10 اشتباه بزرگ تاریخ VAR؛ از ایران- پرتغال تا برزیل- آرژانتین

10 اشتباه بزرگ تاریخ VAR؛ از ایران- پرتغال تا برزیل- آرژانتین

سایت رسمی فوتبالی - پنالتی مهار شده کریستیانو رونالدو توسط علیرضا بیرانوند در جریان دیدار تیم ملی ایران برابر پرتغال در مرحله گروهی جام جهانی 2018 روسیه به عنوان یکی از 10 اشتباه بزرگ سیستم کمک داور ویدیویی به انتخاب سایت گل قرار گرفته است.

به گزارش فوتبالی، از ابتدای فصل جدید رقابت های لیگ برتر سیستم کمک داور ویدیویی برای اولین بار در لیگ برتر انگلیس مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به همین دلیل سایت گل 10 اشتباه بزرگ این سیستم از زمان ورود به فوتبال را مورد بررسی قرار داده است تا شرایط آن را در رقابت های لیگ قهرمانان، جام جهانی و کوپا آمریکا ارزیابی کند. 

اسکاتلند - آرژانتین / جام جهانی زنان 2019

در جریان دیدار مرحله یک هشتم نهایی در حالی اسکاتلند با نتیجه 3 - 2 از آرژانتین پیش افتاده بود و سه دقیقه از زمان قانونی مسابقه نیز می گذشت، داور بازی یک پنالتی به سود آرژانتتین اعلام کرد. اما ماجرا از جایی شروع شد که سیستم کمک داور ویدیویی اعلام کرد که بر اساس قوانین جدید، یک پای دروازه بان باید روی خط دروازه باشد و دروازه بان اسکاتلند از این قانون پیروی نکرده و در حالی که ضربه اول مهار شده بود، دستور به تکرار آن داد. بدین ترتیب بازی به تساوی 3 - 3 کشیده شد. 

برزیل  - آرژانتین / نیمه نهایی کوپا آمریکا 2019

این دیدار به خودی خود از حساسیت بالایی برخوردار بود و اشتباهات داوری باعث شد که بسیار جنجالی شود. سرجیو آگوئرو در 20 دقیقه پایانی بازی روی پاس مسی در حال حرکت به سوی دروازه برزیل بودد که توسط دنی آلوز در محوطه جریمه سرنگون شد. گابریل ژسوس بلافاصله توپ را به روبرتو فیرمینو رساند و گل دوم برزیل به ثمر رسید. از نظر لیونل مسی و بسیاری دیگر داور باید خطای آلوز را پنالتی اعلام می کرد که می توانست جریان بازی را تغییر دهد. صحنه دوم در جایی پیش آمد که آرتور با شانه خود ضربه محکمی به نیکولاس اوامندی زد اما باز هم خطایی اعلام نشد. 

منچسترسیتی - تاتنهام / لیگ قهرمانان اروپا 19 - 2018

در جریان دیدار یک چهارم نهایی سیتی برابر تاتنهام دو بار از کمک داور ویدیویی استفاده شد. در صحنه اول یورنته در دقیقه 73 گلزنی کرد اما به نظر می رسید که توپ به دست یا آرنج او برخورد کرده است. داور صحنه را بازبینی کرد و گل را صحیح اعلام کرد. بازی 4 - 3 شد و با این نتیجه تاتنهام به لطف گل زده به مرحله بعدی صعود می کرد. سیتی تنها به یک گل نیاز داشت تا امید خود برای فتح لیگ قهرمانان را زنده نگه دارد. رحیم استرلینگ در وقت های تلف شده بازی را به تساوی 4 - 4 کشاند. اما سیستم کمک داور ویدیویی صحنه را بازبینی کرده و اعلام کرد که گل به دلیل آفساید مردود است تا تاتنهام به مرحله بعدی صعود کند. 

منچستریونایتد - پاری سن ژرمن / لیگ قهرمانان 18 - 2019

دیدار دو تیم منچستریونایتد و پاری سن ژرمن در دقیقه 89 به دلیل اعلام خطای هند از سوی مدافع تیم فرانسوی و پنالتی به سود یونایتد به جنجال کشیده شد. توپ دالوت به دست مدافع برخورد کرد و کمک داور ویدیویی از داور خواست که صحنه را برای اعلام پنالتی بررسی کند. در میان بهت و ناباوری بازیکنان و هواداران پی اس جی، داور پنالتی به سود منچستریونایتد را اعلام کرد و راشفورد این توپ را در وقت های تلف شده به گل تبدیل کرد تا نیمار و یارانش باز هم از لیگ قهرمانان حذف شوند. 

