سوژه روز؛ صدا‌و‌سیما از فروش پیراهن‌های سرخابی سود می‌برد!

سوژه روز؛ صدا‌و‌سیما از فروش پیراهن‌های سرخابی سود می‌برد!

پایگاه خبری فوتبالی- هفته گذشته بود که پیش از پخش مسابقه هر یک از دو تیم استقلال و پرسپولیس از تلویزیون، محمدحسین میثاقی، روی آنتن زنده اعلام کرد که هواداران سرخابی می‌توانند با ارسال عدد 4 یا 6 به سامانه‌ پیامکی که معرفی شد، پیراهن تیم مورد علاقه خود را با قیمتی ارزان‌تر تهیه کنند. این شروع یک ماجرای تازه در فوتبال است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، حین برگزاری مسابقات دو تیم استقلال و پرسپولیس با حریفان، سامانه‌ای جهت فروش لباس‌‌های این دو تیم در تلویزیون معرفی می‌شود. هواداران هر یک از دو تیم می‌توانند برای خرید لباس‌ها از طریق این سامانه اقدام کنند و مسیر تازه‌ای برای فروش برندهای سرخابی باز شود.

تا‌کنون هیچ صحبتی درباره جزئیات این اتفاق مطرح نشده است و همین موضوع ابهام‌های زیادی را به همراه داشته است. آیا این طرح با همکاری باشگاه‌ها و صدا و سیما انجام شده یا ماجرای دیگری در میان است؟ بی‌خبری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از جزئیات این اتفاق اما نشان می‌دهد که فروش پیراهن‌ها بر اساس طرح خود باشگاه‌ها نبوده!

توضیحات حسین قدوسی، مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس، نشان از این دارد که کلیه اقدامات مربوط به هماهنگی با صداوسیما و فروش پیراهن‌ها از سوی اسپانسر لباس سرخابی‌ها، یعنی آل‌اشپورت انجام شده است. قدوسی در این رابطه می‌گوید: «این کار توسط شرکت آل‌اشپورت صورت می‌گیرد. قرار بود در این زمینه با باشگاه هماهنگ کنند که هنوز این اتفاق صورت نگرفته است.»

این یعنی آل‌اشپورت به صورت مستقل اقدام به فروش پیراهن‌ها کرده است؟ قدوسی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «ما از این مسأله باخبر بودیم اما قرار است جزئیات مربوط به این پروژه را با باشگاه در میان بگذارند.»

ماجرا از این قرار است که آل‌اشپورت بر اساس قراردادی که با باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بسته است، می‌تواند برای درآمدزایی، برنامه‌هایی را تدارک ببیند و فروش پیراهن‌های استقلال و پرسپولیس در حین برگزاری مسابقات یکی از همین برنامه‌هاست.

وحید جعفری، نماینده آل‌اشپورت در ایران که مقدمات فروش لباس‎‌ها و درآمدزایی از این طریق را فراهم کرده به جزئیات قرارداد با دو باشگاه سرخابی اشاره می‌کند و می‌گوید: «مگر می‎شود ما بدون هماهنگی با باشگاه‌ها کاری کنیم؟ با باشگاه‌ها و تیم ملی قرارداد داریم و مطابق آن قرارداد، فروش محصولات هواداری دو باشگاه برعهده ماست. ضمن اینکه ما به باشگاه‌ها متعهد شدیم که 30 درصد از سود حاصل از فروش محصولات به آنها تعلق بگیرد. ضمن اینکه براساس قراردادمان با باشگاه‌ها ما کلیه البسه این دو باشگاه را به صورت رایگان در اختیارشان قرار دادیم و علاوه بر آن مبلغی پول نقد هم پیش از شروع فصل به باشگاه‌ها پرداخته‌ایم

بنا به ادعای جعفری، این پروژه درآمدزایی از لباس سرخابی‌ها در شرایطی عملی شده است که همکاری نداشتن مدیران دو باشگاه در ابتدای فصل و برگزار نشدن مراسم رونمایی از لباس پرسپولیس و استقلال باعث از بین رفتن سودی میلیاردی شده است. مبلغی که مطابق قرارداد، می‌توانست سود قابل توجهی برای هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به همراه داشته باشد. بعد از آن اتفاق، آل‌اشپورت در پروژه درآمدزایی تازه خود باشگاه‌ها را زیاد دخالت نداده است و دلیل اصلی بی‌خبری باشگاه‌ها از جزئیات این پروژه جدید همین است. جعفری هم گرچه تمایلی به بیان جزئیات ندارد اما درباره فروش لباس سرخابی‌ها در حین برگزاری مسابقات می‌گوید: «با روشی که برای فروش پیراهن‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس در پیش گرفته‌ایم، جلوی افراد سودجو گرفته می‌شود. یکی از برنامه‌های ما این است که 3 هزار فروشگاه مجازی و فیزیکی برای فروش محصولات هواداری ایجاد کنیم و تحقق این موضوع مستلزم این است که باشگاه‌ها هم با ما همکاری لازم را داشته باشند چون باشگاه‌ها از همین راه می‌توانند به میلیاردها سود برسند. یکی از کارهایی که در همین راستا انجام دادیم، فروش از طریق تلویزیون بوده است. باشگاه‌ها در این رابطه قبلاً موافقت خودشان را اعلام کرده بودند و در سود حاصل از این پروژه شریک هستند.»

آنچه در این پروژه زیر سایه کار نو و درآمدزایی دو باشگاه قرار گرفته است اما منفعتی است که صدا و سیما می‌خواهد از فروش لباس‌ها ببرد!

موضوع قابل بحث در پروژه فروش تلویزیونی پیراهن‌های پرسپولیس و استقلال اما نه بی‌خبری دو باشگاه از جزئیات قرارداد است و نه اصل این اقدام که بی‌شک در جهت درآمدزایی دو باشگاه بوده و حق طبیعی اسپانسر البسه دو باشگاه. موضوع مبهم و عجیب اما سودی است که در این میان صدا‌و‌سیما از این پروژه طلب کرده است. جعفری در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «من در سفر هستم و همکاران من که مذاکرات را انجام داده‌اند در جریان جزئیات قرارداد هستند اما قطعاً صدا‌و‌سیما هم در این قرارداد بهره‌مند خواهد شد.»

نفع صدا‌و‌سیما از این پروژه در شرایطی که همچنان حق پخش مسابقات فوتبال را به طور شفاف نمی‌پردازد، از عجیب‌ترین اتفاقات است. شاید در این بین صدا‌و‌سیما بابت تریبونی که در اختیار آل‌اشپورت برای فروش پیراهن‌های استقلال و پرسپولیس قرار داده، مبلغی را مطالبه کرده باشد اما واقعیت این است که صداوسیما همین حالا به فوتبال بدهکار است. این سازمان نه تنها بدهی‌اش را نمی‌پردازد و هیچ اقدامی برای حل مشکل حق پخش انجام نمی‌دهد، بلکه برای اجرایی شدن چنین پروژه‌هایی که می‌تواند به سود فوتبال باشد هم سودی را طلب می‌کند و به دنبال درآمدزایی از فوتبال است!

1984