رفیعی: اگر سازمان خصوصی‌سازی قیمت پایینی برای استقلال و پرسپولیس گذاشت تعجب نکنید!

رفیعی: اگر سازمان خصوصی‌سازی قیمت پایینی برای استقلال و پرسپولیس گذاشت تعجب نکنید!

وب سایت رسمی فوتبالی- غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی، روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و با چیا فوادی، سردبیر سایت فوتبالی به گفت و گو پرداخت. 

به گزارش فوتبالی، دکتر غلامرضا رفیعی عنوان کرد: ابتدا بگویم که بهتر است نشان نگوییم و بگوییم لوگو یا علامت تجاری ثبت شده. لوگو یا برند در زبان عامه مشهورتر است. این لوگو یا برند یکی از دارایی‌ها و اموال موسسه یا شرکت محسوب می‌شود. اگر کسی به کسی بدهی پیدا کند و طلبکار نتواند مطالباتش را دریافت کند، مانند همه کارهای دیگری که می‌تواند بکند، می‌تواند لوگوی باشگاه را هم ازآن خود کند. 

رفیعی ادامه داد: زمانی که دادگاه حکم به توقیف برند یا علامت تجاری یک باشگاه را صادر می‌کند، ناگزیر است آن را به مزایده بگذارد و کارشناسی در ابتدا آن را قیمت گذاری می‌کند و در روز مزایده، به بالاترین قیمت به فروش خواهد رسید. زمانی که دادگاه حکم توقیف می‌دهد و باشگاه مطالبات را پرداخت نمی‌کند، در مزایده، بالاترین مبلغ برنده می‌شود و برنده این مبلغ را به دادگستری می دهد و اولین پیامد آن این است که حق استفاده باشگاه از این لوگو و برند گرفته می شود و برنده مزایده به عنوان صاحب لوگو، می تواند از آن درآمدزایی داشته باشد. همچنین می‌تواند به دیگران اجازه استفاده از این لوگو را بدهد. چون از اموال باشگاه محسوب می‌شود و مانند حساب بانکی می توان از آن استفاده کرد. باشگاه استقلال و پرسپولیس خیلی بزرگ هستند و طرفدار زیادی دارند. شاید ارزش معنوی این دو باشگاه برای خانواده‌شان میلیاردی است. به نظر من اقدام دادگاه اقدام خوبی بوده و این دو باشگاه باید بیاموزند همانطور که نام بزرگی دارند و برای بازیکنان و مربیان میلیاردها هزینه می کنند، نباید بگذارند کار به اینجا بکشد. طلبکار چند مرحله مذاکره می کند و صبوری میکند. نه قاضی عمل غیرقانونی مرتکب شده و نه طلبکار کار ناشایستی کرده زیرا به دنبال حق و حقوق خودش رفته است. این دو باشگاه دولتی هستند. در کشور های اروپایی اگر حکمی برای برند تیمی به این صورت صادر شود، انگار باشگاه مذکور اعدام شده است!

رفیعی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی می گوید وقتی می خواهم این دو باشگاه را به مزایده بگذارم نیاز به این است تا کارشناسانم کف قیمت پایه را مشخص کند. یکی از چیزهایی که قیمت گذاری می شود همین برند است. مانند ساختمان ها و بازیکنان و اموال و دارایی و چیز های دیگر. ارزش این دو باشگاه به لوگو و برندشان است و اگر در مسائل مالی خوشنام نباشند و تا خرخره بدهی مالی داشته باشند، شاید این قیمت گذاری باعث تعجب همگان شود. اگر اکنون که دستور توقیف این لوگو را داده اند، تعجب نکنید قیممت میلیاردی این لوگو به دلیل همین بدهی ها چندصد میلیون تومان تعیین شود. 

رفیعی افزود: آنطور که در رسانه ها مطرح شده و دستور توقیف قاضی چاووشی را مطرح کردند، شرکت طلبکار حکم قطعی گرفته و پس از قسط بندی و بدقولی های فراوان و ناامیدی طلبکار، قاضی می گوید مال یا حساب بانکی یا چیزی از این قبیل معرفی کن تا حقت را بگیرم. تا جایی که من اطلاع دارم، طلبکار پرسپولیس صبر زیادی کرده و مدارای زیادی کرده و ظاهرا کارد به استخوان رسیده و مجبور شدند از آقای چاووشی بخواهند تا برند را توقیف کند تا به مزایده بگذارند. 

7413