ممبینی و خطیر درباره اصلاح اساسنامه و اشکالات فیفا و تعویق انتخابات چه گفتند؟

ممبینی و خطیر درباره اصلاح اساسنامه و اشکالات فیفا و تعویق انتخابات چه گفتند؟

پایگاه خبری فوتبالی- برنامه وقت اضافه امشب رادیو ایران  در خصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال و تعویق انتخابات طی گفت و گو چالشی با هدایت الله ممبینی و علی خطیر برگزار شد. 

به گزارش فوتبالی، هدایت الله ممبینی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و از نامزدهای  انتخابات فدراسیون در گفت و گو  با برنامه وقت اضافه رادیو در خصوص نامه فیفا مبنی بر اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال اظهار داشت: در نامه اول هم که فیفا فرستاده بود همین مسائل را با ادبیات بهتر مطرح کرده بود و گفته بود اساسنامه را باید اصلاح کنید و انتخابات را بر اساس اساسنامه جدید برگزار کنید که دوستان جواب آن نامه را داده و اصرار به برگزاری انتخابات کردند که نامه دوم مسجل شد که اساسنامه فدراسیون فوتبال اصلاح شود که به نظر من هم اصلاح اساسنامه به نفع فوتبال ما خواهد بود و همه می دانیم که باید از قوانین فیفا تبعیت کنیم و همه کشور های دنیا که عضو فدراسیون جهانی هستند و باید بر اساس اساسنامه ای که فیفا تعیین می کند، اساسنامه خود را تنظیم کنند تا فوتبال در دنیا به یک همیاری برسد.

 در ادامه علی خطیر که از کاندیدای انتخابات است در خصوص این که  خود اساسنامه را سابقا به فیفا ارسال کرده گفت: زمانی که بنده در فدراسیون فوتبال بودم یعنی ۲۰۱۷ یکسری اصلاحیات را ما در نظر داشتیم انجام دهیم و چون در فدراسیون فوتبال برنامه استراتژی نداشتیم یکی از برنامه هایمان تدوین برنامه استراتژی بود که بنده با آقای ساکت شروع کردم. خوشبختانه با رایزنی هایی که انجام شد فیفا قبول کرد در این زمینه همکاری با فدراسیون فوتبال داشته باشد و حتی ما این اساس نامه را برای فیفا ارسال کردیم و یک سری ایرادات که در اساس نامه بود را به فدراسیون ما ارسال کرد. ایرادات هم اینطوری بود که یکسری اساس نامه فیفا تدوین کرده که اولا باید با اقدامات اساسی فیفا منطبق باشد و یکسری مسائل داخلی هم بود که خود فدراسیون ها باید به آن اضافه می کردند و تاییدیه مجمع هم بود  اما متاسفانه اساس نامه فدراسیون فوتبال یکسری ایرادات اساسی شبیه ارکان قضایی فدراسیون مستقل نبوده داشت. به دلیل این که ارکان قضایی فدراسیون باید مستقل باشند و این یک عیب بسیار بزرگ بود که فیفا گرفته بود و این که مغایرت های وزیر ورزش یا معاون ورزش بود که فیفا این ها را نپذیرفت و می گفت اعضای مجمع باید توسط خود اعضای مجمع باید انتخاب شوند‌. اساسنامه فیفا این بود که اعضای مجمع بتوانند یک عضو مجمع را برکنار یا به عضو در بیاورند مثلا مجمع ما که نمی تواند وزیر را برکنار کند. یکسری ایرادات فیفا به اساسنامه ما گرفته بود که حدود ۵۰ ایراد بودند و آخرین ورژن آن را در سال ۲۰۱۸ فرستاده که من هم متاسفانه از فدراسیون جدا شدم و نمی دانم بعد از آن چه گذشته است. من احساس می کنم این مباحث دیگر خسته کننده شده و اگر یک نگاهی به کشور های اطراف ایران هم بیاندازید می بینید ما هنوز در مسائل ابتدایی گیر کرده ایم و نمی دانم چرا این همه پنهان کاری وجود دارد و شفافیت لازم وجود ندارد و چرا اصلا با اعضای فوتبال ما صادق نیستیم و نمی آییم آن ها را بیان کنیم.

