گزارش روزنامه دولت تکذیب شد/ مانوسی فر: فیفا سه سال پیش هم به طلبکاران استقلال پول نداد!

گزارش روزنامه دولت تکذیب شد/ مانوسی فر: فیفا سه سال پیش هم به طلبکاران استقلال پول نداد!

وبسایت رسمی فوتبالی- حل پرونده پروپیچ از سوی باشگاه استقلال، به یک اتفاق مهم تبدیل شده است. اتفاقی که البته فیفا و باشگاه پرسپولیس نتوانسته اند آن را تا این لحظه انجام دهند.
به گزارش فوتبالی، پرونده شکایت مهاجم سابق استقلال در شرایطی حل شد که کمتر کسی امیدوار به حل این مشکل از طریق فیفا بود اما رایزنی نماینده باشگاه استقلال با مدیران فدراسیون جهانی فوتبال باعث شد در حالی که فدراسیون فوتبال و پرسپولیس هنوز موفق به گرفتن مطالباتشان نشده‌اند، فیفا قبول کند که پول پروپیچ را از طریق مطالبات استقلال از این مجموعه پرداخت کند.

تا اینجای کار، اقدام استقلال در حل مشکل پروپیچ را باید یک کار بزرگ قلمداد کرد اما هستند کسانی که معتقدند مدیران استقلال، بی جهت این ماجرا را بزرگ کرده‌اند. روزنامه ایران ورزشی ارگان ورزشی دولت که توقع می رفت از مدیران باشگاه دولت حمایت کند، در سرمقاله امروز خود، اقدام استقلال را یک حرکت تکراری و نه حماسه دانسته است. در بخشی از این مطلب آمده است:" سه سال قبل همین کار در باشگاه استقلال انجام شد اما بدون سر و صدا، بدون اینکه از فضای رسانه‌ای استفاده شود و مدیران خود را منجی بحران‌های فوتبال بدانند. استقلال سه پرونده خطرناک و بحرانی داشت و حکم کسر امتیاز فیفا بالای سر باشگاه بود. آن موقع هم دو سال از جام جهانی برزیل گذشته بود و هنوز راه حلی برای واریز آن پاداش‌ها نه برای فدراسیون پیدا شده بود و نه برای باشگاه‌ها.طلب استقلال هم ۳۸۰ هزار دلار بود اما باشگاه استقلال در دوره مدیریت افتخاری -که آن دوران هم تا بخواهید دوره‌ای انتقادبرانگیز از مدیریت در باشگاه استقلال بود- توانست با وکلای خود فیفا را قانع کند که به واسطه همان تحریم‌های بانکی که فیفا نمی‌تواند پاداش‌ها را به ایران پرداخت کند، استقلال هم برای انتقال پول به حساب ساموئل، ردی و هلمکه با مشکلات مشابه تحریم مواجه است. تمام مکاتبات و تماس‌ها به اینجا ختم شد که مسوولان فیفا با ارسال ایمیل به باشگاه استقلال در تاریخ ۱۵ مهر‌ماه از آنها خواستند که مشخصات دقیق سه بازیکن طلبکار با شماره حساب بانکی و توافق با وکلای آنها را ارسال کنند. فیفا قبول کرده بود که از محل درآمد‌های استقلال این بدهی‌ها را پرداخت کند"

مانوسی فر: فیفا سه سال پیش هیچ کمکی به استقلال نکرد

اما علی اصغرمانوسی فر، مدیر اسبق امور بین الملل باشگاه استقلال و نماینده باشگاه استقلال در امر مذاکره با بازیکنان خارجی و پیگیری شکایت آن‌ها به فیفا در زمان بهرام افشارزاده و سید رضا افتخاری مدیران عامل قبلی استقلال به فوتبالی می گوید:« خبر روزنامه دولت درست نیست و استقلال آن زمان راسا طلبهای بازیکنان را صاف کرد.»
مانوسی فر در این باره ادامه داد:« استقلال به لیام ردی 84 هزار دلار داد و به صورت مجزا این رقم را دریافت کرد. ساموئل هم به صورت جداگانه گرفت و پول به ایجنت او که آن زمان با کارلوس کی روش سرمربی وقت تیم ملی مشترک بود یعنی بامداد میرزایی، تسویه کرد و هلمکه هم 160 هزار دلار جداگانه گرفت. با اینکه استقلال از فیفا و ای اف سی طلبکار بود اما هیچ کدام از دو نهاد به استقلال پول ندادند. استقلال راسا تامین بودجه کرد و پول طلبکارها را پرداخت. اینکه می گویند از پول جام جهانی 2014 به استقلال چیزی داده شده درست نیست و هنوز هم که هنوز است استقلال از جام جهانی 2014 هم پول طلبکار است که به خاطر مسایل مرتبط با تحریم به استقلال داده نشده است. البته بخشی از طلب فیفا را فدراسیون فوتبال گرفته است اما به صورت کامل این پول به حساب استقلال نیامده است. بدهی ها در زمان آقای افشارزاده و افتخاری پیگیری شد و علاوه بر این سه بازیکن چند بازیکن دیگر هم بودند که استقلال خودش پول آنها را پرداخت کرد.»

