گزارش ویژه/ بررسی درخواست فدراسیون فوتبال ایران برای میزبانی جام ملتهای ۲۰۲۷/ پروپاگاندای سنگ بزرگ!

گزارش ویژه/ بررسی درخواست فدراسیون فوتبال ایران برای میزبانی جام ملتهای ۲۰۲۷/ پروپاگاندای سنگ بزرگ!

پایگاه خبری فوتبالی- آیا برنامه فدراسیون فوتبال برای میزبانی جام ملتهای 2027 شدنی است؟

به گزارش فوتبالی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در حالی از آمادگی ایران برای کسب میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ خبر داده که اکثر رسانه‌ها این موضوع را به یک شوخی تشبیه کرده‌اند چرا که فوتبال ایران 2 فاکتور مهم برای گرفتن میزبانی یک رویداد بین المللی در آسیا را ندارد.

امکانات: اگر سیستم حمل و نقل و هتل‌های کشورمان را قابل قیاس با کشورهای عربی ثروتمند حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای پیشرفته آسیا نظیر کره جنوبی، ژاپن، چین و حتی هند بدانیم( که البته قیاسی بسیار سخت است) به لحاظ داشتن ورزشگاه مناسب، ایران فاکتورهای لازم برای میزبانی از یک تورنمنت بین المللی مثل جام ملتها را ندارد.

حدود یکسال قبل شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد وجود ۸ تا ۱۰ ورزشگاه در کلاس جهانی برای یک میزبانی استاندارد الزامی است. استانداری که فوتبال ایران، فقط نیمی از آن را دارد.

تنها ورزشگاههای استاندارد فوتبال ایران برای میزبانی از تورنمنتی نظیر جام ملتها، ورزشگاههای آزادی تهران که ۴۶ سال از افتتاحش می گذرد، امام رضا(ع) در مشهد که ورزشگاهی مدرن و آبرومند است، فولاد آره‌نای اهواز که هنوز فازهای زیادی برای بهره برداری دارد و نقش جهان که هنوز طبقه دومش قابل استفاده نیست، هستند. البته ورزشگاهی به نام پارس در شهر شیراز هم وجود دارد که می‌تواند میزبان 50 هزار تماشاگر فوتبال باشد اما هنوز به آن صورت از این ورزشگاه رونمایی نشده است. طبیعتا داشتن 5 ورزشگاه استاندارد- تازه اگر فرض کنیم به جز دو ورزشگاه آزادی و امام رضا، بقیه ورزشگاهها تمام استانداردهای لازم برای میزبانی یک تورنمت بین المللی را دارا هستند- برای گرفتن میزبانی یک رویداد بزرگ کافی نیست.

مشکل با عربستان: قطعا این نکته مانع بزرگی در گرفتن میزبانی جام ملتها خواهد بود. سالهاست که تیمهای عربستانی به بهانه غیرورزشی به کشورمان سفر نمی‌کنند و طبیعتا تیمهای ایرانی هم راهی این کشور نخواهند شد. البته یکی دو کشور دیگر حوزه خلیج فارس هم به دنبال پیروی از عربستان بودند که خوشبختانه فعلا برنامه‌شان عملی نشده منتهی این سوال مطرح می شود که وقتی در لیگ قهرمانان آسیا امکان میزبانی از تیمهای عربستانی و حتی امسال میزبانی از دیگر تیمها وجود ندارد، آیا تیم ملی عربستان حاضر خواهد شد به تهران یا هر شهر دیگری در ایران سفر کند؟  طبیعتا این موضوع در تصمیم گیری مسئولان AFC برای دادن میزبانی به ایران مهم خواهد بود.

بحث های دیگر نظیر حضور بانوان ایرانی در ورزشگاهها، موافقت و همراهی ۹ وزارتخانه اصلی کشور برای برگزاری جام ملتها در حالیکه دولت فعلی فقط یک سال و سه ماه دیگر بر سر کار است و ضمانت نامه های خاص ای اف سی و همچنین کمبود زمین تمرین و حتی هتل های ۵ ستاره در کشور در اینکه شانس کسب میزبانی جام ملتهای آسیا برای ایران زیاد نیست.

قطعا موارد دیگری هم برای دادن میزبانی لحاظ خواهد شد اما این دو فاکتور اصلی آنقدر اهمیت دارد که اگر فوتبال ایران سایر فاکتورهای میزبانی یک رقابت بین المللی را داشت، به خاطر همین دو موضوع هم که شده، شانسی برای میزبانی نداشته باشد.

فدراسیون فوتبال ایران از نظر مشکلات مالی و ناکامی های اخیر در جام ملتهای آسیا، شرایط متزلزل در رقابتهای مقدماتی جام جهانی و حذف تیم ملی امید، قراردادهای ترکمنچای کی روش و ویلموتس و دیگر اتفاقاتی که کم و بیش می دانید از بعد افکار عمومی، شرایط خوبی ندارد و حالا با مطرح میزبانی جام ملتها، که سنگی بزرگ و نشانه نزدن، پروپاگاندای کسب میزبانی راه انداخته است. 

با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی منطقه و همچنین مسایل دیگری که در سطح ای اف سی وجود دارد، کارمندان ساده فدراسیون فوتبال هم می دانند که میزبانی به ایران نمی رسد. چه برسد به مدیران ارشد و اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال ایران. 

علی کفاشیان در اواسط دوره دوم ریاستش هم دست به انداختن این سنگ بزرگ و ایجاد این پروپاگاندا زد اما ناموفق بود و در نهایت میزبانی به امارات رسید. حالا هم هند با تجربه برگزاری جام جهانی جوانان و عربستان با لابی های قوی و بودجه سرشار، به دنبال گرفتن میزبانی هستند. میزبانی که البته ممکن است کشورهای قدرتمند دیگری مثل کره جنوبی و ژاپن و حتی استرالیا هم بخواهند وارد رقابت برای گرفتنش شوند.

7655