گزارش ویژه/ درباره بهاروند، معمای عجیب انتخابات فدراسیون فوتبال!

گزارش ویژه/ درباره بهاروند، معمای عجیب انتخابات فدراسیون فوتبال!

پایگاه خبری فوتبالی- ثبت نام کاندیداها برای انتخابات فدراسیون فوتبال، به پایان رسیده است اما در دو سه روز گذشته اتفاقات و خبرهایی منتشر شده که نشان می دهد، با احتمال بالا، این انتخابات به تعویق می افتد.

به گزارش فوتبالی، زمانی که دوشنبه شب خبر پایگاه خبری فوتبالی درباره در آستانه لغو بودن انتخابات مطرح شد و حتی محمد حسین میثاقی، مجری برنامه فوتبال برتر، روی آنتن زنده آن را اعلام کرد تا به امروز که نزدیک به دو روز می شود، هنوز به صورت رسمی نه وزارت ورزش و جوانان و نه فدراسیون فوتبال آن را تکذیب نکرده اند تا عدم برگزاری انتخابات، رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد. سه دلیل برای عدم برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال مطرح شده بود که حساسیت بازیهای ملی، حساسیت بازیهای لیگ برتر و همچنین مشخص نبودن تکلیف بازنشسته ها برای نشستن در پستهای مختلف فدراسیون فوتبال و نامه نهادهای نظارتی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور و دیگر نهادها بود.برگزار نشدن انتخابات البته مخالفان و موافقانی هم دارد اما با توجه به اینکه هنوز تکلیف تیم ملی روشن نشده، لیگ برتر به روزهای داغش رسیده و رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم کاندیدای انتخابات آن هم در پست ریاست شده، به نظر می رسد، برگزاری انتخابات یک ریسک بزرگ به حساب بیاید. 

وقتی سازمان بازرسی کل کشور وارد می شود

پایگاه خبری فوتبالی چند روز پیش خبر داد که بر اساس نامه سازمان بازرسی که چند وقت پیش و پیش از گرم شدن تنور انتخابات به فدراسیون فوتبال ارسال شده بود، نشستن بر سه پست ریاست، دبیرکلی و خزانه داری در فدراسیون فوتبال برای هیچ کس امکان پذیر نیست و این درحالی است که سه کاندیدای شاخص در پستهای مختلف ریاست و نواب رئیسی بازنشسته هستند. خود حیدر بهاروند رئیس کنونی سازمان لیگ، حبیب کاشانی و محمود اسلامیان سه کاندیدای شاخص پستهای ریاست و نواب رییسی هستند. به دیگر پستها در هیات رئیسه طالقانی و اصفهانیان را هم می شود اضافه کرد. امروز برخی سایتها و خبرگزاریها خبر فوتبالی را تایید کردند و در این باره نوشتند. به عنوان مثال سایت پربیننده ورزش سه یک گزارش مفصل در این باره نوشت که در بخشهایی از آن آمده است:« یکی از کسانی که برای نشستن روی صندلی ریاست ساختمان سئول ثبت نام کرده حیدر بهاروند – سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال است. این ثبت نام بدین معنی است که بازنشسته ها منعی برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ندارند همان طور که در اساسنامه فدراسیون فوتبال به این نکته اشاره نشده که بازنشسته ها برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال منع قانونی دارند و این یک قانون محلی است. با این حال از راهروی فدراسیون فوتبال خبر می رسد سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای به فدراسیون فوتبال عنوان کرده بازنشسته ها باید از احراز سه سمت خودداری کنند. رییس – دبیر کل و خزانه دار چرا که این سه جایگاه شغل محسوب می شود. در صورت اجرای این قانون در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال حیدر بهاروند یکی از گزینه هایی که برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کرده رد صلاحیت خواهد شد. جالب اینکه حیدر بهاروند از سوی خیلی از نامزدها به عنوان نایب رییس اول و دوم معرفی شده و در صورتی که رد صلاحیت شود به احتمال قوی به عنوان یکی از نواب انتخاب و در تشکیلات مدیریتی فدراسیون فوتبال باقی خواهد ماند.» تا اینجا مشکل خاصی برای باقی ماندن بهاروند در ساختار فوتبال وجود ندارد اما همان سوال دوباره مطرح می شود. اینکه آیا نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال که به جای مهدی تاج، اداره امور فوتبال ایران را در دست گرفته،  فدراسیون فوتبال امکان جانشینی مهدی تاج را نخواهد داشت؟ همانطور که گفته شد جدا از آنکه نام حیدر بهاروند در فهرست تقریبا اکثر کاندیداهای ریاست فدراسیون به عنوان یکی از نواب رئیس دیده می‌شود( خود بهاروند گفته که فقط برای دو نفر از کاندیداها فرم پر کرده است) اما بهاروند بدش نمی‌آید به صندلی‌ای تکیه بزند که در حال حاضر و تا مشخص شدن رئیس جدید فدراسیون، در اختیار اوست. طی روزهای گذشته البته بحثهای متفاوتی درباره بهاروند صورت گرفته است. رسانه‌هایی مثل خبرگزاری تسنیم معتقدند بهاروند مشکل بازنشستگی دارد و نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند منتهی همین سایت ورزش سه نوشته بود که او مجوزهای لازم را برای انتخابات گرفته است اما گزارش امروز این سایت نشان می دهد که مجوزی در کار نیست. با این همه روزنامه خبرورزشی در شماره امروزش مدعی شده وزارت ورزش در پاسخ به استعلام بهاروند برای حضور در انتخابات، به او گفته که به خاطر بازنشستگی نمی‌تواند کاندیدا شود و حالا که او ثبت نام کرده، وزارت به او پیغام داده که صلاحیتش برای انتخابات تائید نخواهد شد.

