گزارش ویژه/ بررسی چالش دیشب میثاقی و تاج؛ چرا نام عادل فردوسی پور وسط آمد؟

گزارش ویژه/ بررسی چالش دیشب میثاقی و تاج؛ چرا نام عادل فردوسی پور وسط آمد؟

خبرگزاری فوتبالی- دیشب در برنامه فوتبال برتر، مجری برنامه فوتبال و رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال بر سر مصاحبه دو سال پیش عادل فردوسی پور با رییس فیفا چالش کردند.

به گزارش فوتبالی، در حالیکه مهدی تاج، میثاقی را با فردوسی پور مقایسه کرد و او را غیرمطلع و غیر مسلط بر موضوعات خواند، میثاقی به صورت غیر مستقیم، اعلام کرد در تمام سالهای حضور تاج در فدراسیون فوتبال، عادل فردوسی پور و برنامه نود، سپر رسانه ای مهدی تاج بوده و در برنامه نود هیچ انتقاد جدی از مهدی تاج و فدراسیون فوتبال تحت مدیریتش نمی شده است. البته میثاقی اول نامی از فردوسی پور نبرد و این خود تاج بود که گفت اگر منظورش عادل فردوسی پور است این یعنی تهمت. میثاقی در بخشی از گفت و گو و پیش از این ماجرای اینفانتینو مطرح شود هم به به تاج روی آنتن زنده هم گفت در دروان ریاستش در جاهای مختلف دوستانی داشته که نمی گذاشته اند زیاد از او انتقاد شود و او را حمایت کرده اند. (متن عینا از روی ویدیوی مصاحبه دیشب میثاقی و تاج پیاده شده است)

البته مهدی تاج این صحبتهای میثاقی را تهمت خواند و گفت فردوسی پور در برنامه نود تندترین انتقادها را به او کرده است اما زمانی که میثاقی به یاد تاج آورد که اینفانتینو، رئیس فیفا با هماهنگی خود تاج، گفت و گویی با عادل فردوسی پور به نفع تاج ترتیب داده اند، مهدی تاج بیشتر به میثاقی تاخت.

گفت و گوی فردوسی پور با اینفانتینو به این دلیل بود که تاج از قوانین بازنشستگی کشوری، به خاطر فشار فیفا استثنا شود و بتواند همچنان رئیس فدراسیون فوتبال بماند که اتفاقا او پس از این مصاحبه هم در جایگاه رییس فدراسیون فوتبال ماند. تاج که در برنامه دیشب پس از صحبتهای میثاقی درباره سپر رسانه ای عصبانی و برافروخته شده بود پاسخ داد این تقاضای فردوسی پور و عوامل برنامه نود بوده که خواسته اند با اینفانتینو گفت و گو کنند و همان طور که در ویدیوی برنامه دیشب فوتبال برتر مشخص است، تاج می گوید:« دوستان ما (احتمالا عادل فردوسی پور و عوامل برنامه نود) می خواستند با آقای اینفانتینو مصاحبه کنند و من خودم آن زمان به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال مخالف این گفت و گو بودم.»

محمد حسین میثاقی در پاییز سال 1397 همچنان با عادل فردوسی پور در برنامه فوتبال 120 همکار بود و اما همکاری اش با برنامه نود کمرنگ و شاید بیرنگ شده بود چرا که مجری برنامه فوتبال برتر شده بود. پیش تر او به عنوان گزارشگر برنامه 2018 به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور به روسیه برای پوشش رقابتهای جام جهانی 2018 اعزام شده بود و به جهت وجود داشتن وجوه مشترک دو تیم نود و 120، از حال و هوای برنامه نود با خبر بود و شاید استفاده از واژه سپر رسانه ای، به همین دلایل باشد.

در هر حال، دیشب مهدی تاج سعی کرد تمرکز میثاقی را با نام بردن از عادل فردوسی پور و تعریف او و در واقع اینکه فردوسی پور را به رخ میثاقی بکشد، از بین ببرد که از ویژگی های هاردتاک هاست اما میثاقی روی آنتن گفت که در پشت صحنه، مهدی تاج مسایلی دیگر را درباره فردوسی پور بر زبان آورده است. حتی در این باره و اتفاقهایی که در پشت صحنه برنامه فوتبال برتر افتاده و دیالوگهایی که رد و بدل شده سایت دانشجو که از سایتهای حامی سیاستهای علی فروغی، مدیر شبکه سه است جزییاتی منتشر کرده که می تواند در نوع خود جالب باشد.

