گزارش ویژه/ ماجرای پاهای درازتر از گلیم علی جباری و محمد نوری

گزارش ویژه/ ماجرای پاهای درازتر از گلیم علی جباری و محمد نوری

پایگاه خبری فوتبالی- حمله پیشکسوتان استقلال به فرشید اسماعیلی، اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از کنارش عبور کرد.

به گزارش فوتبالی، هافبک تکنیکی آبی‌ها دیروز و در واکنش به بدقولی باشگاه در پرداخت بخشی از مطالبات به حق بازیکنان، از مدیریت باشگاه استقلال گلایه کرد.

اعتراض بازيكنان به مديران باشگاهها در رسانه ها متاسفانه در فوتبال ايران مسبوق به سابقه است و مطمئنا کار درستی نیست. همين فرشيد اسماعیلی پیش از این و در دوره مدیریت امیرحسین فتحی هم از مدیرعامل استقلال انتقاد کرد. آن زمان هم او کار درستی انجام نداد اما داستان این است که کار اين بازيكن باعث شده دو پیشکسوت باشگاه استقلال هم علیه این بازیکن موضع بگیرند.

در واقع نكته مهم و قابل توجه در اين اعتراض واكنش تند چند پيشکسوت باشگاه استقلال از جمله على جبارى و محمد نورى نسبت به صبحتهاى فرشيد اسماعيلى بوده است. این اصل که فرشيد اسماعيلى و ديگر بازيكنان نبايد بطور مستقيم و در رسانه عليه مديريت باشگاه صحبت كنند را همه قبول دارند اما حالا سوال از اين دو پيشكسوت باشگاه استقلال اين است كه چرا هيچ واكنشى در سال گذشته نسبت به صحبتهاى فرشيد اسماعيلى چه درست و چه غلط و ديگر بازيكنان برعليه مديريت وقت باشگاه نداشتند؟ سوال دوم هم این است که چرا فقط هميشه اين دو پيشكسوت در همه مسائل باشگاه استقلال اظهار نظر مي كنند و گويا استقلال پيشكسوت ديگرى ندارد. محمد نوری گفته فرشید اسماعیلی چند سال در استقلال بازی کرده و چه افتخاراتی کسب کرده که به خودش اجازه انتقاد از مدیریت باشگاه را داده است؟ او خواهان تنبیه! این بازیکن توسط باشگاه شده است.

علی جباری هم دیگر منتقد صحبتهای اسماعیلی است و اینگونه به حرفهای او واکنش نشان داده:" به نظرم اسماعیلی پای خود را بیشتر از گلیمش دراز کرده است و اظهارنظر می‌کند. سعادتمند تازه مدیرعامل استقلال شده و هنوز دقیقا مشخص نیست برنامه او چگونه است، به همین دلیل نباید الان او را با کسی مثل فتحی مقایسه کرد."

به نظر می‌رسد این دو پیشکسوت همیشه در رسانه های استقلال طورى از تعصب و حرفه اى گرى صحبت مي كنند كه یکی از آن دو نفر، يادش رفته خودش وقتی كاپيتان استقلال بود عليرغم اصرار تيمسار خسروانی نسبت به ماندن با يك مبلغ بيشتر به تيم ديگرى رفت و به استقلال ضربه زد. عملکرد نوری هم در استقلال و در سالهای پایانی حضورش مشخص است. آیا این دو پیشکسوت هم پایشان بیشتر از گلیمشان دراز نکرده اند؟

در واقع اينها خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر جریانی قرار گرفتند که هدفش قرار دادن آنها روبروی منتقدان مدیران باشگاه است. تا امروز سابقه نداشته مصاحبه انتقادی یک بازیکن علیه مدیر باشگاه، آن هم در اعتراض به مسائل مالی، اینچنین با واکنش پیشکسوتان باشگاه مواجه شود و اگر این واکنش‌ها طبیعی بود، چرا هيچ يك از پیشکسوتان پرسپولیس علیه شجاع خلیل‌زاده موضع نگرفته‌اند که او هم از مدیریت پرسپولیس بابت واریز نشدن مطالبات بازیکنان گلایه کرده است. اصلا چرا این اتفاق ها در پرسپولیس نمی افتد؟ و البته کاملا مشخص است که این قبیل کارها اصلا به نفع استقلال با برند شناخته شده اش نیست و کسانی که این کارها را می کنند، خیر و صلاح این تیم پرطرفدار را نمی خواهند.

فرشید اسماعیلی چه گفته بود؟

هافبک تکنیکی آبی‌ها دیروز و در واکنش به بدقولی باشگاه در پرداخت بخشی از مطالبات به حق بازیکنان، از مدیریت باشگاه گلایه کرد. همانطور که نوشتیم اعتراضی که اسماعیلی پیش از این هم سابقه آن را داشته و این بازیکن که حرفهایش را رک و بدون رودربایستی می‌زند، در دوره مدیریت امیرحسین فتحی هم از مدیرعامل استقلال انتقاد کرد منتهی بر خلاف سال قبل که صحبتهای فرشید با واکنشی از سوی پیشکسوتان استقلال مواجه نشد، این بار چند پیشکسوت استقلال طوری از بازیکن شماره 8 تیمشان گلایه کرده‌اند که حتی کانال هواداری تیم مقابل هم این ماجرا را پوشش داده است!

