گزارش یورونیوز؛ چرا پرداخت دستمزد استراماچونی به مشکل خورد؟

گزارش یورونیوز؛ چرا پرداخت دستمزد استراماچونی به مشکل خورد؟

پایگاه خبری فوتبالی – بخش ایتالیایی وبسایت یورونیوز به بهانه فسخ قرارداد استراماچونی و جدایی ویلموتس به بحران خروج مربیان خارجی از ایران به خاطر مشکلات تحریم های آمریکا اشاره کرده است.

به گزارش فوتبالی، یورونیوز در مورد فسخ قرارداد استراماچونی نوشته است:" این داستان سخت در حالی ایجاد شد که بحث در مورد مسائل ورزشی نبود چرا که استقلال با استراماچونی به صدر جدول رسیده بود. مشکل اصلی مربوط به تحریم های آمریکاست که اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده است. باشگاه استقلال باشگاهی تحت تملک دولت و وزارت ورزش ایران است که مشکلاتی جدی برای پرداخت دستمزد مربی خود دارد و نمی توانند مبلغ دستمزد را به صورت مستقیم به حساب مربی خود واریز کنند. درست است که استراماچونی مشکلات دیگری نظیر گیر افتادن در فرودگاه به علت انقضای ویزایش را هم در این مدت داشته اما مشکل اصلی مربوط به عدم پرداخت شد که باعث شد تا استراماچونی قراردادش را فسخ کند چرا که فیفا نیز مشکلات پرداخت توسط باشگاه ایرانی را تائید کرده است. یک خبرنگار ایرانی در توئیتر نوشته است که این مشکلات نه تنها به فسخ قرارداد استراماچونی منجر شد بلکه روی قرارداد مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی ایران هم تاثیر داشت که پس از شش ماه قراردادش را به علت تحریم ها فسخ کرد. هیچ کدام از این دو نمی توانستند که دستمزد خود را از طریق بانک های ایرانی در حسابشان دریافت کنند."

یورونیوز در گزارش خود در مورد این که چگونه مربیان خارجی می توانند در فوتبال ایران دستمزد خود را دریافت کنند هم توضیح داد:"همکاران یورونیوز در بخش فارسی این رسانه توضیح داده اند که برای این که بتوانی دستمزد یک خارجی که در ایران کار می کند را بپردازی، باید بسته پول نقد به دبی یا امارات ملحق شود تا از آن جا انتقال بانکی انجام شود. گزینه دیگر این است که صرافی ها پول را از شعبه ایرانی خود به شعبه خارجی منتقل کنند و از آن جا پول به حساب شخص خارجی واریز شود. به علت تحریم، این تنها راه های پرداخت پول به حساب افراد خارجی برای ایرانی هاست.  اما وقتی که این مبلغ همچون قرارداد استراماچونی مبلغ قابل توجهی باشد که رسانه های داخلی (نشریه تهران تایمز) آن را سالانه 1.6 میلیون یورو اعلام کرده اند، این خطر وجود دارد که سازمان های مبارزه با پولشویی جلوی انتقال پول را بگیرند. در حقیقت بر اساس قانون چرخه پرداخت دستمزد، آخرین پرداخت باید از جانب کارفرما به کارمند باشد اما این نحوه پرداخت پول باعث می شود که این حلقه به هم بخورد. "

این رسانه به صحبت های بازیکنان استقلال هم اشاره کرده است:" حسین حسینی دروازه بان تیم استقلال در مقابل دوربین ها گفت که مشکلات پرداخت ها دلیل فسخ قرارداد استراماچونی بوده است. این پرداخت های غیررسمی با هشدار بانک صاحب حساب مربی ایتالیایی همراه شد و به همین خاطر او از مدیران استقلال خواست که مشکلات را حل کنند. اما به گفته این بازیکن، انتقال چنین مبلغ بالایی باعث شد تا حساب خانواده استراماچونی موقتا بسته شود. حسینی گفته بود:" باشگاه باید در زمان امضای قرارداد صادقانه  رفتار می کرد و به او می گفت که در مورد تحریم ها چه مشکلاتی وجود دارند." حتی بازیکنان استقلال که پشت مربی محبوبشان ایستاده اند هم می گویند که ماه هاست حقوق نگرفته اند. وریا غفوری کاپیتان تیم می گوید که باشگاه با چک بی محل دستمزدها را پرداخته است."

یورونیوز در ادامه گزارش خود همچنان به تحریم ها توجه کرده است:" مثل خیلی از کشورهای مورد تحریم، ایران نمی تواند از سوئیفت بین المللی برای جابه جایی بین المللی پول از بانک های ایرانی استفاده کند.حساب های فعلی باشگاه های ایرانی به ریال و دلار است اما موسسات مالی ایران از بقیه دنیا جدا شده اند. فاطمه اختیار اقتصاد دان ایرانی در این باره می گوید:" بانک های خارجی از تحریم های آمریکا می ترسند و با بانک های ایرانی کار نمی کنند."

در پایان این مطلب، یورونیوز گزارش داده است که این پایگاه خبری با استراماچونی تماس گرفته است و از او خواسته تا مشاوران حقوقی او این گزارش را تائید کنند اما تا زمان نوشته این مطلب هیچ پاسخی ارائه نشده است. این مربی در مورد احتمال بازگشت خود به ایران هم نوشته است:" وکیلم پاستورلو و مشاوران حقوقی من به صورت جدی در حال مذاکره با باشگاه هستند. حال حاضر اما هیچ نتیجه قطعی در این باره گرفته نشده است."