مصاحبه عادل فردوسی‎پور با رئیس فیفا را به این بهانه دوباره بخوانید. مصاحبه ای که البته هیچ وقت در برنامه نود پخش نشد و اجازه پخش هم نگرفت و هر چند آن زمان یعنی یعنی پاییز 97 شایع شده بود او و تیمش بخشهایی از مصاحبه پخش نشده با اینفانتینو را منتشر کرده اند اما بعدا مشخص شد که آنها نقشی در این ماجرا نداشته اند و احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس که عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیماست این مصاحبه را در توییتر منتشر کرده است. در واقع اجازه پخش مصاحبه از آنتن شبکه سه و برنامه نود داده نشد اما قاضی زاده هاشمی این مصاحبه را با کپشنی کنایه بار درباره قانون بازنشستگی منتشر کرد. ویدیوی مصاحبه را دو سال پیش در فوتبالی منتشر کردیم وامروز آن را دوباره بازنشر خواهیم کرد. مصاحبه پیاده شده را بخوانید والبته بدانید که بخش های دیگر این گفت و گو همچنان در اختیار عوامل برنامه نود و شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما و بخش بازبینی سازمان صدا و سیماست و هنوز که هنوز است، منتشر نشده است.

عادل فردوسی پور: فکر می کنم جنجال های اخیر درباره آقای تاج به گوش تو رسیده و اینکه دولت یا بهتر بگویم مجلس قوانینی درباره بازنشستگی وضع کرده که می تواند مانع از ادامه کار تاج شود. وضعیت را چگونه می بینی؟

جیانی اینفانتینو: ما موضع خیلی شفافی داریم که موضع فیفاست. با آقای تاج هم صحبت کردم. او هم با گروهش در فدراسیون نشان دادند که چه کارهایی می شه انجام داد. نتایجی که فوتبال ایران به آن رسیده در قیاس با گذشته بی سابقه است. ایران حالا جزو قدرتهای فوتبال آسیا و دنیاست و این مساله که مجلس می خواهد از طریق یک مصوبه قصد دخالت در اداره فدراسیون فوتبال را دارد از نظر فیفا قابل پذیرش نیست. برای فیفا، فدراسیونهای فوتبال نهادهای غیردولتی و غیرسیاسی هستند و مداخله در امور آنها از طریق پارلمان و مصوبات پذیرفتنی نیست و به نظرم نباید اتفاق بیفتد. البته ما مثل همیشه در کمال احترام این را برای مجلس بیان می کنیم که نباید این قانون را به فدراسیون فوتبال تحمیل کند چرا که پیامدهای جدی برای فوتبال ایران در پی خواهد داشت و این اتفاق نباید رخ دهد و ما هم دوست دارم که چنین اتفاقی رخ دهد

عادل فردوسی پور: مجلس معتقد است  فدراسیون با اینکه یک نهاد دولتی نیست اما باید مثل هر سازمان دیگری باید از قوانین کشور تبعیت کند. مجلس می گوید طبق قوانین ما تاج بازنشسته است و نمیتواند به عنوان رئیس فدراسیون کارش را ادامه دهد.

جیانی اینفانتینو: البته باید این مساله را تحلیل کرد. اما در نگاه اول این دقیقا چیزی است که به آن می گوییم دخالت دولت یا مجلس در اداره فدراسیون. وقتی قانونی تصویبی می شود و چنین تاثیر مستقیمی می گذارد مثل چیزی که درباره تاج اتفاق افتاده و او را مجبور به رفتن از فدراسیون کرده، از دید فیفا، این قضیه یعنی مداخله و ما آن را تحمل نخواهید کرد و پیامد این مساله، تعلیق خواهد بود.

عادل فردوسی پور: تعلیق فعالیتهای فوتبالی؟

جیانی اینفانتینو: تمامی فعالیتهای بین المللی فوتبال ایران در همه حوزه ها – زنان، مردان، جوانان و ....تعلیق خواهند شد. اینطور بگویم که هر گونه فعالیت فوتبالی و این اتفاق می تواند سالها فوتبال ایران را عقب بیندازد.

1984