چرا بهاروند مهم شده است؟

حدود یک ماه پیش بود که نوشتیم اگر صلاحیت بهاروند تایید شود او کلید این انتخابات خواهد بود. حتی اگر او نایب رئیس دوم هم بماند و اجازه کاندیداتوری برای ریاستش داده نشود، به واسطه نفوذ خوب او در هیاتها و همچنین رابطه ای که به واسطه این چهارسال در سازمان لیگ با مدیران باشگاههای لیگ برتری و لیگ یکی و دویی و فوتسال و فوتبال ساحلی پیدا کرده، هر کاندیدایی با او ائتلاف کند، می تواند رئیس شود. شهاب الدین عزیزی خادم کسی بود که بهاروند حاضر بود نایب رئیس دومش شود و البته به واسطه آشنایی قدیمی و رفاقت و همچنین انتخابات سال 95، همه چیز برای ریاست عزیزی خادم مهیا شده بود. اما عزیزی خادم در شوکی عجیب به انتخابات، نه ثبت نام کرد و نه از کاندیدایی حمایت! به همین دلیل بود که بازی و معادلات عوض شد. عزیزی خادم و بهاروند که نزدیک به 50 رای وفرم در اختیار داشتند حالا دیگر ائتلافی ندارند و این بهاروند است که می خواهد رئیس شود. تکیه زدن او به سرپرستی موقت فدراسیون و همچنین تصوری که او از خودش و مجمع دارد، باعث شده که حس کند می تواند رئیس شود. البته شواهد و قرائن هم نشان می دهد که بهاروند از آرای بالایی برخوردار است و اگر بازنشسته نبود، می توانست خیلی راحت در انتخابات، رئیس فدراسیون فوتبال لقب بگیرد. بهاروند حالا در این انتخابات برای همه کاندیداهای ریاست مهم است و نکته عجیب هم اینجاست که او خودش داعیه ریاست دارد اما نایب رئیس دوم دو تن از رقبای خودش شده است و این نشان می دهد بهاروند می خواهد به هر قیمتی در ساختار فوتبال بماند. جالب اینجاست که دیگر کاندیداها نمی توانند فرم های اعضای مجمع را بگیرند و حتی شنیده شده کاندیداهایی باسابقه در فوتبال و حتی گزینه وزارت هم به مشکل خورده اند. برخی خبرگزاری ها از مهندسی خبر می دهند اما این نوع برخورد با کاندیداها از دیرباز در انتخابات فدراسیون فوتبال وجود داشته و به نوعی یک نوع تاکتیک توام با لابی گری محسوب می شود. هم در انتخابات اسفند 90 و هم در انتخابات اردیبهشت 95 و هم حالا در انتخابات اسفند 98 که البته این آخری معلوم نیست سر وقت برگزار شود یا نه.

