واکنش ارکان قضایی و حقوقی فدراسیون به مقابله با اتهام مهندسی لیگ؛ ضرورتی ندارد!

واکنش ارکان قضایی و حقوقی فدراسیون به مقابله با اتهام مهندسی لیگ؛ ضرورتی ندارد!

پایگاه خبری فوتبالی- مطرح کردن اتهام مهندسی لیگ از سوی برخی تیم‌ها، مدتی است که نقل محافل فوتبالی شده است. برخی عوامل تیم‌ها به راحتی و بدون هیچ مدرک و سندی، موفقیت تیم‌های دیگر را حاصل مهندسی لیگ می‌دانند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، این موضوع اما در کمال تعجب هیچ واکنشی را از سوی ارکان قضایی فدراسیون فوتبال در پی نداشته است تا یک بار برای همیشه پایانی باشد بر مطرح کردن اتهام‌های بدون سند و مدرک.

این بی‌اعتنایی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در شرایطی است که در ابتدای لیگ، مسئولان از تصمیم جدی خود برای پایان دادن تنش‌ها در فوتبال سخن می‌گفتند. اتهام مهندسی لیگ و زیر سؤال بردن موقعیت تیم‌ها در بالای جدول حالا یکی از مصادیق بارز تنش‌زایی در فوتبال است اما نه مسئولان فرهنگی، نه کمیته اخلاق و نه کمیته انضباطی تا کنون اقدامی برای مقابله با آن نداشته‌اند.

غلامرضا رفیعی، کارشناس حقوقی فوتبال تکلیف ادعاهایی که بدون سند و مدرک بیان می‌شوند را روشن می‌داند: «هر کسی هر ادعایی را مطرح می‌کند باید بتواند مدارکی برای اثبات ادعایش ارائه کند. در برخی موارد کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال نمی‌توانند ورود کنند.مثل مواردی که در برخی کانال‌های هواداری یا شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود. پیگیری این موارد برعهده ارکان قضایی خارج از فدراسیون و در صلاحیت دادسرای فرهنگ و رسانه است. فدراسیون فوتبال می‌تواند با کمک پلیس فتا، گردانندگان این کانال‌ها را شناسایی کند و اگر در اختیار باشگاه‌ها باشند، از طریق ارکان قضایی خود فدراسیون به تخلف آنها رسیدگی کند. اگر کسی از خانواده فوتبال اما تشکیکی در سلامت و انسجام برگزاری لیگ مطرح کند، آن‌وقت کمیته‌‌های انضباطی و اخلاق و ارکان دیگر قضایی فدراسیون فوتبال می‌توانند به موضوع ورود کنند.»

با همه این تفاسیر اما می‌بینیم که مسئولان فدراسیون فوتبال آنقدر درگیر مسائل دیگری شده‌اند که اتهامی به بزرگی مهندسی لیگ، کوچکترین اهمیتی برای‌شان ندارد.

صفی‌الله فغان‌پور، مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال در پاسخ به اینکه از نظر حقوقی، فدراسیون فوتبال مقابل این اتهام‌ها چه رویکردی دارد، اینطور می‌گوید: «ضرورتی ندارد ما اقدامی در این زمینه انجام دهیم. فوتبال هست و هزار حرف و حدیث! وقتی پرسپولیس با اختلاف 10 امتیاز صدرنشین است، این حرف‌ها و شایعات اهمیتی ندارد. ضمن اینکه به نظرم با توجه به اینکه سازمان لیگ مسئول برگزاری مسابقات است، سازمان مذکور باید به این موضوع رسیدگی کند.»

حجت‌الله بهمنی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ اما معتقد است: «مگر کمیته انضباطی و کمیته اخلاق درباره مسابقات حکم نمی‌دهند؟ از کی سازمان لیگ درباره این موارد مسئول بوده است؟ کمیته اخلاق مسئول رسیدگی به مواردی است که خارج از مستطیل سبز انجام می‌شود و کمیته انضباطی هم مسئول رسیدگی به پرونده‌ تخلفاتی است که داخل زمین اتفاق می‌افتد. حالا هم کمیته اخلاق باید به این موضوع ورود کند.»

کمیته اخلاقی که بعد از حکم‌های جنجالی به طرز عجیبی به سایه رفته است و بعد از استعفای مرتضی تورک، این کمیته توسط دبیرش اداره می‌شود و مثل سابق فعال نیست.

حالا سؤال بزرگ این است که آیا فدراسیون فوتبال مقابل این اتهام‌ها هم می‌خواهد مشابه رویکردی را داشته باشد که برابر شعارهای نژادپرستانه در برخی ورزشگاه‌ها داشت؟ آیا قرار نیست یک بار برای همیشه به اتهام‌ مهندسی لیگ پاسخ داده شود؟

1984