تبعات سو مدیریت در تاریخ استقلال؛ از اجاره دادن پارکینگ مرغوبکار تا رانت بازی مدیران!

تبعات سو مدیریت در تاریخ استقلال؛ از اجاره دادن پارکینگ مرغوبکار تا رانت بازی مدیران!

پایگاه خبری فوتبالی- باشگاه استقلال در سالهای گذشته بارها تحت هدایت افرادی قرار گرفته که همواره ضررشان بیشتر از سودشان برای باشگاه بوده است. کسانی که شاید حالا هم چشم به صندلیهای مدیریتی استقلال داشته باشند.

به گزارش فوتبالی، باشگاه استقلال این روزها با تغییرات عدیده ای در بدنه خود مواجه شده است. از تغییرات در هیات مدیره تا حرف و حدیث های بسیاری که درباره نیمکت خالی از کادر فنی این تیم وجود دارد. عملکرد شدیدا ضعیف مدیریت استقلال در لیگ نوزدهم بالاخره کار دست این باشگاه داد و ترکش هایش دامن این تیم پوست انداخته و متحول شده را گرفت که شاید حتی تبعات برخی از این تصمیم های اشتباه مدیران، بعضا جبران ناپذیر هم باشد یا مانند یک نقطه سیاه در تاریخ این باشگاه ثبت شود.  شاید بد نباشد مرور کنیم که باشگاه استقلال در ادوار مختلف و با مدیران متفاوت کم دچار هرج و مرج نشد و گهگاه افرادی در این باشگاه روی کار آمدند که از منافع این باشگاه به نفع خودشان  و برای منفعت های شخصیشان استفاده کردند. افرادی كه اين روزها دوباره بحث حضور آنها در بدنه مديريت استقلال بعنوان معاون و عضو هیات مدیره و دیگر پستها وجود دارد. قطعا بسیاری از هواداران این تیم و دوستداران فوتبال از بخشی از این اتفافات با خبر هستند. شاید برجسته ترین و پر سر و صداترین آنها همان قضیه شکایت پروپیچ به فیفا باشد که حتی تا همین چند وقت پیش استقلال را با خطرهای جدی حذف از آسیا و محرومیت های سنگین تر مواجه کرده بود.

از پارکینگ مرغوبکار تا رانت بازی مدیران سابق!

یکی از مشکلاتی که استقلال اکثرا با آن دست و پنجه نرم کرده، نداشتن زمین تمرین بوده است. حتی زمانی که مرغوبکار به عنوان زمین مخصوص تمرین استقلال معرفی شد، در کمال تعجب دیده می شد که استفاده ای از آن نمی شود و بعدها مشخص شد معاون وقت آن زمان، این زمین را شخصا با يك مبلغ اجاره بسيار پايين برای كار شخصی اجازه كرده بود که حتی آن زمین را در مقطعی به پارکینگ اتومبیل هم تبدیل کرده بود. شنیده شد که در زمان همان مدیران و تحت نظر معاون وقت، بسیاری از املاک باشگاه استقلال با قیمتی نازل به فروش رسید و پولی بابت فروش آنها به باشگاه تزریق نشد و در ادامه پول های نقد باشگاه را می گرفتند و در قبال آن پول ها به باشگاه چک می دادند تا از این پول های نقد در جهت کار و تجارت شخصی خودشان استفاده کنند! در ادامه از رانت استقلال هم برای مسائل شخصی خود استفاده کردند برای مثال منزل و زمین دریافت کردند یا با قیمتی ناچیز زمینی را در شهرک صنعتی رباط کریم برای احداث کارخانه شخصی خریداری کردند!

حق ترانسفرهایی که به جیب مدیران رفت!

مورد تعجب آوری که در کارنامه برخی از مدیران سابق استقلال به چشم می خورد گرفتن حق ترانسفرهای بی قید و شرط و عجیب و غریب بود. هفته قبل جواد زرينچه یکی از پیشکسوتان خوشنام استقلال در يك برنامه تلويزيونی در این باره گفته است: بازیکنان خارجی را با قراردادهای یکساله به استقلال می آوردند و طبیعتا پس از یک سال، این بازیکنان آزاد محسوب می شدند و مدیران اعلام می کردند که مبلغی برای رضایت نامه آنها وجود ندارد! این مبلغ از طریق باشگاه واریز و در نهایت بین مدیر مربوطه و بازیکن به عنوان حق ترانسفر تقسیم می شد و حتی در مواردی مدیر برنامه بازیکن مورد نظر نیز از این اتفاقات اظهار بی اطلاعی می کرد!

فاجعه حذف از آسیا!

