گزارش ویژه/بررسی دفاعیات عجیب آقای معاون؛ وقتی به جای نفت و گاز از استقلال صحبت می کند!

گزارش ویژه/بررسی دفاعیات عجیب آقای معاون؛ وقتی به جای نفت و گاز از استقلال صحبت می کند!

پایگاه خبری فوتبالی- صحبت های اخیر پندار توفیقی معاون ورزشی اسبق استقلال درباره اتفاقات سال های حضورش در این تیم، در یک گفت و گوی ویدیویی اینترنتی، نکات عجیب و ابهام آمیزی را به همراه داشت.

به گزارش فوتبالی، استقلال چند سالی است که از حواشی مدیریتی در امان نیست و اشتباهات پی در پی مدیران این باشگاه در طی چند سال اخیر ضربه های مالی بعضا جبران ناپذیری را به استقلال وارد کرده است. این اشتباهات از دوران بهرام افشارزاده تشدید شد که حتی تبعات آن بعد از گذشت چند سال هنوز دست از سر این باشگاه برنداشته است. در جایی که تا همین چند وقت اخیر، استقلال درگیر پرونده عجیب و پرماجرای پروپیچی بود که علیرغم توانمندی های فنی پایین، پول هنگفتی را از استقلال گرفت. نمونه دیگر بویان بود که 100هزار دلار گرفت و در ادامه باید 300 هزار دلار دیگر هم به او پرداخت می شد! روی هم رفته 4 بازیکن در زمان افتخاری و توفیقی از استقلال به فیفا شکایت کردند که نامه شکواییه آنها به باشگاه رسیده و هنوز پرداختی صورت نگرفته است. این سلسله اشتباهات مدیریتی به دوران رضا افتخاری رسید که به همراه پندار توفیقی معاون ورزشی وقت، انواع و اقسام قراردادهای عجیب و غریب را در این باشگاه به امضا رساندند. از امضای قرارداد با بازیکنان مصدوم گرفته تا بندهای پرماجرا و مبهمی که در قراردادهای بازیکنان کلیدی استقلال به چشم می خورد. حتما همه به یاد دارند که وقتی پندار توفیقی از بدنه مدیریتی استقلال جدا شد اعلام کرد که دیگر درباره فوتبال صحبتی نخواهد کرد و اگر درباره نفت و گاز سوالی پیش آمد می توان از او پرسید! اما با این وجود او در یکی دو روز گذشته مصاحبه مفصلی را انجام داده و درباره تمامی اتفاقات زمان حضورش در استقلال صحبت کرده اما نکات ابهام آمیز فراوانی در صحبت های او وجود دارد که فوتبالی را بر آن داشت تا به بررسی صحبت های معاون ورزشی اسبق استقلال بپردازد.

بندهای عجیب قرارداد مامه تیام!

می شود گفت مهم ترین نقطه ابهامی که در دوران معاونت پندار توفیقی در استقلال وجود دارد بحث قراردادهای تیام و جپاروف است. دو بازیکن کلیدی که با وجود ستاره بودن، پس از کش و قوس های فراوان خیلی راحت از جمع آبی پوشان جدا شدند تا استقلال قدرتش را از دست بدهد. توفیقی در صحبت های خودش بند قرارداد با تیام را رو می کند و در توضیحات خودش به این مساله اشاره می کند که عبارت

