یادداشت؛ تاثیر تحریم بر فوتبال ایران

یادداشت؛ تاثیر تحریم بر فوتبال ایران

پایگاه خبری فوتبالی- بخشهای مهم سرمقاله روزنامه ایران‌ورزشی درباره مشکل انتقال پول به حساب مربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران را برایتان انتخاب کردیم:

  • این اولین بار نیست که اجرای تعهدات قرارداد یک مربی خارجی به خاطر محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی با مشکل روبه‌رو می‌شود، ولی به نظر می‌رسد که این روزها انتقال پول یک معضل خیلی جدی است تا جایی که نمی‌توان از اثرات منفی و تخریبی‌اش روی فعالیت و عملکرد تیم‌ها چشم‌پوشی کرد. هنوز فراموش نکرده‌ایم که کارلوس کی‌روش بارها بابت این ماجرا معترض شد و این یکی از مهم‌ترین دلایل شکاف بین او و فدراسیون فوتبال بود.جرقه اختلاف ویلموتس و فدراسیون فوتبال هم دیرکرد در پرداخت دستمزدش بود و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، شاید تیم ملی مقابل بحرین و عراق متحمل دو شکست غیرمنتظره نمی‌شد. اگر سرمربی بعدی تیم ملی هم خارجی باشد، باید منتظر تکرار این سناریو باشیم.
  • آسیب‌های این محدودیت به نیمکت پرسپولیس هم رسیده است. برانکو در آخرین فصل حضورش اعتراض زیادی به دیر شدن دستمزدش داشت. او در پایان با ناراحتی جدا شد و حالا پرونده را به فیفا برده است. کالدرون هم به دیر شدن حقوقش معترض شده و اگر این روند ادامه داشته باشد شاید تصمیمات سخت‌تری بگیرد. بلوکه شدن پول‌های فدراسیون نزد فیفا مجموعه آثار منفی محدودیت‌های بانکی روی فوتبال ایران را تکمیل می‌کند.
  • راه حل اولیه فوتبال ایران برای دور زدن این تحریم انتقال چمدانی پول بود که با مخالفت مربیان طرف قرارداد روبه‌رو شد. بر اساس قوانینی که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد، انتقال پول نقد با ارقام بالا می‌تواند با اتهام پولشویی روبه‌رو شود و مربیان خارجی شاغل در ایران معمولاً حاضر نیستند این ریسک را بپذیرند. 
  • استفاده از حساب افراد ثالث برای واریز دستمزد مربیان دومین روش کارفرمایان ایرانی است که به نظر می‌رسد دیگر قابل اجرا نباشد و استراماچونی هم دردسرهای آن را به زبان آورده است. همچنین این روش‌ها هزینه‌های اضافی به فدراسیون یا باشگاه تحمیل می‌کند و در این مسیر پر پیچ و خم ابهاماتی به‌وجود می‌آید که مانع حسابرسی دقیق است.

    1984