آیا اسماعیلی حرف بدی علیه پیشکسوتان استقلال زده است؟

نگاهی به صحبتهای اسماعیلی درباره جلسه سعادتمند با پیشکسوتان استقلال نشان می‌دهد که هافبک آبی‌ها فقط یک گلایه ساده داشته که با توجه به بدقولی باشگاه در پرداخت مطالبات بازیکنان، حرف غیرمنطقی‌ای نیست. اسماعیلی گفته:" جلسه با پیشکسوتان برقرار باشد خیلی خوب است و دست باشگاه و پیشکسوتان درد نکند، اما سوال من این است که بهتر نبود یک جلسه با کادر تدارکات و پزشکی می گذاشتید و می دیدید آنها با زن و بچه در چه شرایطی زندگی می کنند؟ از بازیکنان جوان خبر دارید که شب عید 100 هزار تومان پول در جیب شان نیست؟ از نظر شما اعضای خود تیم واجب تر نیستند؟  این را می گویم تا بدانید همه افرادی که در باشگاه استقلال کار می کنند قرارداد میلیاردی ندارند، بازیکنان جوان از کجا باید خرج خود را بدهند؟ بازیکنانی هم که قرارداد بالا دارند که پولی نگرفته اند." حرفهای فرشید اسماعیلی کاملا درست و به حق است و حالا به خاطر همین صحبتهای درست به کمیته انضباطی باشگاه استقلال احضار شده است. این در حالی است که بازیکنان بزرگ استقلال در قبال بی تفاوتی مدیران جدید استقلال فعلا سکوت کرده اند و چیزی نمی گویند. باید دید آنها به سکوتشان ادامه می دهند یا پشت فرشید در می آیند؟

پشت پرده حمله به فرشید

به نظر می‌رسد افرادی پشت پرده این ماجرا هستند که در مطرح شدن خبر کمک هوادار مقیم اروپا برای پرداخت مطالبات دیاباته و میلیچ نقش داشته‌اند و به نظر می رسد برخی پیشکسوتان باشند که با وعده های واهی خریداران فیک و مجازی، پس از اینکه وعده و وعید می گیرند این خریداران دروغین و مجازی و عشق شهرت را به باشگاه وصل می کنند‌. آیا در پرسپولیس هم خریداران مجازی وجود دارند و پیشکسوتهای پرسپولیس، خریداران پوشالی را به باشگاه وصل می کنند تا نامهایشان را در کانال و سایت باشگاه مطرح کنند؟ تمام کسانی که خودشان را استقلالی جا زده اند و می خواسته اند از کنار استقلال معروف شوند و وعده های کمک های مالی داده بودند، قبل از اینکه سراغ استقلال بیایند، خودشان را پرسپولیسی می دانسته اند و سراغ باشگاه پرسپولیس رفته بودند اما به دیوار خورده بودند. پس چرا پیشکسوتان پرسپولیس بازی نخوردند از این مدعیان کمک و عشق شهرت، وعده و وعید نگرفتند و آنها را به مدیران باشگاه معرفی نکردند؟ این مدعیان دروغین ساکن خارج از کشور برای مطرح شدن نامشان در رسانه های باشگاههایی چون استقلال و پرسپولیس، باید میلیاردها تومان خرج کنند. اما می بینید که الف.الف، با وعده پوشالی کمک به باشگاه استقلال و مشاوره های غلط یک رسانه ای نما، بدون پرداخت یک ریال یا یک سنت نامش مطرح می شود و مشخص است که در کشوری که ساکن است با این پست و خبر باشگاه استقلال، چه کارهایی می تواند بکند!

اتاق فکر داخل باشگاه، علیه باشگاه

شاید بد نباشد معاون جدید باشگاه استقلال که در هفته‌نامه‌اش منتقدان باشگاه را به ایجاد اتاق فکر علیه سعادتمند متهم کرده، سراغ اتاق فکری برود که باعث شده سه استقلالی قدیمی اینگونه روبروی بازیکن فعلی این تیم موضع بگیرند. تاکتیک مصاحبه های سفارشی به نفع مدیرعامل یک تیم، یک تاکتیک نخ نماست و نشان می دهد مدیرعامل بی وزن است و می خواهد با این مصاحبه ها وزن پیدا کند و جایگاهش را محکم کند وگرنه این همه تعریف و تمجید از مدیریت جدید توسط چند پیشکسوت که البته در گذشته بارها تیمشان را تنها گذاشته اند و مقابلش بازی کرده اند و به تیمشان گل و ضربه زده اند، مشکوک است و با ادامه روند سومدیریت و نارضایتی دیگر بازیکنان تیم، این پیشکسوتها دیگر جرات و روی مصاحبه نخواهند داشت. 

همین که مدیررسانه ای تیم استقلال یعنی محمد نوری فر، که البته با فوتبالی میانه خوبی ندارد و چندین و چند بار در کانال باشگاه استقلال علیه پایگاه خبری فوتبالی، بیانیه داده و موضع گیریهای تندی کرده، سیاست جدید روابط عمومی باشگاه یعنی گذاشتن روزنامه ها در کانال رسمی باشگاه را نادرست می داند، نشان می دهد که در داخل باشگاه چه خبر است. البته انتقادهای ما به عملکرد نوری فر همچنان پابرجاست اما او واکنش او به ماجرای گذاشتن جلد روزنامه ها در کانال باشگاه استقلال، کاملا درست است و رفتار سازمانی همانطور که دیروز اشاره کرده بودیم، در این باره نشان می دهد که نباید جلد روزنامه ها و هفته نامه ها (البته هفته نامه معاون حکم نگرفته باشگاه) در کانال باشگاه استقلال قرار بگیرد. 

درباره استقلال و وضعیت مدیریت جدید باید به آن بیت معروف اشاره کرد: خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است!

1984