گزارش ویژه/ دوئل توفیقی و خطیر در اینستاگرام بر سر ماجرای انتشار قرارداد استراماچونی

گزارش ویژه/ دوئل توفیقی و خطیر در اینستاگرام بر سر ماجرای انتشار قرارداد استراماچونی

خبرگزاری فوتبالی- ماجرای عجیب و غیرحرفه ای انتشار قرارداد آندره استراماچونی همچنان سوژه داغی برای هواداران آبی محسوب می شود.

به گزارش فوتبالی، ابتدای لیگ نوزدهم بود استراماچونی مربی جوان و نام آشنای ایتالیایی سکان هدایت استقلال را در دست گرفت. آبی ها هرچند در شروع لیگ برتر در نتیجه گیری خوب نبودند اما فوتبالدوستان و کارشناسان اعتقاد داشتند سبک و سیستم 2-5-3 استراماچونی برای به نتیجه نشستن نیاز به زمان دارد. زمان سپری شد و شاگردان استراماچونی فراتر از تصور و در قالب یک تیم واقعی قرار گرفتند و در نهایت به صدر جدول رده بندی لیگ برتر رسیدند. در آن روزها مدیران استقلال در حال یافتن راهی برای انتقال پول استراماچونی بودند که با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های بانکی ایران استقلالی ها در این امر ناموفق بودند و در نهایت تدبیر درستی برای انتقال پول اندیشیده نشد. در واقع مشکل استراماچونی این بود که پول به حسابش نمی نشست و می خواست پول از راه درست به حسابش واریز شود نه اینکه به صورت نقدی از استقلال پول بگیرد. گفته می شود استقلال در آن زمان 100 هزار دلار پول داشته اما نمی توانسته آن را به حساب استراماچونی منتقل کند.

مرور صحبتهای دیروز فتحی و گزارش های منتشر شده

در آن روزها استقلال برای بازگرداندن مربی ایتالیایی زمین و آسمان را به هم دوخته بود ناگهان قرارداد محرمانه مربی بین المللی استقلال از رسانه ها سر در آورد. اقدامی عجیب که امیر حسین فتحی مدیرعامل سابق استقلال روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار فوتبالی پرده برداشت. فتحی روز گذشته گفته بود:« باید بگویم فرد یا جریانی که قرارداد استراماچونی را افشا کرد هم استقلال را از کورس قهرمانی دور کرد و هم استراماچونی را از استقلال گرفت و هم آینده سرمربیگری استراماچونی را تحت تاثیر قرارداد. برای خارجی ها بسیار سنگین است که قرارداد محرمانه آنها منتشر شود و این شخص به خوبی می دانست اگر قرارداد یک سرمربی خارجی منتتشر شود محال است او به ایران بازگردد. ما به دنبال انگیزه طرف بودیم که متوجه شدیم انگیزه ای که برای لو رفتن قرارداد بازیکنان خارجی وجود داشته این بود که استقلال در دوران مدیریت امیر حسین فتحی، جام نیاورد و به موفقیت نرسد. بعد که من استعفا دادم و آقای خلیل زاده سرپرست شد، قرارداد استراماچونی لو رفت دیگر فتحی در کار نبود اما  مشخص شد انگیزه این بوده که کلا استقلال بدون این آقایان موفق نشود و فقط با آنها موفق باشد. تازه مگر قهرمان لیگ برتر شده بودند؟ فقط قهرمان جام حذفی شده بودند. ما همان موقع متوجه شدیم که کدام کارمند قراردادها من جمله قرارداد استراماچونی را به معاون اسبق باشگاه داده اما من دیگر از مدیرعاملی کنار رفته بودم و قرار شد بعدها پیگیری شود. البته سند و مدرک و شاهدهای زیادی هم در این زمینه وجود دارد و امیدوارم سازمان لیگ از این به بعد بیشتر مراقب باشد که قراردادهای محرمانه از داخل سازمان لیگ به بیرون درز نکند و حداقل با عوامل این ماجرا در داخل سازمان لیگ برخورد شود.» 

بعد از گفت و گوی فتحی با خبرگزاری فوتبالی، سایت طرفداری هم در گزارشی نوشت:« امیرحسین فتحی نامی از پندار توفیقی نیاورده اما کدهایی که در مطلب داده، مشخص است منظورش کسی جز توفیقی نیست. برابر با پیگیری های خبرنگار طرفداری، فتحی اعتقاد دارد شخصی به نام ف.ط که کارمند سازمان لیگ است، این قرارداد را به پندار توفیقی داده و او هم قرارداد را به یکی از ورزشی نویسان خبرگزاری ایلنا واگذار کرده است.»