خطیر در ارتباط با نامه فیفا که گفته اساسنامه فارسی فدراسیون با انگلیسی آن مغایرت دارد اظهار داشت: ما آن زمان فارسی را نفرستادیم و فقط ترجمه انگلیسی را فرستادیم آن موقع هیچ مغایرتی نداشت نمی دانم بعد از ما ورژن جدیدی فرستادند که فیفا این ادعا را دارد؟ به هر حال این حساسیت هایی است که ما خودمان ایجاد کردیم. فیفا خودش اعلام می کند ما ۵ بار با شما مکاتبه کردیم و طی این مدت پاسخ شفاف و دقیقی از شما دریافت نکردیم یعنی فیفا حاضر به همکاری با ما است. عملا هم گفته که من وقت این کار را ندارم اما به خاطر رایزنی های فدراسیون فوتبال با فیفا این کار را می کند اما متاسفانه ما به جای این که بیاییم از این فضا استفاده کنیم بیشتر حساسیت ایجاد کردیم و با فیفا و بدنه فوتبال صادق نبودیم و دلایلش هم مشخص است و اگر مروری بر اتفاقات ۴ ساله فوتبال مان کنید می بینید ما از یک فدراسیون چند ستاره به یک فدراسیون بی ستاره تبدیل شدیم.

علی خطیر

ممبینی در ارتباط با این که بین نسخه فارسی و انگلیسی اساس نامه اختلاف وجود دارد اعلام کرد: بنده هم البته باید توضیح بدهم که مشکل اساس نامه از سال ها قبل وجود داشته و ما هیچ وقت نتوانستیم یک اساس نامه شفاف داشته باشیم و ایراداتی که فیفا داشته و پا فشاری اش بر این بوده که یک اساس نامه جدید داشته باشیم که این می تواند یک حسن خوب برای فدراسیون ما باشد. به هیچ وجه بحث اساسنامه به هیات رئیس ارائه نشده و ما در جریان این داستان ها قرار نگرفتیم و این جای سوال است و من نمی دانم این ها چه نسخه ای برای فیفا ارسال کردند اما به هر حال نظر من این است که ما به یک نقطه خوبی رسیدیم که با پا فشاری فیفا بیاییم و این اصلاحات را انجام دهیم. به هر حال باید بپذیریم شاید هیچ اراده ای از گذشته تا الان وجود نداشته و شاید ما باید به نقطه ای برسیم که به قول معروف با فشار این کار را انجام دهیم.

ممبینی در خصوص این که آیا در زمانی که فیفا به اساس نامه ایران حدود ۵۰ ایراد گرفته بود در جریان بوده یا نه گفت: من حقیقتا در جریان نبودم اما مکاتباتی که می شد رئیس فدراسیون فوتبال یا روابط بین الملل این موارد را پیگیری می کردند و در هیات رئیس در خصوص وضعیت اساس نامه هیچ صحبتی نشده بود. در جلساتی که من بودم اطلاعی نداشتم و فکر نمی کنم بقیه هم در این خصوص اطلاعاتی داشتند. به هر حال اساسنامه فدراسیون فوتبال خیلی مهم است و باید این مکاتبات با هیات رئیس در میان گذاشته می شد تا کار به اینجا کشیده نشود.

ممبینی در ارتباط با این که کمیته اساس نامه باید تشکیل بشود یا نه گفت: به هر حال حتما باید تشکیل شود. حتما باید یکی از اولویت های ما حل اساسنامه طبق خواسته فیفا باشد. آقای دکتر خطیر اشاره کردند که ارکان ما همه انتسابی بودند. اعضا همه باید انتخابی باشند و همین مسئله می تواند  استقلال فدراسیون ما را زیر سوال ببرد.

خطیر در ادامه این مناظره گفت: یکی از بزرگ ترین مشکلات اساس نامه این است که یکی از اعضای هیات رئیس جز ارکان اصلی فوتبال کشور نیست و در خیلی از تصمیمات فدراسیون متاسفانه اعضای هیات رئیس نقشی نداشتند. متاسفانه رئیس فدراسیون خودش یکسری تصمیمات خود سر می گرفته که هیات رئیس از آن بی اطلاع بوده و نتیجه آن را در این ۴ سال دیده ایم. نمونه اش انتخاب آقای ویلموتس است که حتی اعضای هیات رئیس در جریان آن نبودند. خیلی از تصمیمات اصلی فدراسیون را اعضای هیات رئیس از آن بی خبر بودند. 

خطیر در پاسخ به سوال حسین معتمد هاشمی که عنوان کرد خیلی از اعضای هیات رئیس انتخاب ویلموتس را بر عهده رئیس فدراسیون فوتبال گذاشته بودند گفت: تمام این وظایف و اختیارات را برای هیات رئیس در نظر نگرفتند و رئیس فدراسیون آن قدر اختیار دارد که اعضای هیات رئیس را حتی در انتخاب دبیر کل سهیم ندانند.

