بررسی چالشهای بازگشت کفاشیان به فدراسیون فوتبال؛ از نظر فیفا او همچنان نایب رئیس اول است

بررسی چالشهای بازگشت کفاشیان به فدراسیون فوتبال؛ از نظر فیفا او همچنان نایب رئیس اول است

خبرگزاری فوتبالی- به نظر می‌رسد علی کفاشیان مشکل قانونی برای بازگشت به فدراسیون فوتبال نداشته باشد.

به گزارش فوتبالی، جدا از مخالفت چند نماینده مجلس با بازگشت کفاشیان به ساختمان خیابان سئول و غیرقانونی بودن این اتفاق از دید اهالی مجلس، در خود فدراسیون هم بین اعضای هیات رئیسه دودستگی به وجود آمده و نظرات متفاوتی درباره مرد خندان وجود دارد. البته فیفا دخالت های مجلس را قبول نمی کند و همانطور که در یادها مانده پس از ماجرای حضور اینفانتینو در تهران و مصاحبه ای که با عادل فردوسی پور در برنامه نود انجام شد (به این مصاحبه البته اجازه پخش داده نشد اما توسط احسان قاضی زاده هاشمی در فضای مجازی منتشر شد) رئیس فیفا اعلام کرد که دخالت مجلس ایران در مسایل مدیریتی فدراسیون فوتبال را نمی پذیرد و به همین دلیل بود که مهدی تاج، علی کفاشیان، حیدر بهاروند، فریدون اصفهانیان، محمود اسلامیان و عبدالکاظم طالقانی توانستند هر کدام به شیوه ای در فدراسیون فوتبال بمانند. البته علی کفاشیان پس از ماجراهای کمیته اخلاق و محرومیتش دیگر در فدراسیون فوتبال حاضر نشد و اشاره می کرد که به دلیل بازنشستگی دیگر به فدراسیون فوتبال نمی رود اما او خبر داشت که محرومیتی سنگین از سوی کمیته اخلاق برای او در نظر گرفته می شود. در هر صورت دیگر اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال همچنان در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و پستهای اجرایی شان در فدراسیون و سازمان لیگ برتر ماندند و حتی دیگر بازنشسته ها در بدنه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نبودند با پستهای مشاورت و حضور در تیم های ملی، بدون هیچ مشکلی ماندند. در واقع بازنشسته های فوتبال، به دلیل شرایط خاص این رشته و می شود گفت عدم پیگیری وزارت ورزش و جوانان و گرفتن مجوزهایی از سوی برخی افراد، همچنان در بدنه فدراسیون و سازمان لیگ ماندند. پس می شود نتیجه گرفت که فشارهای مجلس نمی تواند تضمینی برای اجرای قانون عدم بکارگیری بازنشستگان در فوتبال باشد.

قرار است هیات رئیسه تصمیم بگیرد؟

امروز اعلام شد قرار است هیات رئیسه فدراسیون فوتبال درباره بازگشت کفاشیان تصمیم گیری کند و قرار است آنها به نتیجه برسند که حضور کفاشیان در فدراسیون، منع قانونی دارد یا نه. البته برخی شنیده ها حاکی از آن است که 4 عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال یعنی حیدر بهاروند، عبدالکاظم طالقانی، محمود اسلامیان و لیلا صوفی‌زاده مخالف بازگشت کفاشیان هستند و آنطور که درودگر اعلام کرده ممکن است در صورت قطعی شدن ادامه فعالیت او در فدراسیون فوتبال، آنها از سمتشان کناره‌گیری کنند. خود درودگر هم قبلا گفته بود که اگر کفاشیان در فدراسیون فوتبال سرپرست شود، از سمت هایش در فدراسیون فوتبال استعفا می دهد. البته برخی از صحبتهای درودگر برداشت کردند که او گفته وقتی کفاشیان بخواهد به فدراسیون فوتبال بازگردد، از سمت هایش استعفا می دهد اما درودگر تاکید دارد که فقط در صورتی استعفا می دهد که کفاشیان سرپرست فدراسیون فوتبال شود. درباره واژه سرپرستی باید گفت که چنین واژه ای در اساسنامه و در هیچ بندی وجود ندارد اما در سالهای گذشته، سرپرست های زیادی در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در سمت های مختلف کار کرده اند. در جبهه مقابل نفرات مخالف حضور علی کفاشیان، هدایت الله ممبینی، محمود شیعی و فریدون اصفهانیان نفرات موافق کفاشیان هستند که با توجه به حضور علی کفاشیان در جلسه هیات رئیسه فدراسیون، تعداد موافقان و مخالفان او یکسان خواهد شد. در چنین شرایطی رای به نفع گروهی صادر می‌شود که مقام عالی فدراسیون در آن باشد و با توجه به اینکه کفاشیان نایب رئیس اول فدراسیون هست، احتمالا هیات رئیسه فوتبال با بازگشت کفاشیان به این مجموعه موافقت خواهد کرد.