واکنش پندار توفیقی به جنجال انتشار قرارداد استراماچونی

بعد از ماجرای شب گذشته پندار توفیقی معاون اسبق ورزشی باشگاه استقلال در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در این باره صحبت کرد و این در حالی بود که امیر حسین فتحی به صورت مستقیم از او اسمی نیاورده بود. صحبت های پندار توفیقی در مورد اتفاقات آخرین ساعاتی که استراماچونی در ایران بوده است در شرایطی که هیچ مسئولیتی در باشگاه استقلال نداشته است کمی عجیب به نظر می رسید اما توفیقی در این صحبتها می گوید به دعوت یکی از طرفداران متمول استقلال اقدام به تسویه حساب بدهی با استراماچونی کرده است.

 توفیقی در اینستاگرام گفته بود:« مهدی عبدیان دوست عزیزم با من تماس گرفت و گفت استراماچونی از باشگاه دلخور است به دلیل اینکه مطالباتش را دریافت نکرده است و در تمرین حاضر نشده است و می خواهد از ایران برود. او به من گفت مبلغی که استراماچونی می خواهد را از محل های دیگر می خواهیم تهیه کنیم. می خواهیم با استراماچونی مذاکره کنیم تا او را از رفتن منصرف کنیم. قرار شد ایشان به همراه دو نفر از بازیکنان به همراه من یک تیم 4 نفره به منزل استراماچونی برویم و مذاکره کنیم. درحقیقت یک توافق نامه ای را با ایشان منعقد کنیم که استراماچونی مبالغ دریافتی و حقوقش را از تیم اسپانسری دریافت کند و هروقت باشگاه مطالباتش او داد استراماچونی این پول را به تیم اسپانسری برگشت بدهد. این برنامه کاری بود که داشتیم.»

توفیقی اینطور ادامه می دهد:« من اتفاقا جای خاصی بودم که عبدیان تماس گرفت. گفتم من خدمت شما هستم تا با استراماچونی مذاکره کنم. ساعت 10-11شب بود که تماس گرفتند که آماده باش می آییم دنبالت اما 15 دقیقه دیگر تماس گرفتند و گفتند که مدیران باشگاه در هتل هستند و گفته اند خودمان موضوع را حل می کنیم. دوستان آن شب جلوی درخانه استراماچونی رفتند اما استراماچونی در را باز نکرد. فردا صبح به همراه عبدیان و بیژن سلطانی حراست باشگاه استقلال رفتیم جلوی خانه استراماچونی که پول و توافق نامه هم آماده بود. جواب نداند اما متوجه شدیم استراماچونی ساعت4-5 صبح از ایران رفته اند.»

توفیقی در بخش پایانی صحبتهایش می گوید: می توانید از عبدیان، وریا غفوری، سید حسین حسینی، علی کریمی و سلطانی بپرسید چه تلاش های می شد تا بتوان استراماچونی را حفظ کرد اما حالا انتشار قرارداد استراماچونی بزرگ می کنند تا رفتن استراماچونی را پوشش بدهند! پیدا کردن کسانی که به اسناد دسترسی دارند کار سختی نیست. بعضی جریان های رسانه خیلی تلاش می کنند تا به مبلغ سنگین که وکلای استراماچونی درخواست کردند را مقبولیت ببخشند. همه دیدند که در دوحه تیم مذاکره کننده با یک مربی دیگر مذاکره کردند. نمی دانم در این حق چند نفر شریک هستند که اینقدر سنگ آن را به سینه می زنند. به هرحال ورود دستگاههای مربوطه در این رفت و آمد بازیکنان و مربیان مشخص می شود که چه کسانی از این کارها منتفع می شوند.»

واکنش تند علی خطیر به صحبتهای پندار توفیقی

در صحبتهای پایانی توفیقی، او به عینه منظورش علی خطیر بود. علی خطیر معاون اسبق باشگاه استقلال که در دقیقه 90 به مذاکرات با استراماچونی اضافه شد در این باره استوری گذاشت و پاسخ توفیقی را داد. 

