گزارش ویژه/ بررسی اشتباه بزرگ سعادتمند و تيم حقوقی استقلال در پرونده بويان

گزارش ویژه/ بررسی اشتباه بزرگ سعادتمند و تيم حقوقی استقلال در پرونده بويان

خبرگزاری فوتبالی- خبر محرومیت استقلال از سه پنجره نقل و انتقالاتی، شوکی بود که روز چهارشنبه هفته گذشته به استقلالی ها وارد شد.

به گزارش فوتبالی، اگر بخواهید خلاصه ماجرا را بدانید به این چند جمله دقت کنید که استقلال پس از محکوم شدن در پرونده بویان می توانست کاری انجام دهد تا محرومیت از سه پنجره را شش ماه تا یک سال به تاخیر بیندازد و حتی اين شانس را داشت تا از مقدار جريمه ٣٠٠ هزار دلاری استقلال مبلغی كاسته شود. مشابه اتفاقی كه در پرونده پروپييچ افتاد.

در واقع هم افتخاری، هم فتحی، هم خلیل زاده، هم فتح الله زاده و هم سعادتمند در مقاطعی با پرونده بویان مواجه بودند. اين تغييرات مديريتی در استقلال و عدم آشنايی مديران با مسايل حقوق ورزشی ضربه جبران ناپذيری به بدنه باشگاه استقلال وارد کرده است . 

اينكه بويان چگونه و با چه مبلغی در زمان مديريت افتخاری و معاونت توفيقی و به درخواست سرمربی وقت استقلال، وينفرد شفر و با توجه به عدم نياز واقعی استقلال به بازيكنی با كيفيت بويان، به استقلال پيوسته است بارها و بارها در رسانه های مختلف ورزشی بررسی شده است اما به طور خلاصه بويان در نيم فصل دوم ١٣٩٦-١٣٩٧ با قردادی به مدت یک و نیم فصل و به مبلغ ٤٠٠ هزار دلار به باشگاه استقلال پيوسته است. ( اشتباه اول مديران وقت باشگاه استقلال)

متاسفانه در انتهای فصل فوتبالی ١٣٩٦-١٣٩٧ بويان با دليل موجه عدم دريافت حقوق خود به مدت ٤ ماه قراداد خود را يكطرفه فسخ کرده است ( اشتباه دوم مديران وقت باشگاه استقلال عدم پرداخت منظم حقوق و تسويه حساب با بازيكن قبل از خروج بازيكن از ايران ) و در فصل نقل و انتقالات ١٣٩٧-١٣٩٨ با يك باشگاه در ليگ آلباني به مبلغ ٥٠ هزار دلار در سال قرارداد امضا می كند. ( به ميزان مبلغ و اختلاف قراداد بويان در باشگاه استقلال و باشگاه آلبانی توجه کنید)

در زمان مديريت فتحی بويان از باشگاه استقلال به فيفا شكايت کرده و درخواست حقوق معوقه و خسارت قراداد فصل بعد خود را می کند.

متاسفانه عليرغم دفاع باشگاه استقلال در اين پرونده، فيفا در آذر ماه گذشته و در روزهای آخر مديريت اميرحسين فتحی، باشگاه استقلال را به پرداخت مبلغ ٣٠٠ هزار دلار به بويان محكوم می کند. مديريت وقت باشگاه استقلال با پرداخت هزينه دادرسی اوليه ١٠٠٠ فرانكی ثبت استيناف در دادگاه cas به رای اوليه فيفا در پرونده بويان اعتراض و پرونده را به دادگاه بین المللی ورزش cas برد.

باشگاه استقلال در ابتدا، مهلت داشت تا تاريخ ٢٠ اسفند ( ١٠ مارچ) هزينه كامل دادرسی (پول قضات) و دفاعيه خود را به cas ارسال کند. در زمان مديريت فتح الله زاده با دادگاه cas مكاتبه و درخواست يك فرصت يك ماه يعنی تا تاريخ ٢٠ فروردين جهت پرداخت هزينه كامل دادرسی cas می کند كه مورد موافقت این دادگاه قرار مي گيرد و اين فرصت به باشگاه استقلال جهت پرداخت مبلغ ٢٠ هزار فرانكی هزينه دادرسی و دادخواست كامل اعتراض به رای فيفا داده می شود.