 ١. At the end of 2 half season 2017-2018 که در قرارداد تیام نوشته شده به معنی این است که این بازیکن در انتهای فصل ( پس از دیدار استقلال و ذوب آهن ) می تواند با پرداخت 200 هزار دلار به استقلال از این تیم جدا شود البته در صورتی که پیشنهاد جدید او کمتر از 400 هزار دلار نباشد. اما از لحاظ حقوق ورزشی این عبارت به این معنا و وضوح نیست كه پندار توفيقي در مصاحبه خود بيان کرده است، بلکه یک عبارت گنگ در امور قراردادی است که می تواند به مفهوم شب قبل از اولين بازی فصل ٢٠١٨-٢٠١٩ هم تعبير شود، تعبيري كه تيام و وكلاي حقوقي آن از اين جمله کرده اند و تيام قرارداد خود را با باشگاه استقلال با استفاده از اين بند و در روز قبل از بازي سوپر جام بصورت يكطرفه فسخ کرده است. درست آن بود مدیران وقت به جای این عبارت شبهه برانگیز از جمله  at the end of May 2018 و يا يك تاريخ مشخص كه هيچ شبهه ای در آن نباشد استفاده می کردند.

مورد بعدی توضیحاتی است که در بند ٦.٨ نوشته شده و مطابق آن در صورتی كه حقوق بازيكن در باشگاه جديد زير ٤٠٠ هزار دلار باشد بازيكن می تواند بدون پرداخت هيچ حق انتقالی از استقلال جدا شود؛ هرچند كه در نحوه نگارش حقوقی صحيح اين بند شبهات بسیاری وجود دارد اما تيام می توانست با يك تبانی با باشگاه جديد خودش قراردادی صوری کمتر از٤٠٠ هزار دلار منعقد کند و استقلال را به صورت کامل از يك حق ترانسفر خوب محروم کند! سوال مهمی که از صحبت های توفیقی درباره تیام به ذهن می رسد این است که اگر به زعم معاون وقت، تیام با استقلال قرارداد سفت و سختی داشته پس چه دلیلی داشته که برای مذاکره به ترکیه بروند و با مدير برنامه هاي او مذاكره کنند و به قول ملکی دست به دامن نذر و نیاز شوند تا تیام بماند؟! با این اوصاف حتما ابهامی در این قرارداد وجود داشته که مدیران استقلال می دانستند تیام می تواند با استناد به قراردادش از جمع آبی پوشان جدا شود!

ابهام دیگر این قرارداد آنجایی است که در قرارداد مذکور بندی قرار داده شده (بند ٦.١١ قرارداد) كه اگر سرمربی در انتهای هر فصلی باشگاه را ترك کند، تيام می تواند بدون هيچ مشكلی تيم را ترك کند. يك بند كاملا غير حرفه ای كه از نظر حقوق ورزشی هيچ وزن و جايگاهی ندارد!

ماجرای سید مجید حسینی و یک "واو" جادویی!

پندار توفیقی در قسمتی از صحبت هایش از یک "واو" اعجاب انگیز صحبت می کند! اینکه می گوییم اعجاب انگیز، طبق گفته های پندار توفیقی است. او مدعی شده که در قرارداد سید مجید حسینی با اضافه کردنِ یک وَ توانسته مبلغ  650 هزار دلار را به حساب باشگاه استقلال واریز کند! بازیکنی که در نهایت با 100 هزار دلار به ترکیه رفت و تنها كاري كه باشگاه آنزمان برای جلوگیری از این اتفاق انجام داد، گرفتنِ پاسپورت سید مجید حسینی بود که خيلي كارساز نبود و نتوانست مانع انتقال حسيني به ترابزون شود. سوال مهمی در ذهن مخاطبان صحبت های توفیقی نقش می بندد اين است که اگر به این راحتی و با اضافه کردن یک حرف ربط می توان این مبلغ را به حساب باشگاه تزريق کرد پس چطور برای قرارداد امید نورافکن این اتفاق رخ نداد!؟ و نورافكن تنها با پرداخت ۵۰ هزار دلار به باشگاه شارلوا منتقل شد و در اقدام عجیب دیگر حق رشد ٢٤٠ هزار دلاري این بازیکن به باشگاه بلژیکی بخشیده شد! شاید با استفاده از این واو های جادویی، باشگاه استقلال می توانست ترانسفر معقول و منطقی تری را در مورد امید نورافکن انجام دهد!