خطیر در این باره در استوری اش به تندی نوشته است:« چهار ساعت حرف زدی که خودت را تبرئه کنی، بعد می گویی انتشار قرارداد استراماچونی هیچ تاثیری در برنگشتن استراماچونی نداشت؟ و اینها دارند بزرگ نمایی می کنند؟ به خاطر خصومت شخصی با من، قرارداد را روز مذاکره منتشر کردی حالا قیافه حق به جانب می گیری و می گویی ما رفتیم استراماچونی را برگردانیم؟ تو چه کاره استقلال بودی که رفتی با استراماچونی مذاکره کنی که برش گردانی؟ بعدش استراما مشکلش با پول نقد حل نمی شد عقل کل! می گفت پول باید بشیند در حسابش. خدا از تو نگذرد که بهترین تیم تاریخ استقلال را به خاطر خصومت شخصی نابود کردی.»

چند سوال از توفیقی و باشگاه استقلال

بخش های از صحبت های توفیقی را در بالا خواندید و ماجراها را مرور کردید. چند سوال مطرح می شود که می خواهیم در پایان این گزارش به آن اشاره کنیم. سوال اول این است که چرا مهدی عبدیان برای تسویه حساب با استراماچونی سراغ پندار توفیقی معاون ورزشی سابق باشگاه می رود که هیچ مسئولیتی در آن برهه زمانی نداشته است؟ در واقع استقلال در آن زمان اصلا معاون ورزشی نداشت و حتی امیرسلطانی به عنوان مشاور ورزشی اسماعیل خلیل زاده پیگیر ماجراهای استراماچونی بود و بعدها پست معاونت ورزشی را در اختیار گرفت. این در حالی است که همانطور که اشاره شده مشکل پول نبوده، مشکل روند پرداخت پول و نشستن پول در حساب استراماچونی بوده است.

 اشاره شد که استقلال آن زمان 100 هزار دلار نقد داشت اما استراماچونی گرفتن آن را به صورت نقدی قبول نمی‌کرده است. استراماچونی دوست داشت که به استقلال برگردد و حتی به سفارت ایران در رم ایتالیا هم مراجعه کرد که کارش حل شود و به ایران بازگردد و حتی تصویری آن زمان از چمدانهایش منتشر شد که هنوز باز نشده و منتظر است به ایران بازگردد، اما زمانی که قراردادش منتشر شد، مذاکرات را ترک کرد تا پرونده بازگشت او برای همیشه بسته شود.

سوال دوم این است که  چرا پندار توفیقی که حضور فعالی در صفحه شخصی خود دارد و مدام به هر بهانه ای در صحنه حاضر می شود و خودش را دلسوز استقلال نشان می دهد در این چند ماه صحبتی در خصوص ماجرای تسویه حساب با استراماچونی نداشته است و به یکباره چنین ادعایی را مطرح کرده است؟ در حالیکه این ماجرا بحث بسیار مهمی بوده است. ضمن اینکه بحث به مقابل در خانه استراماچونی رفتن هم از سوی اعضای هیات مدیره هم مطرح شد اما بعدها حضور آنها در منزل استراماچونی و در مقابل درب و باز نکردن درب و همه اینها تکذیب شد. حالا شاید پندار توفیقی هم به مقابل درب خانه استراماچونی رفته باشد، اما چه دلیلی دارد استراماچونی درب را برای او یا هر کس دیگری که استقلالی است و یا ادعای حل مشکل استراماچونی را دارد، باز کند؟

سوال سوم این است که چرا بیژن سلطانی مسئول حراست باشگاه استقلال صبح روزی که استراماچونی از ایران خارج می شود همراه معاون باشگاه در منزل استراماچونی می رود؟ البته بیژن سلطانی، یکی از معدود افرادی در باشگاه بوده که آدرس منزل استراماچونی را می‌دانسته است.

سوال پایانی این است که پندار توفیقی، معاون اسبق باشگاه استقلال، انتشار قرارداد استراماچونی را عادی جلوه می دهد اما قراردادی که سرمربی‌ای چون استراماچونی با کلاس جهانی شرط کرده محرمانه بماند و خط قرمزش بوده است، منتشر شده، مطمئنا می رود و پشت سرش  را نگاه نمی کند و البته از باشگاه هم شکایت می کند و تا یوروی آخر قراردادش را می گیرد. این در حالی است که همه اعضای وقت و کنونی هیات مدیره از امیرحسین فتحی گرفته که مدیرعامل و عضو هیات مدیره بود تا خلیل زاده و فتح الله زاده که سرپرست شدند، عقیده دارند اگر قرارداد منتشر نمی شد، استراماچونی به استقلال باز می گشت.

گزارش از سعید لطفی/ پایگاه خبری فوتبالی