گزارش ویژه؛ برانکو از فدراسیون فوتبال چقدر غرامت گرفته؟

گزارش ویژه؛ برانکو از فدراسیون فوتبال چقدر غرامت گرفته؟

پایگاه خبری فوتبالی- جدایی برانکو ایوانکوویچ از تیم ملی ایران بعد از جام جهانی 2006 ماجرای جالبی دارد.

به گزارش فوتبالی، بهانه این گزارش مصاحبه اخیر خبرورزشی با رضا چلنگر مترجم سابق برانکوست. او در این مصاحبه درباره اتفاقات تیم ملی در جام جهانی 2006 صحبت کرده که بخشی از آن درباره قطع همکاری با برانکو اختصاص دارد. رضا چلنگر گفته:" برانکو دیگر قراردادی با ایران نداشت. شب بازی با آنگولا در لایپزیش قرارداد آقای برانکو فسخ شد. یعنی دیگر بعد از بازی آنگولا اعتباری نداشت."

حضور غیرقانونی روی نیمکت تیم ملی؟

رضا چلنگر در حالی گفته قرارداد تیم ملی با فدراسیون فوتبال، تا پایان بازی با آنگولا-آخرین بازی تیم ملی در مرحله گروهی جام جهانی 2006- اعتبار داشته که روایت فدراسیون فوتبال از این ماجرا در آن مقطع چیز دیگری است. خبرگزاری مهر در تاریخ 29 مهر سال 85 اطلاعیه سایت فدراسیون فوتبال درباره فسخ قرارداد برانکو با این مجموعه را منتشر کرده که بخش مهم آن را برایتان انتخاب کردیم:" فسخ قرارداد ايوانكوويچ با فدراسيون فوتبال ايران توسط شخص آقاي دادكان در تاريخ 20 جون 2006 برابر 30 خرداد 1385 در شهر لايپزيك آلمان اتفاق افتاده و بر اين اساس برانكو از تاريخ مذكور به بعد هيچ گونه قراردادي با فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران نداشته، اما با كمال تعجب روز 31 خرداد ماه در بازي مقابل آنگولا به عنوان سرمربي روي نيمكت تيم ملي ايران نشسته و به رهبري تيم پرداخته است." اینکه چطور برانکو علیرغم نداشتن قرارداد با فدراسیون روی نیمکت تیم ملی نشسته، سوالی است که او و محمد دادگان باید پاسخگویش باشند هر چند طبق صحبتهای چلنگر،نامه فسخ قرارداد طوری لحاظ شده که قرارداد مربوطه تا پایان بازی با آنگولا اعتبار داشته است.

فسخ قرارداد، قانونی بوده؟

جدا از بیانیه سایت فدراسیون فوتبال، ابهام دیگر درباره قطع همکاری فدراسیون با پروفسور در سال 2006، صحبتهای داریوش مصطفوی است. او که دبیر فدراسیون فوتبال در روزهای بعد از برکناری دادگان بوده، در مصاحبه‌ای که 26 شهریور با سایت سازمان تربیت بدنی داشته به نکته قابل توجهی اشاره کرده. مصطفوی گفته:" فسخ قرارداد برانکو در تاریخ 31 خردادماه 85 غیرقانونی است. باتوجه به اینکه محمد دادگان پیش از این تاریخ استعفا کرده بود و حتی طبق مدارک موجود و اخبار منتشره در روزنامه ها، وی پیش از عزیمت تیم به جام جهانی با کارکنان فدراسیون خداحافظی کرده است، فسخ قرارداد برانکو وجاهت قانونی لازم را نداشته است." 

