گزارش ویژه/ درباره سیاه نمایی برای مربیان بزرگ خارجی؛ چرا می گویند به ایران نروید!؟

گزارش ویژه/ درباره سیاه نمایی برای مربیان بزرگ خارجی؛ چرا می گویند به ایران نروید!؟

وبسایت رسمی فوتبالی- " متأسفانه عکس‌هایی برای همسر استراماچونی فرستادند که به هیچ وجه نمایانگر فرهنگ اصیل ایرانی نیست. اتفاق‌هایی که در هر کشوری رخ می‌دهد، بدون اینکه سیاه‌نمایی کنند، از آن به راحتی می‌گذرند، اما برای ایران سیاه‌نمایی می‌شود. امیدوارم این مسائل در تصمیم‌گیری‌های‌ این مربی ایتالیایی تأثیری نداشته باشد." این مهمترین بخش صحبتهای امروز کامران منزوی عضو هیات مدیره استقلال بود.

به گزارش فوتبالی، کامران منزوی دست روی اتفاق تلخی گذاشته که پیش از این هم در ایران سابقه داشته است. اینکه برای خارجی‎هایی که قرار است به ایران بیایند، اطلاعات و تصاویری از ایران فرستاده می‎شود که می تواند روی تصمیم آنها تاثیر منفی بگذارد تا به ایران نیایند.

اولین خارجی سرشناسی که چنین مشکلی برایش به وجود آمد، کارلوس کی‎روش بود. سرمربی سابق تیم ملی بهمن ماه سال 89 و در شرایطی که به نظر می‎رسید با تیم ملی به توافق رسیده، با ارسال ایمیلی به فدراسیون فوتبال اعلام کرد که نمی‎تواند هدایت تیم ملی  را قبول کند. او مسائل شخصی و خانوادگی را دلیل اصلی منتفی شدن حضورش در ایران عنوان کرده و همان زمان شایعه شده بود عده ای از داخل کشور تصاویری از ایران به او داده اند که چهره بدی از کشور بجا می گذاشت. هر چند که نهایتا فروردین ماه سال 90، کی‎روش قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران را امضا کرد.

خبرهایی بود که برای ولاسکو هم در تیم ملی والیبال، پیش از پذیرش سرمربیگری، اتفاق هایی شبیه به اتفاق های کارلوس کی روش افتاد اما او در نهایت سرمربیگری تیم ملی والیبال را قبول کرد. 

درباره سرمربی جدید تیم ملی هم بحث سیاه نمایی مطرح شده بود. گفته می‎شد هر گزینه ای که مورد نظر فدراسیون فوتبال بوده، برای سفر به کشورمان مردد بوده و اطلاعات غلطی به گزینه های مد نظر تیم ملی داده می شد. شایعاتی هم وجود داشت که ممکن است کی روش یا نزدیکان کی روش، به آنها اطلاعاتی بدهند تا از حضور در تیم ملی فوتبال ایران منصرف شوند. افرادی نظیر مهرداد خانبان آنالیزور سابق تیم ملی مدعی شده بودند، با سیاه ‌نمایی کی‌روش هیچ مربی خارجی بزرگی به راحتی به فدراسیون فوتبال ایران اعتماد نمی‌کند.

این اتفاق حالا برای استراماچونی افتاده و با توجه به قدرت فضای مجازی، چند صفحه اینستاگرامی که خودشان را طرفدار استقلال و به خصوص فرهاد مجیدی می دانند، تصاویر عجیب و غریبی را برای همسر استراماچونی فرستاده اند و او را تگ کرده اند تا سرمربی ایتالیایی از حضور در ایران منصرف شود. البته نکته عجیب این است که فرشاد ماجدی، آنالیزور موقت استقلال در این صفحه هم کامنت گذاشته است و از فرهاد مجیدی برای سرمربیگری استقلال حمایت کرده است! 

باید دید این سیاه نمایی هم مثل سیاه نمایی های دیگر به جایی نمی رسد یا اینکه استراماچونی و همسرش از زندگی در ایران منصرف می شوند.

بسیاری از مربیان خارجی نظیر کی  روش و ولاسکو و حتی بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال ایران و حتی ورزشکاران دیگر رشته ها، از حضور در ایران و به خصوص تهران، خاطرات خوبی دارند و حتی بسکتبالیست های آمریکایی شاغل در لیگ برتر بسکتبال، در مصاحبه هایشان به امنیت و آرامش در ایران بارها و بارها اشاره کرده اند.

1984