همین مدیران و در صدر آنها معاون و سرپرست وقت باشگاه بودند که افتضاح دیر ارسال کردن لیست اسامی استقلال برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا را به بار آوردند و شوک بزرگی به باشگاه و هواداران این تیم وارد کردند. در نهایت استقلال نتوانست آن سال در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند و کنار گذاشته شد. تیم خوبی که شاید حتی می توانست مدعی جدی برای کسب ستاره سوم باشد اما با بی تدبیری و بی مسئولیتی مدیران وقت و سهل انگاری محض، لیست اسامی دیر ارسال شد. اقدامی که با دلایل بی سر و ته و غیر اصولی مدیران توجیه شد و در واقع کسی برای این فاجعه، توضیح منطقی ای نداشت که همین امر باعث شد در آن زمان کل بدنه مدیریتی استقلال از جمله معاون وقت باشگاه کنار گذاشته و مدیران جدیدی جایگزین شوند.

اوضاع نابسامان آکادمی استقلال

هواداران استقلال حتما می دانند که وضعیت آکادمی استقلال چند سالی است که بهم ریخته است. از بی نظمی و فساد تا جعل و مهر باشگاه و امضای مدیرعامل همه و همه گوشه هایی از تخلفات رخ داده در آکادمی استقلال است که حکم نهایی عاملان این تخلفات هم چندی پیش صادر شد. اما جالب است بدانید که استارت هرج و مرج در آکادمی این باشگاه در زمان همان مدیرانی زده شد که فجایع ذکر شده در این گزارش را رقم زدند! در همه جای جهان آکادمی هر تیم فوتبال، مهم ترین قسمت آن باشگاه است اما در ایران و در باشگاه بزرگی مانند استقلال وضعیت آکادمی خیلی جالب نیست حتی صحبت های حسن روشن و محمد نوازی که زمانی مربی آکادمی استقلال بودند هم گواه این مدعاست که این آکادمی از سالها پیش اوضاع مناسبی نداشته و حتی شاید نداشته باشد!

معمای 40 هزار دلاری ریوالدو و شیحی!

حتما ریوالدو را به یاد دارید! بازیکنی که توسط برادرزاده یکی از پیشکسوتان استقلال به این تیم آمد اما پس از چندی به دلیل به دنیا آمدن فرزندش و اینکه همسرش حاضر نبود به ایران بیاید، خواهان فسخ قرارداد با استقلال شد. نکته جالب این است که به جز معاون وقت، سایر مدیران آن زمان از فسخ ریوالدو بی اطلاع بودند و کسی درباره ماجرای دریافتی ریوالدو اظهارنظر موثق و واضحی نکرد. چیزی که در قرارداد به امضای ریوالدو هم رسیده بود دریافت 80 هزار دلار از باشگاه استقلال بود اما خود ریوالدو بارها مدعی شد که فقط 40 هزار دلار از آن 80 هزار تا را گرفته است. ماجرایی که عینا برای عادل شیحی هم اتفاق افتاد و فقط 40 هزار دلار از 80 هزار دلاری که باید از باشگاه دریافت می کرد را گرفت تا یک پرونده دیگر به پرونده های شکایت استقلال در فیفا افزوده شود و این باشگاه با محرومیت مواجه شود. ماجرایی که باز هم استقلال را با چالش های زیادی مواجه کرد و یکبار دیگر موضوع عدم صلاحیت مدیران وقت برای پیگیری و انجام امور باشگاه را مطرح کرد. از سرنوشت این 40 هزار دلارها تا زمان نگارش این گزارش خبری در دست نیست!

مواردی که ذکر شد تنها گوشه هایی از تخلفات مدیرانی است که ادعای دایه مهربان و دلسوز برای استقلال را دارند و نقطه مشترک اغلب این اتفاقات، حضور ثابت یک شخص در بدنه مديريتي باشگاه استقلال است که در زمان او این مسائل رخ داده است و الان دوباره اين روزها بحث حضور اين شخص در بدنه مديريتي باشگاه استقلال شنيده مي شود و ظاهرا بدشان نمی آید آن مدیر و وابستگانش در این آشفته بازار تغییرات در استقلال، به باشگاه برگردند. جالب است بدانید این مدیران همان هایی بودند که در ابتدای فصل به حضور آندره آ استراماچونی در استقلال انتقاد می کردند و رزومه این سرمربی که همه می دانند در سطح اول فوتبال اروپا کار کرده را به سخره می گرفتند اما هم اکنون از حامیان او شده و درباره مسائل تیم و باشگاه در شرایط کنونی اظهار نظر می کنند. آنها كه در قالب ليدر و هوادار وارد باشگاه شده اند و  حتی تحصیلات دانشگاهی هم ندارند اما در مقاطع مختلف در بدنه مدیریتی استقلال فعالیت کرده اند. فعالیتی که بیشتر برای منافع شخصی بوده تا باشگاه! اینکه چرا و بر چه مبنایی چنین افرادی باید باشگاه داری کنند را باید مسئولان رده بالای ورزش کشور و کسانی که این افراد را به پست و مقام رسانده اند، پاسخ دهند اما نکته ماجرا اینجاست که شاید خودشان فراموش کرده باشند اما هواداران باشگاه استقلال مسببان این اتفاقات تلخ در تاریخ باشگاهشان را فراموش نخواهند کرد.

4344