عسگری: اشتباه سیدعلی نتیجه سکوت فدراسیون است

عسگری: اشتباه سیدعلی نتیجه سکوت فدراسیون است

خبرگزاری فوتبالی- پیشکسوت داوری می‌گوید حمایت نکردن کمیته داوران از سیدعلی پس از تهمت‌های زده شده به این داور باعث شد او در دیدار گل‌گهر و شهرخودرو مرتکب اشتباه بزرگی شود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، حسین عسگری، رییس سابق کمیته داوران در خصوص اشتباه دیشب (یکشنبه) مهدی سیدعلی در دیدار گل گهر و شهرخودرو (آفساید اعلام کردن توپی که از پرتاب اوت دستی حاصل شده بود) گفت: با توجه به ویدیویی که من دیدم، اشتباه از کمک داور بود اما سیدعلی هم نباید بازی را متوقف می‌کرد. هر بچه ۱۰، ۱۲ ساله‌ای می‌داند که اوت دستی آفساید ندارد، چه برسد به داور با تجربه‌ای چون سیدعلی. او نباید مانع ادامه بازی می‌شد و با توجه به سیستمی که در اختیار دارند باید به کمک داور اشاره می‌کرد که پرچم زدنش اشتباه است و اوت آفساید ندارد.

وی ادامه داد: این اشتباه قطعا به خاطر فشار روانی که از دیدار با فولاد روی این داور مانده بود. دیداری که سیدعلی بدون اشتباه قضاوت کرد اما تهمت خورد و صدای هیچ‌کس هم از کمیته داوران در نیامد. هیچ‌کس از کمیته داوران پیگیر تهمت‌هایی که از سوی سرمربی استقلال و هواداران این این تیم به سیدعلی زده شد نبود و عاقبتش هم چنین گاف بزرگی شد که این داور باتجربه داد. کمیته داوران وظیفه دارد از داورانش حمایت کند، مخصوصا اگر حق با آن‌ها باشد اما کمیته ما روزه سکوت گرفته و هیچ واکنشی نشان نداد تا هر چه می‌خواهند پشت سر داوران و داوری فوتبال این مملکت صحبت کنند. کمیته باید شکایت می‌کرد، مدرک می‌خواست و کسانی که این تهمت‌ها را زده بودند از طریق مراجع انضباطی فدراسیون بازخواست می‌کرد اما انگار نه انگار و گذاشتند بقیه هر چه می‌خواهند بگویند.

این پیشکسوت داوری در خصوص رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی داوران در بازی‌های مختلف هم گفت: متاسفانه وقتی به داوران می‌رسد، کفگیر به ته دیگ می‌خورد و بودجه تمام می‌شود. این ذهنیت غلط در فوتبال ما وجود دارد که تیم میزبان فکر می‌کند منت بر سر داوران می‌گذارد که پول اسکان و حمل و نقل آن‌ها را حساب می‌کند در حالی که وظیفه‌اش است. این وسط کمیته و دپارتمان هم هنوز وظیفه‌شان تفکیک نشده که بخواهند حق داوران را بگیرند. چهار سال تمام خواسته من این بود که فدراسیون شرح وظایف دپارتمان و کمیته را مشخص کند. حتی سه بار به خاطر این موضوع استعفا دادم اما گوش کسی بدهکار نبود. بعد از رفتن من از دپارتمان، عنایت آمد و رفت، کامرانی‌فر آمد و رفت، رفعتی آمد و رفت اما باز هم شرح وظایف این دو نهاد مشخص نشد.

عسگری اضافه کرد: کمیته داوران نباید کار اجرایی کند و این وظیفه دپارتمان است اما مشخص نبودن وظایف این دو باعث می‌شود در برخی مسائل هر دو دخالت کنند و در برخی دیگر هیچ‌کدام مسئولیت قبول نکنند. این قانون فیفاست که فدراسیون باید شرح وظایف این دو را مشخص کند اما فدراسیونی که راس آن مشخص نیست، طبیعی است که به چنین مساله‌ای توجه نکند و داوری کشور به چنین روزی بیفتد.

1984