گزارش ویژه/ حمایت ویژه آذری از امیر قلعه‌نویی در مقابل اتهامات افشین پیروانی

گزارش ویژه/ حمایت ویژه آذری از امیر قلعه‌نویی در مقابل اتهامات افشین پیروانی

پایگاه خبری فوتبالی- مدیرعامل باشگاه فولاد جدیدترین فردی است که به ماجرای اتهام سرپرست پرسپولیس به امیر قلعه‌نویی و استقلال ورود کرده است.

به گزارش فوتبالی، حتما خاطرتان هست که افشین پیروانی در مصاحبه‌ای جنجالی که اول اردیبهشت انجام داد، بدون نام بردن از سرمربی سپاهان، اتهامات مختلفی به او زد. یکی از این اتهامات به قهرمانی استقلال در فصل ۸۸–۱۳۸۷ برمی‌گشت. سایت ورزش سه از قول سرپرست پرسپولیس نوشته:" دوستی که می‌خواهی علیه من بیانیه بنویسی شما ببینید سال 88 چگونه قهرمان شدند دروازه‌بان معروف خارجی شما که رفت چگونه قهرمان شدید؟"

ذوب آهن باخت تا استقلال قهرمان شود

اشاره پیروانی به هفته پایانی هشتمین دوره لیگ برتر است. تا هفته آخر ذوب آهن شانس اول قهرمانی بود و برای قطعی شدن قهرمانی‌اش نیاز به یک مساوی در هفته آخر داشت اما ذوب آهن در هفته آخر 1-4 به فولاد باخت تا استقلال با پیروزی 0-1 مقابل پیام، علیرغم هم امتیاز شدن با ذوب آهن، به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم قهرمان لیگ شود. منظور پیروانی از دروازه‌بان خارجی هم عیسی اندوی گلر سنگالی ذوب آهن بوده است.

تبانی بوده یا نه؟

باشگاه خبرنگاران 7 اسفند سال 95 گزارشی درباره تمام اتهامات تبانی در لیگ برتر منتشر کرد که بخشی از آن مربوط به بازی فولاد و ذوب آهن بود. این سایت نوشته:" فولاد با ذوب‌آهن بازی داشت و استقلال با پیام مشهد قبل از بازی امیرقلعه نویی مصاحبه‌های زیادی کرد که فولادی ها را تهییج کند به بازی کردن در دیداری که اهمیتی برایشان نداشت. از طرف دیگر به منصور ابراهیم‌زاده خبر دادند که یکی از بازیکنانش ممکن است در بازی مقابل فولاد بازی خودش را نکند، او شاهین خیری هافبک دفاعی‌اش که بازیکن سابق استقلال بود که در ان بازی ذخیره شد و این به تاکتیک تیمی ذوب آهن ضربه زد.اما تراژدی جای دیگری رقم خورد. در سال پایانی حضور دروازه‌بانان خارجی عیسی اندوی هر توپی که می‌آمد را گل خورد تا بازی ۴-۱ به نفع فولاد شود. البته غیبت شاهین خیری ضربه زیادی به ذوب‌آهن زد."

نکته جالب اینکه سالها قبل از آنکه افشین پیروانی درباره آن بازی صحبت کند واعظ‌آشتیانی مدیرعامل استقلال در فصل 88- 87 درباره قهرمانی تیمش در آن سال اظهار نظر عجیبی انجام داده بود. او 25 مهرماه سال 92 به خبرآنلاین گفته بود:" نمی‌توانم نظر دهم که قهرمانی استقلال در آن فصل پاک بوده یا نه. من هم شنیده‌ام که عیسی اندوی تطمیع شده بود. البته آن زمان می‌گفتم شنیدن هر حرف و شایعه‌ای دلیل بر واقعی بودن آن نیست اما راستش با اتفاقاتی که الان شاهدش هستم و چیزهایی که می‌بینم، می‌گویم دیگر هیچ چیزی بعید نیست."

واکنش‌های متفاوت

اگر چه بعد از این حرفهای پیروانی، چند استقلالی علیه او موضع گرفتند منتهی کسانی هم بودند که ادعای پیروانی را به راحتی تکذیب نکردند. نمونه‌اش محمد صلصالی مربی تیم ذوب آهن که در بازی معروف فولاد و ذوب آهن، در زمین حضور داشت. صلصالی 10 اردیبهشت با روزنامه فوتبال اصفهان مصاحبه کرده و در بخشی از صحبتهایش، درباره آن بازی خاص هم حرف زده. او گفته:" بازی ما و فولاد بازی عجیبی بود و یک روز خاص برای همه ما بود. ما بد بازی کردیم و گل های بدی هم خوردیم ولی نمیتوانم بگویم عیسی اندوی گلر آن زمان‌مان عمدا گل می خورد یا تبانی کرده بود و از این مسائل خبر ندارم و نمی توانم اتهام بزنم. بحث هایی مطرح شده بود که من شنیدم و خود آقای آذری هم در این مورد با من صحبت کرد."

آذری تبانی را رد کرد

سعید آذری مدیرعامل ذوب آهن در آن مقطع، بر خلاف صلصالی، شدیدا به حرفهای پیروانی واکنش نشان داده است. او به روزنامه فرهیختگان گفته:" اگر آقایان مدرک مستند و مستدلی دارند چرا همان روز آن را رو نکردند و چرا گذاشتند 12-10 سال از این ماجرا بگذرد. اگر مدرکی بود همان روز رو می‌کردند و چرا الان می‌گویند. من همان روز اولین کسی بودم که قهرمانی استقلال را به واعظ‌آشتیانی و امیر قلعه‌نویی تبریک گفتم." او عقیده دارد قلعه‌نویی اهل تبانی نیست:" فکر نمی‌کنم این وصله‌ها به قلعه‌نویی بچسبد چون معتقدم او نان زحمتی را که در فوتبال می‌کشد همیشه خورده است. تیم قلعه‌نویی آن سال در شرایطی قهرمان شد که بچه‌هایش و هم خودش زحمات زیادی را متحمل شدند و الان به خودم اجازه نمی‌دهم به‌خاطر اتفاقی که ۱۰ سال پیش افتاده سند و مدرکی هم از آن نیست، حیثیت کسی را زیر سوال ببرم."

1984