بررسی عملکرد وریا غفوری در استقلال؛ دفاع راست یا هافبک راست؟ مساله این است!

بررسی عملکرد وریا غفوری در استقلال؛ دفاع راست یا هافبک راست؟ مساله این است!

خبرگزاری فوتبالی- سمت راست استقلال در تمام طول تاریخ این باشگاه، موتور محرکه آبی ها بوده است.

به گزارش فوتبالی، استقلال همیشه در سمت راست بازیکنانی موثر داشته و البته چنین قدرتی فقط در برخی از سالها در سمت چپ دیده شده است. قدرت در سمت چپ استقلال مربوط به دورانی بوده که مدافعان چپ استاندارد مثل علی اصغر حاجیلو، علیرضا نیکبخت واحدی، محمد نوازی (در ابتدای حضور در استقلال) و صادق ورمزیار پیراهن آبی به تن می کردند .سمت راست اما همیشه محلی بوده برای جولان دادن و استقلال هر فصل حداقل یک مدافع راست یا پیستون راست معرکه داشته است. از منصورخان پورحیدری و حسن نظری و شاهین بیانی و جواد زرینچه تا محمد تقوی و محمد نوازی و فرزاد مجیدی و سپس خسرو حیدری و در چند سال اخیر وریا غفوری که حالا بازوبند کاپیتانی می بندد.

دفاع راست یا هافبک راست؟

شماره 21 برابر سپاهان در جام حذفی به پستی برگشت که در آن درخشیده و پاداشش را با حذف! از لیست تیم ملی برای جام جهانی داده بود؛ هافبک راست. با مصدومیت مطهری، دیاباته و اسماعیلی، تصمیمی که فرهاد مجیدی برای ترکیب تیمش گرفت دوباره کاپیتان استقلال را تبدیل به ستاره ای کرد که در نیم فصل دوم لیگ هفدهم دیده بودیم: وریایی که هرگاه اراده کند از سد هر مدافعی با هر کیفیتی می گذرد. داستان خط خوردنش از تیم ملی پیش از اعزام به جام جهانی 2018 روسیه، درست به همین ماجرا مربوط بود. کی روش نمی خواست او در پستی بازی کند که مد نظر شفر بود و دفاع راست می خواست اما شفر عقیده داشت وریا در پست هافبک راست بهتر می درخشد. وریا خودش اما دوست داشت هافبک راست باشد و بازیسازی کند و گل بزند و گل بسازد. کی روش که به دلیل حملات ویژه اش به برانکو، آن زمان محبوب استقلالی ها بود و حالا هم محبوب استقلالی هاست، رامین رضاییان را در حالی که وریا در اوج قرار داشت، به غفوری ترجیح داد. داستانی که البته پشت پرده هایی هم دارد و هنوز وریا غفوری درباره پشت پرده های آن زمان خط خوردنش، صحبت نکرده است. آن زمان او به خاطر اینکه دوست داشت در جام ملتهای آسیای 2019 امارات حاضر باشد، سکوت کرد اما پس از اینکه کی روش رفت، هنوز درباره ماجراهای خط خوردنش صحبت نکرده است. کی روشی که محبوب استقلالی هاست، دم جام جهانی وریا غفوری و سید حسین حسینی از استقلالی ها را خط زد، اما حملات او به برانکو آنقدر برای هواداران مهم بود که خط خوردن وریا غفوری به چشم نیامد. بعدها هم کی روش در گفت و گویی، وینفرد شفر را مقصر خط زدن وریا و سیدحسین دانست و مورد آنها گفت:« اصولاً چنین تصمیماتی به سرمربی مربوط می‌شود اما مثلا سیدحسین حسینی گلر استقلال 873 دقیقه گل نخورد رکورد کلین شیت را شکست اما او ناگهان با تصمیم شفردیگر برای این تیم بازی نکرد که من هم شوکه شدم. در مورد وریا غفوری هم باید بگویم که هیچ کسی به اندازه من او را نمی ‌شناسد و بنده این اختیار را برای خودم قائل هستم که در مورد این بازیکن صحبت کنم چون قبل از اینکه وریا راهی استقلال شود من این بازیکن را به تیم ملی دعوت کرده بودم.در آن زمان وریا غفوری دفاع راست بسیار خوبی بود و من بیش از یک ماه پیش او را صدا زده و به او گفتم: ما در تیم ملی نیازی به وینگر راست نداریم، تو باید در پست دفاع راست بازی کنی زیرا بازیکنانی مثل علیرضا جهانبخش، کریم انصاری ‌فرد و قلی‌ زاده وینگر راست هستند و من چنین نفراتی را در این پست دارم. من به وریا تأکید کردم که تیم ملی به یک دفاع راست محکم نیاز دارد اما وقتی در تیم استقلال و با تصمیم وینفرد شفر او از پست دفاع راست به هافبک راست تبدیل می‌ شود این دیگر به سرمربی این تیم برمی‌گردد. نمی‌دانم چگونه سرمربی استقلال از عدم دعوت وریا غفوری به تیم ملی متعجب شده است. وقتی در تیم خودش اعتقادی ندارد که در دفاع راست از وریا استفاده کند و پست او را تغییر می‌دهد چگونه سورپرایز می‌شود؟ وقتی قرار است ما مقابل تیم ‌های بزرگی مثل مراکش، اسپانیا و پرتغال بازی کنیم من احتیاج به یک دفاع راست محکم دارم اما من معتقدم چنین اتفاقاتی در فوتبال یک امر طبیعی است و گاهی اوقات چنین اتفاقاتی در فوتبال رخ می‌دهد.» جالب اینجاست وینفرد شفر، دلیل اصلی خط خوردن وریا غفوری بود اما او هیچگاه درباره شفر هم افشاگری نکرده است. همچنانکه مشخص است از شفر دلگیریهایی به غیر از ماجرای هافبک راست و دفاع راست هم دارد.

