گزارش تحلیلی/ بررسی دلایل انتخاب پرویز مظلومی برای تیم ملی جوانان؛ مربی دیگری نبود؟

گزارش تحلیلی/ بررسی دلایل انتخاب پرویز مظلومی برای تیم ملی جوانان؛ مربی دیگری نبود؟

خبرگزاری فوتبالی- هفته گذشته بود که در یکی از برنامه تلویزیونی با حضور پرویز مظلومی اعلام شد که سرمربی سابق استقلال بعد از چهار سال دوری از مستطیل سبز، هدایت تیم ملی جوانان را بر‌عهده گرفته است.

به گزارش فوتبالی،کمیته فنی و مسئولان فدراسیون فوتبال بعد از حدود یک ماه بررسی گزینه های مختلف، به اتفاق روی نام پرویز مظلومی، سرمربی سابق تیم ملی جوانان به جمع بندی نهایی رسیدند، این انتخاب علامت سوالات بسیاری را برای همه مخاطبین فوتبال و رسانه ها به وجود آورد که فدراسیون فوتبال بر اساس چه معیارهایی به پرویز مظلومی رسید و چه هدفی را از این انتخاب دارد؟ آیا این تصمیم بر اساس کار کارشناسی شده و برنامه ریزی بلند مدت بوده یا به ناچار این انتخاب صورت گرفته است؟

پرویز مظلومی سابقه سال‌ها حضور در فوتبال ایران و مربیگری در تیم‌های مختلف از‌جمله ابومسلم، صباباتری، صنعت نفت، آلومینیوم هرمزگان، مس کرمان و استقلال تهران را در کارنامه خود دارد اما در هیچ مقطعی، سابقه فعالیت در رده پایه و تیم های جوانان را نداشته است. او همچنین از سال ۹۵ و به دنبال برکناری از استقلال دیگر روی نیمکت تیمی در لیگ برتر ننشسته است. باید مشخص شود که کمیته فنی فدراسیون فوتبال و مسئولان امر بر اساس چه معیارهایی او را سرمربی یکی از مهم‌ترین تیم‌های پایه کشور کرده است که می تواند زیربنای تیم ملی بزرگسالان در آینده باشد.

تیم‌های رده سنی فوتبال ایران سال‌هاست به آنچه که باید برسند، دست نمی‌یابند. از تیم امید که حسرت حضور در المپیک به نیم قرن می رسد تا تیم‌های نوجوانان و جوانان که در برابر تیم‌های درجه‌چندم آسیایی هم نتیجه نمی گیرند و ناکام می شوند. ناکامی های فوتبال پایه در سالهای گذشته، اثراتش در فوتبال ایران دیده می شود و همه می بینند که سطح فوتبال پایه چقدر پایین آمده است.

در حال حاضر بر اساس برنامه اعلامی از سوی فدراسیون فوتبال تمرینات تیم ملی فوتبال جوانان ایران با هدایت سرمربی جدید از فردا آغاز می شود. شاگردان پرویز مظلومی در تیم ملی جوانان دیروز تست کرونا دادند و تمرینات شان از فردا در زمین شماره یک مرکز ملی فوتبال برگزار می شود.

با وجود کش و قوس های فراوان درباره انتخاب دستیاران مظلومی و مطرح شدن گزینه های مختلف در حال حاضر قرار است محمدرضا خطیب مربی یزدی که سابقه طولانی در مربیگری فوتبال پایه دارد و البته از دوستان نزدیک اکبر محمدی  رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال هم هست و در کادر قبلی حضور داشته و دستیار پورموسوی بوده در کادر باشد. امین راستی مربی شیرازی که او هم سابقه کار در تیم های پایه را دارد به عنوان مربی، محمدعلی یحیوی دروازه بان سابق بانک تجارت و استقلال به عنوان مربی دروازه بان ها و بهزاد نوشادی به عنوان بدنساز در کادرفنی مظلومی حضور داشته باشند.

سرمربی سابق آبی‌ها بعد از چهار سال دوری از فوتبال و این بار در هفتاد سالگی هدایت تیم ملی جوانان را بر عهده گرفته است، او با قبول هدایت تیم ملی جوانان که به قول خودش اصلا درباره مباحث مالی صحبت نکرده و فقط به دنبال موفقیت تیم ملی جوانان است، ریسک بزرگی را به جان خریده که ممکن است به ضرر اعتبار او تمام شود و مشکل اینجاست که دستمزد مظلومی نامشخص است و باید دید موضع فداکارانه او منجر به موفقیت تیم ملی جوانان ایران می شود یا نه. البته باید به ماجرای اختلاف سنی پنجاه و چندساله مظلومی با بازیکنان تیم ملی جوانان اشاره کرد. جایی که در همین کشورهای اطراف مثل امارات و قطر و عراق و عربستان، سرمربیان جوان و میانسال برای تیم های پایه انتخاب می شوند، انتخاب یک مربی شصت و شش ساله مطمئنا چالش برانگیز خواهد بود. تیم ملی جوانان تا سه ماه دیگر باید به ازبکستان برود و با تیم‌های آماده آسیایی که در رده پایه بسیار از ایران بهتر و آماده تر هستند، دیدار کند باید منتظر ماند و دید که کادر فنی تیم ملی می تواند با استعدادهای ایرانی نتایج قابل قبولی در این مسابقات بگیرد یا باز هم شاهد ناکامی تیم ملی جوانان خواهیم بود. 

انتخاب مظلومی سوالهای زیادی را مطرح کرده است و البته این سوالها تا این لحظه بی جواب مانده اما مطمئنا با این انتخاب ها برای تیم های پایه و خصوصا تیم ملی جوانان (که حاصل تصمیم کمیته فنی فدراسیونی است که بیش از چهار سال دستاورد مهمی در فوتبال پایه نداشته است)، ناکامی تیم های ملی پایه و به خصوص تیم ملی جوانان، باعث تعجب رسانه ها و افکار عمومی فوتبال ایران نخواهد شد.

گزارش از زانیار دلیری/ خبرگزاری فوتبالی

7655