رهبری فرد: اين همه مدير بزرگتر از ايرج عرب آمدند و رفتند، آب هم از آب تكان نخورد/ از علی پروین تعجب می کنم

رهبری فرد: اين همه مدير بزرگتر از ايرج عرب آمدند و رفتند، آب هم از آب تكان نخورد/ از علی پروین تعجب می کنم

وب سایت رسمی فوتبالی- پیشکسوت پرسپولیس صحبت هایی جنجالی را درباره حواشی پیرامون پرسپولیس و مدیریت آن بیان کرد و در این میان علی پروین نیز آماج حملات رهبری فرد قرار گرفت.

به گزارش فوتبالی و به نقل از روزنامه خبر ورزشی، حقيقت اين است كه بهروز رهبری فرد برای مدتی به يكباره غيبش زد! اصلا معلوم نبود كجاست چون جواب تلفن خبرنگاران را نمی داد. او بالاخره ديروز تماس گرفت تا جويای يك خبر شود و به همين بهانه، با او مصاحبه انجام داديم ؛ بهروز هم مثل هميشه حرف های جنجالی به زبان آورد كه می خوانيد.

چرا همراه با كاروان پيشكسوتان به ماهشهر نرفتی؟
دليل نداشت آنها را همراهی كنم. البته از علی پروين تعجب می كنم. نصف دوران زندگی من همراه با پروين بود. او هميشه به ما می گفت: "شما بازيكن پرسپوليس هستيد، همه ايران شما را می شناسند. خودتان را برای 100 يا 200 هزار تومان خراب نكنيد، به هر جشن و مراسمی نرويد، بابت يك يا دو سكه طلا، وارد هر جمعی نشويد" اما خودش خلاف اين حرف ها را انجام می دهد. 6 ،7 نفر را دور خودش جمع كرده، از اين شهر به آن شهر می رود و شنيدم كه بابت هر سفر، سكه هم می گيرد. علی آقا آدمی بود كه از سفر با هواپيما هم می ترسيد اما حالا به خاطر يكی، دو تا سكه، در اين هوای گرم از تهران به بندر ماهشهر هم می رود!

يعنی به تو تعارف هم نزدند كه همراه شان باشی؟
نه ولی با مجتبی محرمی تماس گرفتند. مجتبی گفته بود هديه ای هم می دهند كه يك نفر جواب داد بله، سكه می دهند. مجتبی هم گفته بود بياييد خودم به همه شما سكه می دهم ولی در اين گرما به ماهشهر نرويد ؛ برای نام پرسپوليس زشت است! اين حرف را كسی به زبان آورده كه شايد به همان يك سكه هم احتياج داشته باشد اما روحش بزرگ بود و نمی خواهد خودش را خراب كند.

بگذريم ؛ شنيده ای كه احتمال دارد مديرعامل پرسپوليس را تغيير دهند؟
چرا از شنيدن اين خبر، هول كرده ايد! اين همه مدير بزرگتر از ايرج عرب آمدند و رفتند، آب هم از آب تكان نخورد. مديريت پرسپوليس مثل يك هديه می ماند. هر وقت بخواهند يك مدير را از جايی بركنار كنند به طوری كه ناراحت نشود، به او صندلی مديريت پرسپوليس را هديه می دهند. طرف يك سال و چند ماه اينجا می ماند و بعد با فحش و شعارهای اعتراضی فرار می كند و می رود. اين ماجرا برای ده ها مدير قبل از عرب بوده و بعد از عرب نيز برای همه پيش می آيد. به عقيده من، بعد از امير عابدينی كه بدون شك می توانستيم نام "مدير" را كنار نامش بنويسيم، بقيه فقط آمدند و رفتند تا چند روزی، عكس و مصاحبه شان در روزنامه ها باشد. اينها از رويانيان كه بزرگ تر نيستند ؛ به او گفتند اين هديه (مديريت پرسپوليس) را بگير و از ستاد سوخت برو! زشت است دست خالی از اينجا بروی! رويانيان وقتی مديرعامل پرسپوليس شد، در عرض دو روز، به چنان محبوبيت و شهرتی رسيد كه در عرض 60 سال نرسيده بود!