نامه جدید سازمان بازرسی کل کشور کی منتشر می شود؟

ظاهرا نامه جدیدی هم توسط سازمان بازرسی قرار است ارسال شود که در آن نامه به عینه اعلام خواهد شد هیچ کدام از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نمی توانند بازنشسته باشند و همین باعث می شود که کار سخت تر شود. برای بهاروندی که حالا انگیزه اش برای ریاست بیشتر از نایب رئیسی است کار چندان راحت نیست. به نظر نمی رسد او به این راحتی ها بی خیال کاندیداتوری اش شود. او و اسلامیان قانون بازنشستگی در فدراسیون فوتبال را قبول ندارند و اسلامیان به عینه این را اعلام کرده اما بهاروند که زیاد اهل مصاحبه نیست نمی خواهد از کاندیداتوری برای ریاست کناره گیری کند. سایت ورزش سه در ادامه همان گزارشش به صورت غیر مستقیم به این ماجرا اشاره کرده است:« در بحث های صورت گرفته در ساختمان سئول این نکته مطرح شده که اجرای این قانون هم در تضاد با منع حضور بازنشسته ها در فدراسیون فوتبال است. به این خاطر که یکی از اعضای هیات رییسه باید رییس سازمان لیگ برتر شود و یکی رییس کمیته داوران که این جایگاه ها بر اساس تصمیم قبل قانونگذار شغل محسوب می شود چرا که افرادی که عهده دار این سمت می شوند هر روز باید در فدراسیون فوتبال حاضر شده و موظف به پر کردن ساعت کاری در روز و هفته هستند. اجرای قانون بازنشسته ها در فدراسیون فوتبال از دیر باز با حاشیه هایی همراه بوده است. برخی از بازنشسته ها به این بهانه از تشکیلات مدیریتی فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شدند و برخی با دریافت مجوزهای قانونی در جایگاه خود باقی مانده اند. در اساسنامه فدراسیون فوتبال اشاره به این نکته شده که فدراسیون فوتبال یک نهاد غیر دولتی مستقل بشمار می رود اما قانونگذار می گوید فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد مستقل مردمی باید از قوانین محلی تبعیت کند و قانون منع حضور بازنشسته ها باید در فدراسیون فوتبال هم اجرایی شود. به هر صورت همان طور که مطلع شده اید سازمان بازرسی در نامه ای که به فدراسیون فوتبال داشته اذعان کرده بازنشسته ها از احراز سه سمت محروم هستند. رییس – دبیر کل و خزانه دار. کمیته تایید صلاحیت نامزدها به زودی و با بررسی پرونده ها دراین باره اظهار نظر خواهد کرد و اگر حیدر بهاروند رد صلاحیت شود بدین معنی است که نامه ی ارسالی از سوی سازمان بازرسی به فدراسیون فوتبال حقیقی است و همان طور که اشاره شده بازنشسته ها قادر به در اختیار گرفتن میز ریاست، دبیر کل و هم چنین خزانه دار نیستند.» بر اساس مطالبی که گفته شد به نظر می رسد اگر بهاروند نتواند برای ریاست تایید شود، برای نایب رئیسی دوم و ریاست سازمان لیگ که شغلی تمام وقت است هم نمی تواند کاندیدا باشد.

به همین دلیل است که باید همه منتظر نامه جدید سازمان بازرسی باشند تا تکلیف کاندیداهای بازنشسته مشخص شود. اگر انتخابات به تاخیر بیفتد و خرداد سال 99 برگزار شود، آن وقت ثبت نام ها لغو و دوباره در گرمای پایان خرداد، ثبت نام ها دوباره انجام می شود و آن وقت شاید کاندیدا یا کاندیداهای جدیدی وارد میدان شوند!

گزارش از چیا فوادی/ مدیر مسئول و سردبیر پایگاه خبری فوتبالی