امیرحاج رضایی در گفت و گو با فوتبالی: بازی‌های لیگ برتر را عمدا نگاه نمی‌کنم/ با موبایلم پیگیر فوتبال هستم!

امیرحاج رضایی در گفت و گو با فوتبالی: بازی‌های لیگ برتر را عمدا نگاه نمی‌کنم/ با موبایلم پیگیر فوتبال هستم!

خبرگزاری فوتبالی- امیر حاج‌رضایی کارشناس و مفسر فوتبال ایران اعتقاد دارد پرسپولیس در سال های اخير همواره استحقاق موفقیت را داشته است و البته استقلالی ها باید درباره مجیدی صبور باشند.

به گزارش فوتبالی، دیروز با امیرحاج رضایی که این روزها کمتر درباره فوتبال صحبت می کند، درمورد شرایط این روزهای فوتبال باشگاهی و ملی به گفت و گو نشستیم. امیرحاج رضایی مثل همیشه شیوا و صریح نظراتش را بیان کرد.


*لیگ نوزدهم هفته های پایانی خود را پشت سر می گذارد، به نظر شما این دوره از لیگ برتر دستاوردی برای فوتبال ایران داشته است؟

نه، لیگ برتر باید مولد باشد. بازیکن، مربی، داور و مدیر تولید کند. وقتی آمار را بررسی می کنیم، آمار و اطلاعات چنین چیزی را به ما نمی گوید. در دنیا مدیران فوتبالی هم مدیریت بلد هستند هم فوتبال را می فهمند. یک مدیر باید مسائل فنی آگاه باشد اما در ایران هر یک ماه، مدیرها تغییر می کنند. برای موفقیت و توسعه در فوتبال همیشه برنامه های جدید ارائه می شود اما سه اصل مدیریت، برنامه ریزی و سرمایه گذاری همیشه ثابت هستند.

*پرسپولیس هم برای چهارمین فصل پیاپی قهرمان لیگ برتر شد. منتقدان می گویند ضعیف شدن تیم هایی مثل استقلال، شهرخودرو و سپاهان مثل رفتن استراماچونی به خاطر سومدیریت و افت شهرخودرو به خاطر سرمربی شدن یحیی در پرسپولیس و ماجراهایی که برای سپاهان در روزهای اول عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه ها به خاطر کرونا و رای کمیته انضباطی و ... را دلیل موفقیت پرسپولیس در این سال ها می دانند. نظر شما چیست؟

تضعیف شدن تیم های دیگر به پرسپولیس ربطی ندارد. در ایتالیا یوونتوس برای نهمین سال متوالی قهرمان می شود در فرانسه تعداد قهرمانی های پاری سن ژرمن از دست همه خارج شده است. قدرت مالی تیم ها و حضور اسپانسر ها در فوتبال اروپا شاید به تیم ها کمک زیادی برای خرید بازیکن یا مربی کند، اما متر و معیار فوتبال ایران و دیگر نقاط دنیا باهم تفاوت دارد. اعتقاد دارم پرسپولیس در این 4 سال استحقاق قهرمانی را داشته است. هر چند تیم های دیگر هم خودشان از کورس به دلایل فنی و مدیریتی کنار کشیده اند.


*بازگشت یحیی گل محمدی به پرسپولیس را چطور می بینید؟

گل‌محمدی هنوز اول راه است، او راهی طولانی را در مربیگری در پیش دارد و به خوبی توانست مسیر برانکو و کالدرون در پرسپولیس ادامه دهد. باید دید گل محمدی خودش چه خواهد کرد.


*حضور فرهاد مجیدی را در استقلال چطور می بینید. او از طرف برخی هواداران و پیشکسوتان استقلال هم مورد انتقاد بود. نظر شما در مورد مجیدی و استقلال چیست؟

تعمدا هیچکدام از بازی های لیگ برتر را نگاه نمی کنم. نتایج و اخبار را از طریق رسانه ها و صفحه موبایلم دنبال می کنم. در فوتبال همیشه انتقاد هست و هیچکس بازنده شدن را دوست ندارد. مجیدی مگر چند بازی در استقلال مربیگری کرده است که از اون انتقاد می کنند؟ او در نیم فصل به استقلال آمده و باید به مربی جوان فرصت داد البته بعد از یک سال هم نمی توان یک مربی را خوب یا ضعیف دانست، در مورد مجیدی استقلالی ها باید صبور باشند. حضور مربی همچون مجیدی در لیگ برتر را باید به فال نیک گرفت در شرایطی که برخی تیم ها سراغ مربیان بداخلاق و مردود شده ای می روند که هیچ موفقیتی در فوتبال ایران نداشته اند و آنها را دوباره به ایران می آورند. خوشحالم تعداد مربیان جوان در فوتبال ایران زیاد شده است مجیدی، گل محمدی، تارتار و... به فوتبال ما کمک بیشتری می کنند تا مربیان بدون کیفیت خارجی.


*شرایط فدراسیون فوتبال و فوتبال ملی را چطور می بینید؟

وقتی در مورد فدراسیون فوتبال صحبت می کنم حس بدی به من دست می دهد. در 12 سال اخیر، 2 رییس پیشین فدراسیون فوتبال همه چیز را با حضور در جام جهانی پوشش داده اند. فراموش نکنید سهمیه قاره آسیا و قاره اقیانوسیه برای رسیدن به جام جهانی چهار و نیم سهمیه است. فوتبال ایران در حالی در سال1978 به جهانی صعود کرد که سهمیه 2 قاره آسیا و اقیانوسیه فقط یک سهمیه بود. این مقایسه ها باید انجام شود و بعد درباره عملکردها قضاوت شود.

*انتخاب اسکوچیچ را به عنوان سرمربی تیم ملی چطور ارزیابی می کنید. برخی معتقد بودند می شد به یک مربی جوان همچون وحید هاشمیان هم اعتماد کرد. نظر شما چیست؟

انتخاب گزینه ای همچون هاشمیان شجاعت و ریسک می خواست. هاشمیان از نظر فنی و اخلاقی سطح بالایی دارد. تفاوت مدیران را در این مقاطع می شود دید، به طور مثال چلسی به لمپارد اعتماد کرد و منچستر یونایتد به سولشر. مدیران بزرگ شهامت جوانگرایی دارند. تیم ملی تحت هدایت اسکوچیچ هنوز بازی نکرده است و نتیجه مشخص نیست، پس نظری در مورد او ندارم اما مردم سرمربی اسبق تیم ملی یعنی کارلوس کی روش را با اسکوچیچ مقایسه می کنند. کی روش مربی پرآوزاه ای بود اما اسکوچیچ در چند تیم باشگاهی ایران مربیگری کرده است. البته من فقط درباره مسایل فنی صحبت می کنم.



گفت و گو از سعید لطفی/ خبرگزاری فوتبالی
9697