هاشمی‌طبا: ثبت‌نام داورزنی در انتخابات خلاف قانون نیست/ باشگاه‌ها با بدهی‌ نامشخص، چطور واگذار شوند؟

هاشمی‌طبا: ثبت‌نام داورزنی در انتخابات خلاف قانون نیست/ باشگاه‌ها با بدهی‌ نامشخص، چطور واگذار شوند؟

پایگاه خبری فوتبالی- رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی گفت: وقتی سرخابی‌ها نه بدهی‌شان مشخص است نه سرمایه‌شان، چطور می‌خواهند واگذار شوند؟

به گزارش فوتبالی، مصطفی هاشمی‌طبا رئیس اسبق کمیته ملی المپیک درباره اینکه داورزنی برای ریاست فدراسیون والیبال ثبت‌نام کرده، آیا نیازی به استعفا نبود؟ اظهار داشت: ما قانونی به این معنی نداریم که به این صورت تفکیک کند. ما یکسری مصوبات داریم و یکسری هم رویه که در وزارتخانه‌ها انجام می‌شود. در 10-15 سال اخیر رویه‌های مختلفی در وزارت به اجرا گذاشته شده است. مثلا مدت معینی برای سرپرستان در فدراسیون‌ها پیش‌بینی شده و بعضا می‌گویند سرپرست می‌تواند در انتخابات شرکت کند و برخی می‌گویند نه.

وی افزود: برنامه مشخصی در این خصوص نداریم. من حتی اعتقاد دارم ریاست فدراسیون یک عنوان است نه شغل. این مسائل چون متغیر بوده است یا مثلا در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس چیزی به اسم سرپرست مدیرعاملی نیامده است.

رئیس اسبق کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که ما در باشگاه‌ها سرپرست داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: همین اشکال است. چون چیزی به اسم سرپرست پیش‌بینی نشده و وقتی مدیرعامل استعفا داد، هیات مدیره تشکیل و مدیرعامل معرفی می‌شود. موضوع داورزنی هم جزو همین داستان‌هاست. حالا اینکه کسی معاون است و حق ندارد رئیس شود، من ندیدم چنین قانونی وجود داشته باشد.

هاشمی‌طبا که با رادیو تهران گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به این سوال که داورزنی در یکی از مصاحبه‌های خود اشاره کرده من تصمیمی درباره ثبت‌نام برای ریاست والیبال نگرفته‌ام و اگر بیایم استعفا می‌دهم، عنوان کرد: اصلا قانونی در این زمینه نداریم. شاید داورزنی با یک شخص حقوقی صحبت کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این فضای سالم هست که نامزدها با معاون وزیر رقابت کنند؟ تصریح کرد: این یک بحث دیگر است؛ از لحاظ ماهیتی خیر یعنی وقتی معاون وزیر ثبت‌نام می‌کند شرایطش با دیگران فرق دارد اما اینکه آیا این موضوع مخالف قانون است، من چنین قانونی را ندیده‌ام.

رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی همچنین درباره اینکه برخی سرپرستان اجازه ثبت‌نام برای ریاست ندارند و یا در برخی موارد معاونان وزیر مثل خادم و شعبانی‌بهار استعفا کرده و بعد برای ریاست فدراسیون ثبت‌نام کرده‌اند به نظر می‌رسد در این خصوص سلیقه‌ای رفتار شده، عنوان کرد: درست است. این رویه‌های غیرمعمول را در 10-15 سال اخیر دیده‌ایم. اجرای مقررات و قوانین بهترین مصلحت است. من اعتقاد دارم مثلا اگر زمان مسابقات جهانی کشتی است و باید در این زمان انتخابات برگزار شود، باید این کار صورت بگیرد.

هاشمی‌طبا همچنین درباره اینکه چندین سال است وزارت ورزش روی خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس تاکید دارد، فکر می‌کنید این اتفاق رخ دهد، گفت: سال گذشته هیات دولت تاکید کرد این باشگاه‌ها نباید خصوصی شوند اما بعد دوباره گفتند باید خصوصی شود. داستان یک چیز دیگر است و مقامات مسائل را روشن نمی‌کند. سرخابی‌ها از قانون تجارت پیروی می‌کنند و 2 شرکت هستند. طبق ماده 141 قانون تجارت اگر شرکتی انباشته‌اش 2 برابر سرمایه‌اش باشد یاد باید منحل شود یا اصلاح مالی در ان صورت بگیرد تا فروخته شود.

وی افزود: چطور باشگاهی که معلوم نیست چقدر بدهی و سرمایه دارد می‌خواهد واگذار شود؟ قبلا می‌گفتند می‌خواهند برند را واگذار کنند، نشد. روش خوبی نیست و حرف‌های مختلفی زده می‌شود. از سال 1384 دائم صحبت‌های مختلف می‌زدند؛ یک بار گفتند به بورس می‌رود دیدند نشد، گفتند باشگاه‌ها را به فرابورس می‌برند. بازهم نشد، گفتند به مزایده می‌گذارند بعد دیدند صورت‌های مالی مشخص نیست. یک بار گفتند کسانی که می‌خواهند بخرند اهلیت ندارند یا اصلا معلوم نیست چه می‌خواهند بخرند. این تلاش ها بی فایده است. 

7655