سنگال - الجزایر / جام ملت های آفریقا 2019

بغداد بونجاح در دقیقه دوم این بازی برای الجزایر گلزنی کرد اما سایر زمان بازی در اختیار سنگال بود. در میانه نیمه دوم بازی داور یک پنالتی به سود سنگال به دلیل خطای هند اعلام کرد. اما کمی بعد و با بازبینی صحنه اتفاقی که رخ داده بود تصمیم خود را تغییر داد و رای به ادامه بازی داد. سادیو مانه و سایر هم تیمی هایش نتوانستند در زمان باقی مانده بازی را به تساوی بکشند و این الجزایر بود که قهرمان جام ملت های آفریقا شد. 

رئال مادرید - آژاکس / لیگ قهرمانان اروپا 19 - 2018

آژاکس موفق شد در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپای فصل گذشته رئال مادرید را از دور رقابت ها حذف کند. آنها در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه 5 - 3 به پیروزی رسیدند اما کمک داور ویدیویی نیز در بازی برگشت به کمک تیم هلندی آمد. گل سوم آژاکس در حالی در سانتیاگو برنابئو به ثمر رسید که به نظر می رسید توپ از خط طولی عبور کرده و به بیرون رفته و سپس توسط بازیکن این تیم سانتر شده است اما در نهایت گل صحیح اعلام شد تا ابهامات بسیاری در این باره به وجود بیاید. 

ماینز - فرایبورگ / بوندس لیگا 18 - 2017

یکی از عجیب ترین اتفاقات کمک داور ویدیویی در این بازی رخ داد. در حالی که نیمه اول به پایان رسید و بازیکنان به رختکن رفتند، داور با بازبینی صحنه به این نتیجه رسید که باید یک پنالتی به سود ماینز اعلام می کرد و در نتیجه بازیکنان را از رختکن به داخل زمین فرا خواند تا پشت ضربه پنالتی قرار بگیرند. این تاخیر حدود 5 دقیقه بود و بازیکنان فرایبورگ نیز از رختکن بازگشتند. ضربه پنالتی به گل تبدیل شد و بازیکنان بار دیگر برای استراحت بین دو نیمه به رختکن رفتند. 

کامرون - انگلیس / جام جهانی زنان 2019

در مرحله یک هشتم نهایی گل حیاتی کامرون که توسط آجارا ناچوت زده شده بود از سوی کمک داور ویدیویی آفساید اعلام شد. پس از این اتفاق هر دو گل انگلیس با دخالت کمک داور ویدیویی مورد قبول واقع شد تا اعتراض بسیاری را به دنبال داشته باشد. بازیکنان کامرون زمان بسیاری را صرف اعتراض به داوری کردند و دقایقی طول کشید تا بازی بار دیگر آغاز شود. 

ایران - پرتغال / جام جهانی 2018

کریستیانو رونالدو تیم ملی پرتغال پس از اعلام پنالتی به سود این تیم در جریان دیدار با تیم ملی ایران در مرحله گروهی تیتر رسانه ها شدند. داور ابتدا خطای پنالتی این بازیکن را اعلام نکرد اما کمک داور ویدیویی رای به اعلام پنالتی داد. رونالدو پشت توپ قرار گرفت و علیرضا بیرانوند ضربه این بازیکن را مهار کرد. این تنها صحنه مشکوک بازی نبود. دقایقی بعد رونالدو خارج از جریان بازی ضربه ای به صورت مرتضی پورعلی گنجی زد و با دخالت کمک داور ویدیویی یک کارت زرد گرفت. ایران در دقایق تلف شده یک پنالتی به دست آورد که با ضربه کریم انصاری فرد به گل تبدیل شد تا بازی با نتیجه 1 - 1 به پایان برسد. 

جنووا - یوونتوس / سری آ 18 - 2017

کمک داور ویدیویی نقشی اساسی در بازی جنووا و یوونتوس در سری آ در سال 2017 داشت و بوفون انتقاد زیادی از نحوه استفاده از این تکنولوژِ داشت. جنووا یک پنالتی بحث برانگیز به دست آورد و این در حالی بود که پیش از خطای روگانی، گالابینوف در آفساید قرار داشت. این پنالتی باعث شد یووه با دو گل عقب بیفتد اما در نهایت بازی با پیروزی 4 - 2 به سود این تیم به پایان رسید. 

1070