ولی بحث ثبات مديريتی هم در ميان است!
كدام ثبات؟ پرسپوليس سه فصل قهرمان شد، هر بار يك نفر به عنوان مديرعامل كنار جام ايستاد و عكس گرفت. همين آقای عرب مگر قبل از حضور در پرسپوليس، مدير باشگاه بوده؟ من حاضرم 5 نفر از پيشكسوتان پرسپوليس را به ديدار ايشان ببرم، اگر اين 5 نفر را شناخت، به همه خبرنگارانتان يك روز هم ناهار بدهم و هم شام! وقتی از ثبات حرف می زنيد، بايد به پيشينه طرف نيز نگاه كنيد ؛ عرب به زودی از پرسپوليس می رود، آب هم از آب تكان نمی خورد. بود و نبود اين مدل مديران، هيچ تأثيری بر عملكرد پرسپوليس ندارد. قسم می خورم در يك جلسه با رويانيان، مجتبی محرمی هم حضور داشت. رويانيان از من خواست پيشكسوتانی كه در جلسه هستند را معرفی كنيم، در نهايت اسم آقامجتبی را آورديم، رويانيان گفت: "ايشان هوادار پرسپوليس هستند؟" گفتم: "اگر قابل بدانيد، كاپيتان تيم ملی و پرسپوليس بودند!" مديرانی كه به باشگاه می آيند، از طيف فوتبال نيستند كه بابت اخراج يا استعفای آنها، نگران شويم. تازه رويانيان كه خودش می گفت اهل فوتبال نيست، آن مسائل را به وجود آورد، وای به حال بقيه. هوادار پرسپوليس بايد ياد بگيرد كه كمتر حرص بخورد.

می گويند يكی از گزينه ها برای جانشينی ايرج عرب، محمدحسن انصاری فرد است. شما چه شناختی از مدل مديريتی انصاری فرد داری؟
واقعاً؟! واقعاً تعجب برانگيز است. شايد باورتان نشود ولی نيمی از بدهی های كنوني پرسپوليس به دوران مديريت او در باشگاه برمی گردد. ما كه نفهميديم انصاری فرد واقعاً درس مديريت خوانده يا به صورت خودجوش، مدير بوده؟ شما هر شبكه تلويزيونی را ببينيد، انصاری فرد مشغول صحبت است. يك بار انصاری فرد چكی به من داد كه متعلق به فردی به نام "تمدن يزدی" بود من دنبال چك را گرفتم و تا يزد رفتم، آنها می گفتند چك را به صورت امانت به انصاری فرد دادند و حق نداشت اين چك را خرج كند. به آن شكل مديريت كرد كه پرسپوليس به خاک سياه نشست و هنوز هم بدهكار كلی بازيكن و مربی است. آدم خجالت می كشد روی چنين افرادی نام "مدير" را بگذارد. من هيچ عناد شخصی با انصاری فرد ندارم اما از كسانی كه با ايشان كار كرده اند بپرسيد چطور مديريت می كند. می دانيد اصل بحث چيست؟

خودت بگويی بهتر است!
علی پروين چند نفر را جمع كرده و يك تيم به نام پيشكسوتان درست كرده، حالا هم می خواهد باشگاه را در اختيار بگيرد. همين امروز (روز گذشته) مصاحبه كرده و از همه ايراد گرفته كه چرا مديريت پرسپوليس را به او و دار و دسته اش نمی دهند. نام انصاری فرد هم از همان سمت دار و دسته پروين سر زبان ها افتاده اما پروين ؛ اگر می خواهد پرسپوليس رو به جلو برود، اجازه بدهد خودش با همين امثال عرب و طاهری و اين آدم ها پيشرفت كند. با حضور برخی پيشكسوتان، اتفاقاً پرسپوليس رو به عقب برمی گردد! بعضی از آنها مدام پشت سر هم حرف می زنند اما وقتی پای صد هزار تومان پول وسط باشد، با هم رفيق می شوند! اتفاقاً شنيده ام تمرين پيشكسوتان به خاطر حضور يك طلبكار همراه با مأمور در محل تمرين، برای هميشه لغو شد. اين آدم ها می توانند باشگاه بزرگ پرسپوليس را مديريت كنند؟

باز هم بگذريم! گابريل كالدرون را چطور می بينی؟
گابريل شبيه پسر عموی من است! حاضرم عكس پسرعمويم را بفرستم تا شباهت شان را ببينيد! در بحث فنی كه نمی شود فعلا در موردش قضاوت كرد. برانكو فوتبال ايران را می شناخت و از روز اول، از همه مربيان خارجی شاغل در ايران جلوتر بود اما كار برای كالدرون سخت است. نمی دانم او می خواهد هجومی بازی كند يا دفاعی ولی دعا می كنم در كارش موفق باشد چون هم هواداران شاد می شوند و هم خودش فحش نمی خورد! بالاخره فوتبال ايران با همه جای دنيا فرق دارد، اينجا برای نتيجه گرفتن بايد كارهايی بلد باشی كه اصلا ربطی به فوتبال ندارد!

4344