چهره روز؛ رد پای یک مجارستانی در قهرمانی استقلال در آسیا

چهره روز؛ رد پای یک مجارستانی در قهرمانی استقلال در آسیا

خبرگزاری فوتبالی- در دومین قهرمانی استقلال در جام باشگاههای آسیا رد پای یک مربی مجارستانی هم دیده می‌شود.

به گزارش فوتبالی، کانال تلگرام باشگاه استقلال، امروز و به بهانه سالگرد دومین قهرمانی این تیم در جام باشگاههای آسیا عکسی از کادر فنی آبی‌ها در آن مقطع منتشر کرده است.

قطعا منصور پورحیدری و پرویز مظلومی را همه می‌شناسند اما شاید برای عده‌ای، بونژاک دیگر عضو کادر فنی استقلال در آن مقطع، چهره چندان شناخته شده‌ای نباشد.

اینکه چطور پای بونژاک به فوتبال ایران و استقلال باز شده، نکته‌ای است که در یادداشت چند سال قبل سایت ورزش سه درباره منصور پورحیدری، به آن اشاره شده است.

به نوشته این سایت، بونژاک به دعوت کمیته ملی المپیک به ایران آمد و ابتدا قرار بود به پرسپولیس برود اما علی پروین او را نخواست منتهی پورحیدری از حضور یک مربی خارجی در کادرش استقبال کرد تا این مربی با هزینه کمیته ملی المپیک، راهی استقلال شود.

مرحوم پورحیدری در یکی از مصاحبه‌هایش، وقتی صحبت از قهرمانی استقلال در آسیا شده، به نقش بونژاک اشاره کرده و گفته: روزی ۳ جلسه تمرین داشتیم چون می خواستیم قهرمان آسیا شویم و فقط ۹ روز فرصت داشتیم.آن زمان بونژاک مربی بدنساز ما بود و کارش هم خیلی عالی بود. آن سال ما حدود ۷۰ بازی انجام دادیم و در ۶ جام بازی کردیم اما یک مصدوم هم ندادیم. ۳ نوبت تمرین در آن شرایط انجام می دادیم و بازیکنان آخ نمی گفتند.

کسی که 2-5-3 را وارد فوتبال ایران کرد

مهمترین نکته‌ای که درباره این مربی وجود دارد، توصیه او به پورحیدری برای تغییر سیستم استقلال و استفاده از سیستم 2-5-3 بوده تا رای اولین بار در ایران سیستم متکی به یک دفاع پوششی و دو دفاع یارگیر و دو پیستون راست و چپ مد شود.

بونژاک، ایمان عالمی را هم که به عنوان هافبک و پیستون به استقلال پیوسته بود را برای اولین بار به خط حمله برد تا از سرعت بالای این بازیکن در خط حمله استفاده کند.

1984