بعد از مشكلات بيماری كرونا كه گريبانگير علی فتح الله زاده شد او از سمت خود در تاريخ ٢٤ اسفند استعفا داد و احمد سعادتمند در تاريخ ٢٥ اسفند ١٣٩٨ توسط وزرات ورزش بعنوان مديرعامل انتخاب و تنها بعلت بيماری كرونای رييس هيت مديره استقلال معرفی ايشان به بعد از تعطيلات عيد نوروز موكول شده است. 

سعادتمند جهت پرداخت هزينه دادرسی دادگاه cas با فيفا مكاتبه کرده است تا بتواند  از محل مطالبات استقلال در فيفا هزينه ٢٠ هزار فرانكی پرونده بويان را پرداخت كند كه فيفا درخواست باشگاه استقلال را نپذيرفته است که اين مبلغ را از محل عايدی باشگاه استقلال پرداخت کند و به همين دليل سعادتمند ديگر اقدام به تهيه اين مبلغ از محل ديگری نکرده و يا حتی از دادگاه cas درخواست پرداخت قسطی اين مبلغ را نكرده است. كاری كه دقيقا باشگاه تراكتور در پرونده  كوين كانستانت كرده و از دادگاه cas درخواست كرده كه قسطی هزينه دادرسي را پرداخت کند كه مورد موافقت دادگاه كاس قرار گرفته است ولی تيم حقوقی سعادتمند به دليل عدم آگاهي اين كار را انجام نداده و سعادتمند هم نتوانسته اين مبلغ را از جايي تهيه کند و هزينه دادرسی را تا تاريخ ٢٠ فروردين پرداخت كند.

ارجاع پرونده به دادگاه cas داري اين مزيت بود كه چون بررسي پرونده در دادگاه cas (de novo یعنی بدون توجه به رای اوليه فيفا بوده ، پرونده در cas از اول بطور كامل بررسی می شود) اين شانس برای باشگاه استقلال وجود داشت تا مبلغی از جرايم اوليه ٣٠٠ هزار دلاری فيفا كسر شود. مشابه آنچه كه برای استقلال در پرونده پروپييچ اتفاق افتاد كه مبلغ جريمه استقلال بابت پرونده پروپييچ در دادگاه cas به مبلغ ١٢٥ هزار دلار كاهش يافت ( جريمه اوليه در فيفا ٥٠٠ هزار دلار بود ولي جريمه در دادگاه cas به مبلغ ٣٧٥ هزار دلار كاهش يافت )، ثانیا با بردن پرونده ب

ه دادگاه cas و خريدن زمان، باشگاه استقلال اين شانس را داشت كه از ريسك بسته شدن پنجره نقل انتقالاتی در اين فصل رهايی يابد و ثالثا اینکه بواسطه اين زمان خريدن اين شانس براي مديران استقلال وجود داشت تا با مذاكره با بويان و وكلایش به يك تسويه حساب خوب دست يابند. بطور مشابه پرسپوليس با بردن پرونده بوديمير به cas توانسته است يك زمان مناسب جهت مذاكره با وكلای بوديمير برای تسويه حساب بخرد و هم اينكه شانس دارد تا جريمه اوليه ٤٠٠ هزار دلاری فيفا در cas كاهش يابد.

حال سوال اينجاست در حالیکه احمد سعادتمند با شعار هوادار پسند مراقبت از آجرهای باشگاه استقلال اين مسوليت را قبول كرده بود و به او هم در مورد پرونده بويان گفته شده بود که این مبلغ را پرداخت کند اما او این کار را انجام نداد. آیا او نتوانست، یا نخواست یا اصلا یادش رفت؟

6968