بندهای عجیبِ ادامه دار، این بار در قرارداد اللهیار صیادمنش!

اللهیار صیادمنش ستاره کم سن و سال و سرمایه باشگاه استقلال که هم اکنون در لیگ دسته اول ترکیه توپ می زند هم از قراردادها و بندهای شگفت انگیز مدیران وقت در امان نماند. قرارداد اللهیار صیادمنش با باشگاه استقلال ۵ ساله بود که در قرارداد وی فقط برای سال اول حضور او در استقلال قیمت گذاری شده بود و در توضیح مبلغ ۴ سال بعد واژه توافقی درج شده بود! این بدان معنا بود که اللهیار می توانست سال دوم حتی با مبلغ ۱۰ میلیارد هم توافق نکند و از باشگاه جدا شود! در صورتی که باید برای هر ۵ سال این قرارداد قیمت گذاری می شد و در نتیجه این شیوه قرارداد بستن با بازیکنان فرقی با اینکه با بازیکنان مذکور قرارداد یکساله ببندند، ندارد! 

استقلال، رکورددار خرید بازیکنان مصدوم!

جدا از ابهام های فراوان در بحث قراردادهای استقلال با بازیکنانش در دوران افتخاری و توفیقی، می توان به بازیکنان عجیبی که با آنها قرارداد بسته شد اشاره کرد. بویان نایدنوف، مرتضی آقاخان، میثم تیموری، یازالده گومز و ... بازیکنانی بودند که در زمان عقد قرارداد با استقلال مصدوم بودند و با این حال جذب شدند! ابتدا به کارگزار بویان ۴۰ هزار دلار و به خودِ بویان پس از ۶ ماه ٣٠ هزار دلار پرداخت شد و به عبارتی کارگزار و ایجنت این بازیکن بیشتر و زودتر از بازیکنش دریافتی داشت! نکته جالب درباره این بازیکن این است که پرونده او و استقلال کماکان باز بوده و او به دلیل عدم دریافت مطالبات خود قراردادش با آبی پوشان را فسخ کرد و برای سال دومِ قراردادش مبلغ  ۳۰۰ هزار دلار از باشگاه طلبکار است! 

در ادامه نقل و انتقالات عجیب و غریب استقلال، مرتضی آقاخانی جذب شد که کماکان مصدوم است! میثم تیموری که با تاخیر و پس از بهبودی به تیم اضافه شد اما وینفرد شفر به او اعتقاد چندانی نداشت و در نهایت در پایان فصل از استقلال جدا شد و گومزی که یکی دیگر از شاهکارهای مدیریتی افتخاری و توفیقی در استقلال بود و برای حضورش در ایران، به جای دعوتنامه، پیش قرارداد ارسال شد و پس از رد شدن در تست های پزشکی به دلیل اینکه با استقلال پیش قرارداد امضا کرده بود به صورت قانونی خواستار حق و حقوق خود شد! در کنار همه این موارد می توان به قرارداد وینفرد شفر و پسرش اشاره کرد که در سال اول ۳۶۰ هزار دلار بود اما در سال دوم با شاهکار افتخاری و توفیقی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسید! اینجاست که مشخص می شود نحوه قرارداد بستن یک طرف قضیه است و مدیران فوتبالی باید نحوه نگهداری از قراردادهای منعقد شده را هم بلد باشند!

وقتی کارمند باشگاه پرسپولیس، ایجنت می شود!