مانوسی فر ادامه می دهد: پرونده رودریگو توزی که 370 هزار دلار استقلال محکوم شده بود، را بستیم و پولش را واریز کردیم. ساموئل 320 هزار دلار می خواست و او هم پرداخت شد. به گوران لاوره 200 هزار دلار داده شد. لیام ردی هم که قراردادی 84 هزاردلاری داشت با دریافت طلب 84 هزار دلاری اش از استقلال رفت. آنتونیو کاروالیو هم 56 هزار دلار گرفت و رفت. هنریک هلمکه را هم توضیح دادم که 180 هزاردلار استقلال محکوم شده بود که آن را بدون کمک فیفا و ای اف سی پرداخت کردیم. در واقع باید بگویم طلب این بازیکنان در زمان آقایان افشارزاده و افتخاری از حساب بانکی استقلال در تهران به حساب بانکی بازیکنانی که نام بردم حواله شد و هیچ کمکی هم از فیفا و ای اف سی به استقلال نشد. کیس پروپیچ یک کیس خاص بود که مدیران کنونی استقلال با هنرشان توانستند آن را مدیریت کنند. همان زمان هم فیفا و ای اف سی فوتبال ایران را تحریم کرده بود و به باشگاهها و فدراسیون فوتبال پولی نمی دادند.»

شرایط سه سال پیش هم فرق کرده اما تحریم ها پابرجاست
اگر بخواهیم واقع بینانه به شرایط موجود نگاه کنیم، شرایط ایران سه سال قبل با امروز به هیچ عنوان قابل قیاس نیست و همین موضوع روی روابط بین المللی ایران در همه حوزه ها تاثیرگذار بوده است. هر چند مانوسی فر می گوید فیفا و ای اف سی سه سال پیش هم همین شرایط را داشته اند اما باید توجه داشت تا قبل از اینکه اینفانتینو جانشین سپ بلاتر شود، باشگاهها و فدراسیون فوتبال کار راحت تری برای گرفتن مطالباتشان از فیفا داشتند و یک مکاتبه ساده با فدراسیون جهانی کافی بود تا دستور پرداخت پول از طرف رئیس فیفا مخصوصا برای فدراسیون ها صادر شود. به یاد می آوریم که در آن زمان کلیه مطالبات کی روش، از طریق فیفا پرداخت شد و حتی فدراسیون جهانی فوتبال، به فدراسیون فوتبال در هزینه هایی نظیر مسافرت تیم ملی هم کمک می کرد. همان زمان طرفین برجام هم به تعهدات خود پایبند بودند و ایران روابط بسیار خوبی با کشورهای اروپایی داشت و انتقال پول، در آن شرایط راحت تر از حالا بود که تحریم ها جدی تر هم شده اند. البته از 10 ماه قبل فیفا وارد فاز جدید شد و قانونی تصویب کرد که بر اساس آن امکان پرداخت پول به نمایندگان کشورهایی نظیر ایران، سوریه، لیبی و یمن وجود ندارد. موضوعی غیرورزشی و تحت تاثیر معادلات سیاسی دنیا که کاملا متضاد با شعار فیفا مبنی بر جدایی فوتبال و سیاست از یکدیگر است. این موضوع باعث شده تا داوران ایرانی که در رقابتهای بین المللی قضاوت کرده اند، هنوز حق الزحمه خود را دریافت نکرده باشند و به همین دلیل داوران بین المللی ایران علاقه ای به قضاوت در رقابتهای برون مرزی ندارند چرا که حق الزحمه شان را به سختی دریافت می کنند.

در چنین شرایطی بود که استقلال، کار راحتی برای پرداخت مطالبات پروپیچ نداشت. آنها هر طور که شده بود، مطالبات این بازیکن را به صورت نقدی به دفتر سفارت ایران در زاگرب رساندند تا در صورت امکان، این پول را به صورت نقدی به مهاجم سابقشان یا وکیل او پرداخت کنند. با اینکه نماینده فیفا هم وجود این پول در سفارت ایران را تائید کرده بود اما برای حل ماجرا، فیفا نیاز به یک تائید یا رسید الکترونیکی داشت که با توجه به مسائل مربوط به تحریم، امکان چنین چیزی وجود نداشت. آنطور که دیروز امیرحسین فتحی در برنامه ورزش و مردم اعلام کرد نماینده استقلال(علی خطیر) از زاگرب به لیون می رود و در دیدارش با رئیس فیفا در حاشیه جام جهانی زنان در لیون فرانسه، چند راه را برای پرداخت مطالبات پروپیچ پیشنهاد می دهد. پرداخت نقدی یا پرداخت از طریق واریز پول به حساب فدراسیون فوتبال کرواسی با مخالفت رئیس فیفا مواجه می شود اما نهایتا فیفا قبول می کند که پول پروپیچ را از طریق مطالبات استقلال از این مجموعه، پرداخت کند. فیفا به پروپیچ اطمینان می دهد که به او پول خواهد داد و خود پروپیچ و مدیربرنامه اش همه چیز را تایید می کنند.
با خواندن این گزارش، به این نتیجه خواهید رسید که رایزنی های استقلال برای پرداخت پول پروپیچ فراتر از یک اقدام ساده بوده و حالا که اقدام آنها نتیجه داده، فیفا می تواند برای نشان دادن اینکه معادلات سیاسی دنیا تاثیری روی عملکرد این مجموعه ندارد، همانطور که به استقلال برای همکاری چراغ سبز نشان داد، مطالبات فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس و دیگر باشگاهها را هم پرداخت کند.

4344