سرنوشت خارجی‌های محبوب استقلال بعد از جدایی؛ ناکام به جز تیام!

سرنوشت خارجی‌های محبوب استقلال بعد از جدایی؛ ناکام به جز تیام!

پایگاه خبری فوتبالی- در ۲ سه فصل اخیر بازیکنان خارجی محبوب استقلال از این تیم به شکل‌های مختلفی رفته‌اند. اکثر این بازیکنان بعد از جدایی مانند آبی پوشان تهرانی به موفقیتی نرسیدند.

به گزارش فوتبالی، در آستانه آغاز هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران قرار داریم. آبی‌پوشان تهرانی تا به اینجا عملکرد خوبی نداشته‌اند و در رده چهاردهم قرار گرفته‌اند. آنها در این فصل ۲ بازیکن خارجی جذب کرده‌اند که هیچ‌کدام عملکرد مثبتی نداشته‌اند. میلیچ در سه بازی که به میدان رفته نمایش مثبتی نداشته و دیاباته هم در دیدار برابر نفت مسجد سلیمان دچار مصدومیت شد تا برای یک ماه از میادین دور شود. گرچه او در بازی برابر تیم‌های ماشین‌سازی و فولاد خوزستان هم نتوانست چیز خاصی از خود نشان دهد.

عملکرد بد این بازیکنان باعث شده تا هواداران استقلال بار دیگر به یاد مهره‌های خارجی خوب خود در ۲ سه فصل اخیر بیفتند که اصلا مایل به جدایی آنها نبودند اما هرکدام به شکلی از این تیم رفتند و راهی کشورهای دیگر شدند. رابسون جانواریو، سرور جپاروف، مامه بابا تیام و آیاندا پاتوسی محبوب ترین بازیکنانی بودند که بعد از دوره‌ای درخشان استقلال را ترک کردند. با رفتن آنها استقلال به مشکل خورد اما خودشان در چه وضعی به سر می‌برند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که به جز تیام، الباقی آنها به توفیق چندانی نرسیده‌اند یا اگر هم این اتفاق رخ داده بسیار کوتاه مدت بوده است.

رابسون جانواریو: این مدافع جوان بعد از ترک استقلال راهی لیگ برتر پرتغال شد و برای تیم بوآویشتا یک فصل به میدان رفت. او بعد از جدا شدن از بوآویشتا به لیگ امارات آمد و برای تیم بن یاس یک فصل بازی کرد. رابسون بعد از پایان دوره حضورش در بن یاس، در لیگ امارات باقی ماند و در این فصل برای تیم ناشناخته "خورفکان" به میدان می‌رود. تیمی که تا پایان هفته دوم رقابت‌های لیگ امارات تنها یک امتیاز داشته و موفق به ثبت کلین شیت هم نشده‌اند. احتمال میرود خورفکان با جانواریو برای نیفتادن در این فصل بجنگد.

سرور جپاروف: هافبک کهنه‌کار ازبکستانی بعد از اینکه استقلال را در پایان هفدهم ترک کرد راهی لیگ قزاقستان و تیم "ژیتسو" شد. او در این تیم نتوانست مهره ثابتی باشد و به همین دلیل در پایان فصل به همکاری خود پایان داد و به کشورش بازگشت تا برای تیم متوسط "متالورگ" توپ بزند. تیمی که هم اکنون درلیگ ۱۴ تیمی ازبکستان رتبه هشتم را در اختیار دارد. تنها پنج هفته تا پایان مسابقات فرصت باقی است.

آیاندا پاتوسی: آخرین خارجی محبوب آبی‌ها پاتوسی بود. هافبکی که خیلی زود دل هواداران استقلال را ربود و به همان زودی هم از این تیم رفت. او بعد از ترک تهران راهی امارات شد تا برای تیم "بن یاس" بازی کند. او مهره ثابتی در تیمش به حساب می‌آید و در هفته اول لیگ امارات مقابل عجمانی که منشا را در اختیار دارد موفق شد در دقیقه ۸۳ تیمش را از شکست نجات دهد و گلزنی کند. با این حال بن یاس با ۲ امتیاز همچنان در حسرت برد در این فصل باقی مانده است.

مامه بابا تیام: او تنها کسی است که بعد از جدایی از استقلال توانست پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. بهترین خارجی چند سال اخیر آبی پوشان تهرانی بعد از جدایی ناباورانه از این تیم در پایان لیگ هفدهم راهی عجمان شد و آنقدر خوب کار کرد که مورد توجه تیم ترکیه‌ای قاسم پاشا قرار گرفت. فعلا تیام در ۶ بازی برای این تیم سه گل زده و یک پاس گل داده است. اوج درخشش این بازیکن مقابل آنتالیا اسپور بود که ۲ گل زد و یک پاس گل داد. با این حال قاسم پاشا در لیگ ۱۸ تیمی ترکیه رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده است.

ایسما یکی دیگر از خارجی‌های اخیر استقلال نیز حدود یک ماه پیش به تیم جی لیگی "ماتسوموتو یاماگا" در ژاپن پیوست. تیمی که در رتبه یکی مانده به آخر لیگ ژاپن قرار دارد و ایسما هنوز موفق به حضور در ترکیب این تیم نشده است. نکته جالب این است که تنها هفت هفته تا پایان رقابت های این فصل جی لیگ باقی مانده است.

7655