خطیر در خصوص این که با این وضعیت اعضای مجمع هم در جریان تصمیمات ریاست فدراسیون فوتبال نبودند گفت: صد در صد همین طور است و می توانم به جرات به این مسئله اشاره کنم که اعضای مجمع در هیچ یک از این مسائل در جریان نمی گرفتند و این هم دقیقا چیزی است که فیفا اشاره می کند و این هم یکی از بزرگ ترین مشکلات ما است. به هر حال هر کسی که به عنوان رئیس فدراسیون بیاید با این اساس نامه فدراسیون قدرت ماورایی دارد و اساس نامه فیفا یک فرصت خوب است برای فوتبال این کشور به خصوص شخص آقای بهاروند که در این موقع این اتفاق خوب را برای فوتبال ایران رقم بزند که همه روی آن اجماع کنند که متاسفانه ما الان یک جنگ پنهان بین فدراسیون و وزارت ورزش می بینیم که این جنگ به نفع فوتبال ما نخواهد بود.

ممبینی در پاسخ به سوال چیا فوادی مبنی بر استعفا صوفی زاده گفت: والا من که استعفایی ندیدم اما ظاهرا برای ادامه فعالیت در هیات رئیس بعدی ایشان ابراز تمایل نکردند. از استعفای آقای کفاشیان هم من بی اطلاع هستم و بهتر است این سوال را از خودشان بپرسید.

وی در ادامه گفت: رئیس فدراسیون خودش می آید نایب یک، دو، سه برای خودش انتخاب می کند همین جا رئیس فدراسیون پنجاه در صد اعضای هیات رئیس را با خودش به همراه دارد و این نمی تواند یک دموکراسی واضح برای فوتبال باشد. ما باید اساس نامه را به سمت و سویی ببریم که فیفا می گوید و این به نفع فوتبال ما است اما اگر اساس نامه فدراسیون ما همین چیزی باشد که خودمان می خواهیم فردا من هم میایم رئیس فدراسیون می شوم و اعضایم را خودم انتخاب می کنم و می توانم یک رقابت یک طرفه برای خودم ایجاد کنم و رقبایم را کنار بگذارم. شاید آدم های دیگر هم بتوانند از این اساس نامه به نفع خودشان سو استفاده کنند و به نظرم ما باید فیفا را در این اصلاح اساس نامه همیاری کنیم و فدراسیون فوتبال ما هم مثل بقیه کشورها این کار را سریعتر انجام دهد و هیچ مقاومتی نداشته باشد تا فوتبال ما از میادین بین المللی جدا نشود.

ممبینی در خصوص استعفای شیعی از پیکان و وضعیت او در هیات رئیس اظهار داشت: آقای شیعی یکی از ارکان هیات رئیس فدراسیون هستند و باید یک فکری به حال نماینده باشگاه پیکان داشته باشیم اما به هر حال چون زمان نداریم ایشان  به عنوان نماینده باشگاه باید در انتخابات باشند.

خطیر در خصوص این که طبق اساس نامه فیفا اختیارات دبیر کل خیلی  زیاد است گفت: دقیقا همین طور است و معمولا دبیر کل به عنوان یک آدم سیاست گذار و دیپلماتیک است و تمام مسائل اجرایی با دبیر کل است که متاسفانه در فوتبال ما بر عکس است و رئیس فدراسیون خودش تصمیم گیرنده، اجرا کننده و همه کاره است‌. آقای ممبینی هم در این رابطه خیلی خوب اشاره کردند. رئیس فدراسیون خودش نایب هایش را انتخاب می کند و بعد کافی است با یک عضو هیات رئیس لابی کند دیگر همه چیز دست خودشان است که این هم یکی از ایرادات فیفا به اساس نامه ما است‌.

یک بحث دیگر هم در مورد آقای شیعی است که می گویند چون ایشان نماینده باشگاه بوده و امروز از سمت خود استعفا داده نمی‌تواند در هیات رئیس باشد که به نظر من این هم اشتباه است هیچ جای اساس نامه به این مسئله اشاره نکرده که شما وقتی نماینده یک باشگاه هستی و از مدیر عاملی آن باشگاه استعفا می دهی نمی توانی در هیات رئیس باشی. ما در ساده ترین تفسیرها هم مشکل داریم و نمی توانیم بگوئیم که شیعی باید بماند یا برود.

خطیر در پایان گفت: اگر از بنده بخواهند به عنوان کسی که راه حل شرایط فعلی را چه می داند گفت تنها راه حل را من یک اجماع ملی در فوتبال می بینم و این را قبلا هم اشاره کردم. بدنه فوتبال خسته شده و به ورود نخبه گان نیاز دارد، آدم های تکراری در فوتبال ما زیاد هستند و هر سال در بدنه فوتبال آدم های تکراری می بینیم و اجازه نمی دهیم آدم های جوان و نخبه وارد آن شوند.

7413