سمت کفاشیان در فیفا نایب رئیس اول است

نکته دیگری که بازگشت کفاشیان به فدراسیون فوتبال را قانونی جلوه می‌دهد، وجود نام او در فهرست مدیران فدراسیون به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در سایت فیفا است. 

در این سایت و در بخش فدراسیون‌ها، حیدر بهاروند نه به عنوان سرپرست یا رئیس موقت، بلکه به عنوان رئیس فدراسیون معرفی شده و البته در لیست نایب رئیس دوم هم دیده می شود که احتمالا با بازگشت کفاشیان به نایب رییسی اول، فیفا ( فدراسیون جهانی فوتبال استعفای تاج را قبول کرده و نام او از لیست اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ایران حذف شده است) احتمالا کفاشیان را جایگزین بهاروند در پست ریاست کند چرا که پس از رئیس، نایب رئیس اول باید عهده دار مسئولیت های فدراسیون فوتبال شود. نام علی کفاشیان در لیست فیفا به عنوان نایب رئیس اول دیده می‌شود. سوال اینجا مطرح می شود که هیات رئیسه چطور می خواهد درباره بازگشت کفاشیان و نایب رئیسی او تصمیم بگیرد در حالی که فیفا او را به عنوان نایب رئیس اول قبول دارد؟ نکته عجیب اینکه در این فهرست، هیچ شخصی به عنوان سخنگو و مسئول روابط عمومی فدراسیون معرفی نشده است و این بخش هنوز خالی است. 

اگر مخالفان کفاشیان استعفا بدهند چه اتفاقی می افتد؟

انتخابات فدراسیون فوتبال در 18 اردیبهشت 95 انجام شده و این هیات رئیسه تا 18 اردیبهشت 99 قانونی است و پس از آن با نامه فیفا این هیات رئیسه تا زمان برگزاری مجمع تصویب اساسنامه و مجمع انتخاباتی در مهرماه 99 می توانند بمانند اما اگر فیفا مجوز نمی داد یا کمیته عادی سازی و انتقالی معرفی می کرد، آن وقت این هیات رئیسه باید کنار می رفت. در هر حال اگر مخالفان کفاشیان استعفا کنند، با استعفای 4 عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال معلق می شود و فیفا می تواند کمیته عادی سازی یا کمیته انتقالی معرفی کند تا امور فدراسیون را تا زمان انتخابات در دست بگیرد. البته این کار مطمئنا به حذف مستعفی های احتمالی می انجامد و به نظر به سمت آن نخواهند رفت. 

از سویی کفاشیان، روابط خوبی با شیخ سلمان دارد و این روابط خوب به صورت شخصی و خصوصی است چرا که کفاشیان در سالی که شیخ سلمان بحرینی رقیب اینفانتینو برای انتخابات ریاست فیفا بود در کمپین شیخ سلمان قرار داشت و تبلیغات انتخاباتی شیخ سلمان را در روزهای پیش و روز انتخابات ریاست فیفا انجام می داد که حتی تصاویر ویدیویی آن هم موجود است. برخی عقیده دارند کفاشیان حتی در ماجرای پذیرش مهدی محمد نبی به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال در روزهای نوروزی تاثیر داشته و تماس او با شیخ سلمان باعث شده تا ای اف سی، نبی را به عنوان دبیرکل بپذیرد.

 هر چند این ماجرا به صورت رسمی تایید نشده است اما این گمانه زنی و شائبه وجود دارد و باید دید کفاشیان در این باره چه خواهد گفت و آیا این ماجرا را تایید خواهد کرد یا نه. درباره حکم کمیته اخلاق و کمیته استیناف هم ماجراهای متفاوتی نقل شده اما این خبر هم شنیده شده بود که بنای استیناف بر تبرئه کفاشیان و ترابیان به دلیل وجود نداشتن ادله مستدل برای محکومیت این دو مدیر فدراسیون فوتبال بوده و در نهایت تصمیم بر کاهش محرومیت‌ها گرفته شده شده است. هر چند در فیفا و ای اف سی، زمانی که مدت زمان محرومیت یک شخص از مسئولیتی به پایان برسد، آن شخص می تواند با تایید نهادهای بالادستی فیفا و ای اف سی، مسئولیت های مختلف بگیرد. ماجرای سوپیشینه در فوتبال ایران که توسط چندین کارشناس حقوقی مطرح می شود هم بحثی است که درباره‌اش تردیدهایی وجود دارد. اینکه افرادی که سابقه محکومیت دارند می توانند مسئولیت بگیرند یا نه را باید حقوقدانان ورزشی پاسخ دهند اما در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هستند کسانی که قبلا تخلفاتی داشته‌اند اما پس از پایان دوران محرومیتشان در فدراسیون و سازمان لیگ، پستهایی ولو بی اهمیت تر از پست قبلی گرفته‌اند.

1984