بازگشت به پست محبوب غفوری

وریا غفوری یک بازیکن موثر در استقلال است اما روز بازی با سپاهان، او به مراتب از بازیهای گذشته بهتر بود. سوال اینجاست که وریای بازی با سپاهان چرا به دوران اوج برگشته بود؟ پاسخ در چیدمان استقلال و جای بازی کاپیتان استقلال نهفته است. مجیدی با بازی دادن به هر 4 مدافع میانی تیمش و سپردن نقش دو مدافع کناری راست و چپ به دانشگر و غلامی، بیشتر بار دفاعی و حضور در یک سوم دفاعی را از دوش غفوری برداشت. حالا وریا بود و 50 متر رو به جلوی استقلال و کمترین دغدغه دفاعی. سپاهان در ابتدا با مهدی ترکمان و سپس با سعید آقایی در سمت چپ به فضای راست زمین استقلال گوشه چشمی داشت ولی حضور دانشگر در دفاع و غفوری در حمله باعث شد سپاهان فقط سانتر کند و البته سمت چپ دفاعی آسیب پذیری داشته باشد. غفوری حالا بیشتر کارشناسان فنی را به این نتیجه می‌رساند که اگر فضای بازی اش کمتر در یک سوم دفاعی باشد چقدر می‌تواند در هجوم مهره قابل اعتناتری باشد. وریا غفوری به عنوان مدافع راست، خوب در حمله شرکت می‌کند ولی اگر هافبک راست باشد، تبدیل به مهره‌ای موثر می شود. غفوری در بازی با سپاهان در جریان بازی نه گل زد (او زننده پنالتی استقلال به سپاهان بود) و نه پاس گل داد ولی با آن پاس درخشانش به زکی پور بی کیفیت(که طبق معمول بعد از کنترل چنین توپ هایی، زمین می خورد و در لیست خروجی استقلال است) و چند صحنه ای که با حرکات مورب به قلب خط دفاع سپاهان زد، نشان داد با توجه به سن و سالش بهتر است تحویل گیرنده توپ در مرکز زمین از بازیکن عقب تر باشد به جای اینکه آورنده توپ تا میانه زمین برای تحویل دادن به یک هافبک لقب بگیرد.

عملکرد وریا در استقلالهای پیش

در استقلال لیگ برتر شانزدهم و هفدهم، علیرضا منصوریان در بازیهای معدودی از خسرو حیدری به عنوان مدافع راست و از وریا در یک خط جلوتر بهره برد و دست بر قضا، بهترین غفوری دوران منصوریان را در همین بازیها دیدیم. مثل روز بازی با سایپا و برتری 2 بر صفر استقلال. 

یک نکته را نباید فراموش کرد. اینکه زوج دانشگر و غفوری نمی تواند یادآور زوج زرینچه و نامجومطلق باشد چون دانشگر توانایی عبور یک در برابر یک زرینچه و قدرت ارسال او را ندارد و همینطور وریا غفوری مثل مجید نامجو مطلق اهل فانتزی بازی و دریبل کردن نیست و فوتبالی تک ضرب بازی می کند ولی دانشگر با قدرت بدنی بالا و علاقه به حرکت با توپ و غفوری با به کار گرفتن هوشش در تغییر مسیر حرکت می توانند سمت راست استقلال را فعال تر از همیشه کنند. مصدومیت چند بازیکن کلیدی و توفیق اجباری مجیدی برای بازی دادن به تمامی مدافعان میانی اش در خط دفاعی باعث شد بهترین وریا غفوری بعد از دوران استراماچونی را ببینیم. وریا در دوران استراماچونی روزهای رویایی داشت و با رفتن استراماچونی، آن رویا همیشگی نبود. مدافعی که در روزهای حضور استراماچونی در استقلال، با فراغ بال جلو می آمد، دریبل می زد و پاس هایش از میان درب های بین مدافعان رقیب کارگشا بود. حالا همین ماجرا را در روز بازی با سپاهان دیدیم. باید دید فرهاد مجیدی دربازیهای آینده وریا را در همین پست خواهد گذاشت یا اینکه او را دوباره به دفاع راست باز خواهد گرداند. 

نکته پایانی اینکه دیگر کارلوس کی روش در فوتبال ایران حضور ندارد تا دیکتاتورمآبانه، نظراتش را به همه دیکته کند، بد نیست استقلال همچنان وریا غفوری هجومی را در ترکیبش داشته باشد؛ دور از خط دفاع و درست در فضاهایی که پاسهای قطری علی کریمی خوب پیدایش می‌کند. شاید دو بازی پیش رو مقابل پیکان و شاهین بیشتر به مجیدی ثابت کند که وریا در دربی باید در کدام پست بازی کند.

گزارش از علیرضا خطیبی/ خبرگزاری فوتبالی

۱۱۱۱