مصطفوی مدعی است که محمد دادگان قبل از 31 خرداد سال 85 استعفا داده است منتهی رضا چلنگر در مصاحبه‌اش گفته بعد از بازی تیم ملی مقابل آنگولا بود که سفیر ایران در آلمان، وارد رختکن تیم ملی شد و خبر برکناری رئیس فدراسیون فوتبال را به او داد. اگر حرف چلنگر را مبنا قرار دهیم، رئیس وقت فدراسیون فوتبال دارای حق قانونی برای قطع همکاری با برانکو بوده به خصوص آنکه بر خلاف ادعای داریوش مصطفوی، تاریخ دقیق استعفای محمد دادگان از ریاست فدراسیون فوتبال، 21 آبان سال 85 بوده نه خرداد ماه آن سال.

شکایت عجیب از برانکو

تا اینجای کار مشخص شده که محمد دادگان به عنوان رئیس وقت فدراسیون فوتبال، از حق قانونی‌اش برای فسخ قرارداد برانکو استفاده کرده منتهی اتفاق عجیب زمانی رخ داده که بعد از رفتن دادگان از فدراسیون، مدیران این مجموعه تصمیم به شکایت از برانکو می‌گیرند. جام جم آنلاین در گزارشی به تاریخ 4 شهریور 85 به این نکته اشاره کرده که سرانجام فاصله زمانی آخرین بازی ایران در جام جهانی (31 خرداد) تا پایان قرارداد برانکو (10 مهر) دردسرساز شد و فدراسیون فوتبال ایران از سرمربی سابق به فیفا شکایت کرد. طبق نوشته این سایت، قرار بود برانکو بعد از پایان جام جهانی به ایران بیاید و گویا به فدراسیون هم چنین قولی داده بود اما او به ایران نیامد تا نهایتا فدراسیون از او شکایت کند. طبق گفته داریوش مصطفوی، فدراسیون فوتبال به دنبال گرفتن خسارت یک میلیون دلاری از مربی کروات بوده است. شکایت فدراسیون باعث می‌شود برانکو هم مدارک و شواهد خود را به فیفا ارائه دهد و نتیجه این می‌شود که نه تنها شکایت فدراسیون از پروفسور به نتیجه نمی‌رسد بلکه به گفته داریوش مصطفوی، فیفا طبق مدارک ارائه شده از سوی برانکو، حق را به این مربی می دهد و اعلام می کند مابقی حقوق و مزایای برانکو نیز بایستی بابت سه ماه و 9 روز یادشده به وی پرداخت شود.

برانکو چقدر از فدراسیون فوتبال گرفت؟

ارزش قرارداد برانکو با فدراسیون از تاریخ آبان 83 تا خرداد 85، یک میلیون و 110 هزار دلار بوده است. قراردادی که با آپشن‌های مختلف به 2 میلیون دلار هم رسیده. نکته مهم این ماجرا، روایتهای متفاوت درباره رقمی است که فدراسیون بعد از شکایت برانکو از این مجموعه، به او پرداخت کرده است. مبلغی که مربوط به سهم او بابت صعود تیم ملی به جام جهانی 2006 بوده است. 

قبل از آنکه سراغ این ماجرا برویم، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که برانکو در یکی از مصاحبه‌هایش مدعی شده، قصدی برای شکایت از فدراسیون فوتبال نداشته منتهی شکایت فدراسیون و داریوش مصطفوی از مربی کروات، باعث شد تا او هم از فدراسیون شکایت کند.

برویم سراغ مبلغی که برانکو از فدراسیون به عنوان غرامت یا پاداش یا هر عنوان دیگری گرفته. در بعضی رسانه‌ها به رقم 500  هزار دلار اشاره کرده‌اند اما خبرآنلاین در گزارشی به تاریخ 13 تیرماه سال 93، نوشته که برانکو 640 هزار دلار از فدراسیون غرامت گرفته. جالب اینکه طبق گفته داریوش مصطفوی، طبق مفاد قرارداد فدراسیون با برانکو باید با راهیابی تیم ملی ایران به جام جهانی 2006، ده درصد پاداش فیفا به برانکو پرداخت شود که اگر مبنا بر 7 میلیون یورو فیفا باشد، سهم برانکو می شود 700 هزار یورو.

1984