تغییر شرایط کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال/ 4 سال سابقه ورزشی به علاوه 4 سال سابقه اقتصادی

تغییر شرایط کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال/ 4 سال سابقه ورزشی به علاوه 4 سال سابقه اقتصادی

خبرگزاری فوتبالی- اساسنامه فدراسیون فوتبال، هنوز بدست اعضای مجمع و رسانه ها و کارشناسان نرسیده است.

به گزارش فوتبالی، البته شاید هم اعضای هیات رئیسه این اساسنامه را ندیده باشند، شاید هم دیده باشند اما هنوزکسی از محتوای اصلی بندهای ارسالی خبر ندارد. اطلاع رسانی قطره چکانی در دستور کار فدراسیون فوتبال است و سیاست فدراسیون فوتبال ایران در حال حاضر همین است که فعلا تا تاییدیه نهایی فیفا برای اساسنامه نیاید، اساسنامه رسانه ای نشود. 

درهر حال برخی بندها مثل نهاد مستقل و غیر دولتی شدن و الزام آن از سوی فیفا، تعیین تکلیف صورتهای مالی، مستقل شدن رکن قضایی، افزایش تعداد اعضای مجمع و پررنگ شدن نقش بانوان در اداره فدراسیون فوتبال و در ترکیب مجمع، ثابت تعداد اعضای مجمع و مدیران باشگاهها بدون توجه به جایگاه تیمهایشان در جدول، حذف وزیر ورزش و معاونش، تغییرات گسترده در کمیته انتخابات فدراسیون فوتبال، الزام فیفا به داشتن کمیته حقوقی و تغییر شرایط کاندیداهای ریاست فدراسیون و اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال، بندهایی است که به سختی رسانه ای شده است. 

در میان تمام این بندها، بند تغییر شرایط کاندیدا برای احراز کاندیداتوری بندی مهمی است که زیاد درباره اش صحبت نشده است. هر چند گفته شده بازیکنان با بیش از 100 بازی ملی می توانند وارد کاندیداتوری ریاست شوند اما بحث مدیران هم بحث مهمی است.

در اساسنامه فعلی که در دست تغییر است، گفته شده بود که مدیران با 10 سال سابقه مدیریتی می توانند کاندیدای ریاست فدراسیون شوند. البته نکته عجیب این بود که عضویت در هیات رئیسه فدراسیون ها و یا عضویت در هیات مدیره باشگاهها جزو سابقه ورزشی نبود و تنها ریاست فدراسیون ها و مدیرعامل بودن در باشگاهها سابقه ورزشی محسوب می شد. همچنین عضویت در هیات شرکت های خصوصی هم نمی توانست جزو سابقه مدیریتی محسوب شود و تنها مدیرعامل بودن در یک شرکت خصوصی سابقه مدیریتی محسوب می شد. 

در اساسنامه ای که در حال تغییر است قرار است مدیرانی که هشت سال سابقه ورزشی دارند بتوانند کاندیدای ریاست شوند. یعنی مدیرانی که هشت سال در سمت ریاست فدراسیون ها یا عضو هیات رئیسه فدراسیون ها و مدیران باشگاههای لیگ برتری و عضو هیات مدیره باشگاههای لیگ برتری بوده اند و حتی روسای هیاتهای استانی هم جزو همین ماده قرار گرفته اند. مدیران شرکتهایی که از قانون تجارت تبعیت می کنند هم می توانند جزو کاندیداها باشند. اما مگر چند مدیر داریم که هشت سال مدیرعامل یا عضو هیات مدیره فدراسیون ها و باشگاههای لیگ برتری باشند؟ 

در اساسنامه این بند دارای تبصره جالب توجهی شده است. مدیرانی که چهارسال سابقه ورزشی دارند اگر چهارسال سابقه اقتصادی داشته باشند، می توانند با ارائه پرینت ترازنامه مالی شرکتی که در آن مدیرعامل یا عضو هیات مدیره هستند، به هیات انتخابات فدراسیون فوتبال، کاندیدای پست ریاست فدراسیون فوتبال شوند. البته این ماجرا به شرطی است که تراز مالی سالیانه آن شرکت بالاتر از تراز مالی سالیه فدراسیون فوتبال باشد. اگر تراز پایین تر باشد، شرایط آن مدیر احراز نمی شود.

البته باید منتظر ماند و دید که تغییرات بندهای اساسنامه چطور خواهد بود. اصلاحات در بندهای اساسنامه فدراسیون فوتبال امیدوار کننده به نظر می رسید و باید دید در نهایت چه خواهد شد.

7655