نگرانی ها درمورد جام ملتهای آفریقا: هر بازی باید 4 وقفه داشته باشد

نگرانی ها درمورد جام ملتهای آفریقا: هر بازی باید 4 وقفه داشته باشد

سایت رسمی فوتبالی- درجریان تمرینات آماده سازی دو تیم نیجریه و بروندی برای مصاف در مرحله گروهی جام ملتهای آفریقا 2019 اتفاق عجیبی رخ داد. ساموئل کالو، بازیکن نیجریه بی حال و بی رمق روی زمین افتاد و به بیمارستان منتقل گردید.

به گزارش فوتبالی، کمی بعد مسئول رسانه ای فدراسیون فوتبال نیجریه توضیحاتی را دراین باره اعلام کرد:« شرایط فیزیکی کالو باثبات است. او به بیمارستان منتقل شد تا تستهای پزشکی بررویش انجام شود و مشکلش کم آبی بدنش بوده.»

و کمی بعد هم مسئولان باشگاه بوردو که این بازیکن 21 ساله را دراختیار دارند که مشکل کالو، کم آبی بدنش بوده است. 

این ماجرا نگرانی های زیادی را دردنیای فوتبال ایجاد کرده و خیلی ها حالا نگران اثرات منفی گرمای هوا برروی بازیکنان، در زمان برگزاری رقابتهای جام ملتهای آفریقا هستند. معمولا این تورنمنت در ماه های ژانویه و فوریه برگزار می شد ولی حالا و برای تطبیق پذیری بیشتر فوتبال این قاره با اروپا، قرار شده تا جام ملتهای آفریقا در فصل تابستان و بین ماه های ژوئن وجولای برگزار شود.

چرا که زمانی که این تورنمنت در فصل زمستان برگزار می شد، باشگاه های اروپایی برای چند هفته ای مجبور می شدند تا بازیکنان آفریقایی شان را دراختیار تیمهای ملی قرار دهند و حالا برای اجتناب از این قضیه، کنفدراسیون فوتبال آفریقا تصمیم گرفت تا این تورنمنت را در پایان رقابتهای لیگ های باشگاهی اروپا برگزار کند.

البته درهمان زمان هم این تصمیم با انتقادات زیادی روبرو شد و منتقدان براین باور بودند که برگزاری جام ملتهای آفریقا درتابستان به فوتبال آفریقا آسیب زیادی می زند. هفت بازی از بازیهای مرحله گروهی درساعت 16.30 به وقت محلی برگزار خواهد شد و دراین ساعت از روز دمای هوا حدود 40 درجه است.

به همین خاطر فیفپرو، سازمان جهانی فوتبالیستها چند روز قبل از آغاز این تورنمنت درمورد خطرات گرمای فراوان در این تورنمنت هشدار داد و درخواست کرد که کنفدراسیون فوتبال آفریقا مراقبت بیشتری از بازیکنان به عمل بیاورد:« ما براین باور هستیم که گرما و رطوبت هوا در هنگام برگزاری بازیهای جام ملتهای آفریقا برای شرکت کنندگان شرایط سختی ایجاد خواهد کرد. ما به ویژه نگران هفت دیداری هستیم که ساعت 16.30 به وقت محلی در شهرهای اسکندریه، قاهره و سوئز برگزار می شود. سلامت و امنیت بازیکنان باید دراولویت باشد؛ هر دیدار فوتبالی که در دمای هوای بالاتر از 34 درجه برگزار بشود، ریسک بزرگی برای بازیکنان خواهد داشت.»

کنفدراسیون فوتبال آفریقا هم با انتشار بیانیه ای توضیح داده که قرار براین است که دراین بازی ها دو وقفه در دقایق 30 و 70 مسابقه ایجاد شود تا بازیکنان و داوران نوشیدنی خنک بنوشند و با حوله های خیس خودشان را خنک کنند:« همه تیمهای حاضر درتورنمنت از شرایط آب و هوایی مطلع هستند و راهکارهای مناسبی پیش رو می گیرند. سازمان برگزاری بازیها هم باید آماده شرایط اورژانسی باشد.»

فیفپرو از مسئولان برگزاری بازیها خواسته که به جای 2 وقفه در جریان هر بازی که در شرایط دمایی 40 درجه برگزار می شود، 4 وقفه ایجاد شود تا بازیکنان بتوانند آب بیشتری بنوشند.

6363