کریم بنزما؛ از گربه مورینیو تا شیر رئال مادرید

کریم بنزما؛ از گربه مورینیو تا شیر رئال مادرید

پایگاه خبری فوتبالی - "این گربه یک شیر است " تیتری بود که روزنامه اسپانیایی آاس روز چهارشنبه در صفحه اصلی خود با عکسی که در آن نیمی از صورت کریم بنزما شبیه به شیر بود، منتشر کرد. 

به گزارش فوتبالی، ژوزه مورینیو در اظهارنظر معروفی که داشت در سال 2010 کریم بنزما را گربه فرانسوی نامیده بود تا نشان دهد که این بازیکن قدرت و جدیتی که او انتظار داشت را ندارد. حدود یک دهه از این اظهارنظر گذشته و بنزما هنوز در رال مادرید حضور دارد تا نشان دهد که در طول این مدت به یکی از بهترین مهاجمان دنیای فوتبال تبدیل شده است. در سال 2011 بنزما اعلام کرد که از یک بازیکن خجالتی و بدون انگیزه تغییر کرده است و با طعنه به مورینیو گفته بود که دیگر یک گربه نیست. اما در طول این مدت پستی و بلندی های زیادی را طی کرد تا سرانجام بتواند ادعا کند که به همان بازیکنی تبدیل شده که رئال مادرید به آن نیاز دارد. در فوریه 2018 کریستیانو رونالدو از هواداران خواست تا پس از خراب کردن چند موقعیت دست از هو کردن بنزما بردارند. بازیکنی که حالا 31 ساله شده و در سال 2009 از لیون به رئال پیوست و حالا برای اولین بار به بهترین بازیکن تیم خود تبدیل شده است. شاید این با توجه به مشکلات اخیر رئال مادرید دستاوردی چندان بزرگی نباشد اما نباید فراموش کنیم که این تیم هنوز همان تیمی است که در فاصله سال های 2016 تا 2018 سه بار متوالی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. 

در طول یک سال و نیم گذشته تغییراتی بسیاری شکل گرفت تا بنزما از 5 گل در فصل به 32 گل در طول یک فصل برسد. این پستی و بلندی ها در سرنوشت رئال مادرید نیز تاثیرگذار بود. او در طول این مدت همیشه در تلاش بود که شرایط را برای گلزنی کریستیانو رونالدو فراهم کند و این یکی از دلایلی دفاع فوق ستاره پرتغالی از هم تیمی خود بود. بنزما در تمام طول این مدت در سکوت به نفع رونالدو و تیم خود بازی کرد. او از سطح بازی خود، تکنیک بی نظیر و قدرت فضاسازی اش برای رونالدو و گرت بیل استفاده می کرد. بنزما مدتی قبل گفته بود که گرت بیل مانند راکت است و رونالدو نیز گلزن تیم است و خود او قطعه ای است که باعث تکمیل این فرآیند می شود. او به خوبی به قدرت خود و وظیفه اش اشراف داشت و زیدان نیز بارها و بارها در طول دوران حضور خود روی نیمکت رئال مادرید از این بازیکن حمایت کرده بود و بنزما نیز از این مربی به عنوان پدرخوانده خود نام برده بود و پس از بازگشت او به سانتیاگو برنابئو موفق شد در 15 بازی لیگ 13 گل به ثمر برساند. 

در اسپانیا این تنها لیونل مسی بود که موفق شد در سال 2019 بیشتر از 20 گل بنزما به ثمر برساند و با یک گل بیشتر در صدر قرار گرفت. در 5 لیگ معتبر اروپایی نیز تنها روبرت لواندوفسکی با 22 و کیلیان امباپه با 21 گل در این لیست حضور داشتند. او پیش از این نیز توانایی های خود را نشان داده بود اما شاید هواداران و کارشناسان به این اندازه به او توجه نکرده بودند. او در سال 2017 در نیمه نهایی لیگ قهرمانان برابر اتلتیکو مادرید با یک دریبل سه مدافع را جا گذاشت و باعث شد تیمش به فینال رقابت ها صعود کند. پس از پیوستن رونالدو به یوونتوس این بنزما بود که رشد خود را نشان داده و به بازیکن کلیدی رئال مادرید تبدیل شد. حتی با این که رئال در مرحله یک هشتم از لیگ قهرمانان حذف شد باز هم درخشش بنزما دیده شد. او موفق شد 30 گل در تمامی رقابت ها به ثمر برساند و این بهترین فصل او پس از فصل 12 - 2011 بود که در آن 32 گل به ثمر رسانده بود. بازگشت زیدان اعتماد به نفس او را افزایش داد و شرایط را برایش فراهم کرد. هوش و موقعیت یابی بنزما در زمین بی نظیر است و به او کمک می کند که در زمان مناسب در مکان مناسب قرار داشته باشد. او در سال 2019 موفق شده 9 گل با ضربه سر به ثمر برساند که بیشتر از هر بازیکنی در 5 لیگ معتبر اروپایی است. او با 227 گل ششمین گلزن برتر تاریخ باشگاه رئال مادرید است و پس از رونالدو، رائو، دی استفانو، سانتیانا و پوشکاش قرار دارد. 

1070