بازیکن بحث برانگیز دیگری که پندار توفیقی درباره او افشاگری کرد طارق همام بود! بازیکن تیم ملی عراق که همه به کیفیت فنی بالای او واقف بودند. توفیقی با زیر سوال بردن کیفیت این بازیکن عنوان کرد که اگر طارق بازیکن خوبی بود به پرسپولیس می رفت! این صحبت در جایی مطرح شد که معاون ورزشی اسبق استقلال اعلام کرد ایجنت یا مدیربرنامه های این بازیکن عراقی از کارمندان باشگاه پرسپولیس بوده و او این بازیکن را به ما پیشنهاد داد! اگر این بازیکن کیفیت خوبی داشت، برانکو ایوانکوویچ او را جذب می کرد! باز هم ابهام اینجاست که در آن زمان پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته بود و این باشگاه اگر به دنبال جذب طارق همام هم بود باز نمی توانست وی را به خدمت بگیرد! شاید بهتر باشد پندار توفیقی کمی به حافظه خود رجوع کند تا متوجه شود که طارق همام بازیکن فیکس تیم ملی عراق بوده و حتی در آن مقطع عملکرد بهتری در تیم ملی کشورش نسبت به بشار رسن بازیکن عراقی حاضر در پرسپولیس داشت و در جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ امارات به عنوان بهترین بازیکن عراق ( قبل از مصدومیتش) شناخته شد اما با همه این اوصاف، او از جانب معاون وقت بی کیفیت خوانده شد!

پندار توفيقی در بخش ديگري از صحبتهايش به قرارداد سرور جپاروف اشاره می كند و مي گويد قرارداد عالی او با جپاروف باعث شده از سپاهان به استقلال برگردانده شود و این شاهکار توفیقی بوده است، قراردادی كه در زمان خود بسيار پرسروصدا بوده است اما نباید فراموش کرد که مديران وقت استقلال حتی نمی دانستند كه از پنجره نقل و انتقالات محروم هستند و اقدام به جذب سرور جپاروف کردند. وقتی كه با اين بازيكن قرارداد بستند در زمان ثبت آی تی سی بازيكن متوجه بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی خود می شوند. به ناچار و جهت جبران شاهکار مديريتی افتخاری و توفیقی، مدیران وقت باشگاه استقلال، سرور جپاروف به صورت قطعی به باشگاه سپاهان منتقل می شود و اگر در انتهای فصل با مديران باشگاه سپاهان به توافق مالی مد نظر می رسيد در همان سپاهان می ماند. جپاروف با سپاهان به توافق نمی رسد و با توافقی تقريبا ١.٥ برابر از قرارداد قبلی به استقلال برمی گردد. ضرری كه عدم آگاهی مديران وقت باشگاه استقلال از بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی ( كه اين خود از شاهکارهای توفيقی و دوستان از پرونده جذاب عادل شيحی بوده است ) به باشگاه استقلال وارد کرده است.

نکات مبهم دیگری هم در صحبت های پندار توفیقی وجود داشت که فوتبالی به بررسی اهم آن بسنده کرد. آنچه مسلم است حواشی بیش از اندازه در زمان مدیریت رضا افتخاری و معاونت پندار توفیقی باعث از هم گسیختگی اساسی این باشگاه شد و تبعات جبران ناپذیری را برای استقلال به همراه داشت. پرونده هایی که باشگاه استقلال کماکان با آنها دست و پنجه نرم می کند و استرس حذف از لیگ قهرمانان آسیا را برای هواداران این باشگاه به همراه داشته است.طبیعتا  هواداران باشگاه استقلال بهتر از هر قاضی، می توانند درباره عملکرد مدیران این باشگاه در دوره های مختلف قضاوت کنند. 

در استقلال و پرسپولیس مدیران زیادی آمده اند و رفته اند و ضررها و سودهایشان در تاریخ هر دو باشگاه ثبت شده است. اما هر دو باشگاه مدیرانی داشته اند که پس از جدایی عهد کرده اند درباره فوتبال صحبت نخواهند کرد. این مدیران که پندار توفیقی هم شامل آنهاست بهتر است به مشاغل جدید و غیر فوتبالی خود سرگرم باشند تا با یادآوری اتفاقات تلخ دوران خود، بر زخم های هواداران، نمک نپاشند!

4344