گزارش ویژه/ استقلال در ترکیه مالک یک کمپ دوهزار میلیارد تومانی بود!/ بر باد رفته

گزارش ویژه/ استقلال در ترکیه مالک یک کمپ دوهزار میلیارد تومانی بود!/ بر باد رفته

وبسایت رسمی فوتبالی – ماجرای مالکیت زمین و کمپ باشگاه استقلال در استانبول چیست؟

به گزارش فوتبالی، مدتهاست که بحث ملک و املاک استقلال در ترکیه در سطحی نه چندان وسیع دوباره بر سر زبان ها افتاده است.

هفته گذشته هم چند کانال طرفدار استقلال در تلگرام، پست مشترکی درباره امکانات باشگاه استقلال در کشور ترکیه منتشر کردند. امکاناتی که البته مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سال ۵۷ بوده است. پیش از انقلاب، باشگاه تاج در استانبول کمپ تمرینی داشته که این کمپ شامل ورزشگاه فوتبال، زمین تنیس و رستوران با ۲۰هزار متر مساحت و ارزش تقریبی ۲ هزارمیلیارد تومان دارد. ملکی که در حال حاضر به ملک باشگاه تاج اسپور تبدیل شده است! باشگاهی که مدیرانش ادعا می کنند هیچ ربطی به تاج قبل از انقلاب نداشته اند‌. ادعایی که به نظر درست نمی آید!

داستان از چه قرار است؟
موضوع زمین مربوط به استقلال در ترکیه، اولین باری نیست که مطرح شده است. چهار سال قبل دکتر بهمن حسین پور سفیر پیشین ایران در ترکیه در مصاحبه با خبرآنلاین به این نکته اشاره کرد و گفت: استقلالی ها ملک بزرگی در ترکیه داشتند که حالا دیگر تقریبا بعید است بتوانند به آن برسند.
 جالب اینکه در آن زمان مدیر باشگاه تاج اسپور به عنوان مالک زمین مربوطه مدعی شد این باشگاه هیچ ربطی به باشگاه سرشناس ایرانی ندارد و در سال 1974 تاسیس شده است! ادعایی که بازیکنان قدیمی استقلال  آن را رد کردند اما ماجرای این ملک چیست؟

ساختمان 500 هزار لیری و زمین 7 هزار متری
داستان از این قرار است که باشگاه استقلال – که قبل از انقلاب با نام تاج فعالیت می کرد – در دهه 30 باشگاهی را در ترکیه تاسیس کرد. تاج در آن زمان در کشورهایی نظیر بحرین و امریکا هم شعبه داشت و خسروانی مالک وقت باشگاه در سفری که به شهر استانبول داشت کارهای مربوط به تاسیس یک باشگاه در این شهر را انجام داد.
در آن زمان، ساختمانی 3 طبقه که ارزشی معادل 500 هزار لیر ترکیه خریداری شده که به عنوان ساختمان باشگاه تاج ترکیه در اختیار باشگاه قرار می گیرد. هیات مدیره تاج اسپور از ایرانی‎های مقیم ترکیه تشکیل شده بود و از دیگر امکانات باشگاه می توان به یک زمین 7 هزار متری در حاشیه دریای سیاه اشاره کرد.

تاسیس باشگاه تاج اسپور آنقدر اتفاق مهمی در آن مقطع زمانی محسوب می‎شد که نشریات امریکایی هم به آن اشاره کرده بودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولان وقت ورزش کشور که باید پیگیر ملک و املاک باشگاه می شدند در یک حرکت عجیب هیچ سراغی از باشگاه تاج ترکیه نگرفتند و اعضای هیات مدیره این باشگاه هم با استفاده از این موضوع، توانستند با کاغذ بازی اسناد آن زمین 7 هزار متری را به نام خودشان بزنند و زمین مربوطه را در قطعات مختلف، بفروشند! حالا دیگر خبری از آن زمین نیست و ساختمان های متعدد جای ملک باشگاه تاج سابق و استقلال کنونی را گرفته است.

پیگیری بدون نتیجه
طبق اطلاعات سایت فوتبالی، پرویز شیخان که قبل از انقلاب معاون ورزشی باشگاه تاج بود، در زمان حضور محمد علی‎آبادی در سازمان تربیت بدنی سراغ او می‎رود و اعلام می‎کند اسنادی دارد که می تواند با آن‎ها زمین تاج را به صاحب اصلی‎اش یعنی باشگاه استقلال برگرداند منتهی پیگیری مدیران وقت سازمان تربیت بدنی به نتیجه خاصی نمی‎رسد تا استقلال امکان گرفتن یکی از بزرگترین دارایی‎هایش را نداشته باشد. شاید اگر استقلال چنین کمپی داشت و مسئولان ورزش پس از انقلاب پیگیر بودند، هم تیمهای ایرانی و هم تیم های ملی می توانستند با کمترین هزینه ها در این کمپ ها اردو بزنند.

نگاهی به دارایی های باشگاه استقلال پیش از انقلاب

مجموعه باشگاه ورزشی تاج سابق تا پیش از انقلاب ایران دارای ۵ باشگاه ورزشی در تهران و ۶۶ باشگاه در شهرستان‌ها بود. همانطور که گفته شد تاج همچنین در کشورهای ترکیه (با نام باشگاه تاج‌اسپور) و قطر نیز دارای باشگاه‌هایی بود که با انقلاب ایران این اماکن از مالکیت باشگاه خارج شدند. درباره مالکیت استقلال در قطر هم فوتبالی در حال پیگیری است که در این باره اطلاعاتی بدست بیاورد. باشگاه تاج سابق در تهران شامل دفتر مرکزی باشگاه در خیابان بهارستان، باشگاه ورزشی پله در خیابان نظام آباد، باشگاه مخصوص بانوان در خیابان حجاب، باشگاه تنیس در چهارراه میرداماد و پشت دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، یک باشگاه در نازی آباد و ساختمان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بود. این باشگاه برای فروش برند پیراهن و البسه ورزشی اش به قصد درآمدزایی دارای دو فروشگاه در خیابانهای بهارستان و انقلاب بود. پس از انقلاب اسلامی به دلیل نزدیکی خسروانی به دربار شاهنشاهی، او تحت تعقیب کمیته انقلاب قرار گرفت و برخی از اموال او مصادره و اماکن ورزشی او به سازمان تربیت بدنی و اداره کل تربیت بدنی استان تهران واگذار شد.

پیش از انقلاب گفته می‌شد باشگاه تاج سابق به لحاظ امکانات و زیرساخت‌ها در زمرهٔ بزرگترین تشکیلات ورزشی جهان قرار داشت و حتی اموال این باشگاه از رئال مادرید هم بیشتر بود. در هر حال پیگیری اموال باشگاه استقلال و اموال احتمالی دیگر باشگاهها در خارج از کشور می تواند به بهبود شرایط باشگاهداری و بحث مالی باشگاههای فوتبال ایران کمک کند.

4344