ساری، کارمند بانکی که در60 سالگی به اولین جام قهرمانی اش رسید

ساری، کارمند بانکی که در60 سالگی به اولین جام قهرمانی اش رسید

سایت رسمی فوتبالی- مائوریتسیو ساری سرمربی ایتالیایی چلسی چهارشنبه شب با قهرمانی در لیگ اروپا توانست به اولین موفقیت بزرگش در دنیای مربیگری دست بیابد.

به گزارش فوتبالی، او که مربیگری را در سال 1990 در تیم گمنام ستیا در دسته هشتم فوتبال ایتالیا آغاز کرده بود، هرگز فکرش را هم نمی کرد که روزی بتواند درسن 60 سالگی قهرمان اروپا شود.

اما این اتفاق برای مائوریتسیو ساری رخ داد؛ او که سالها پیش کارمند بانک بود، حالا توانسته مزد تلاشهایش دردنیای مربیگری را بگیرد و برد 1-4 تیمش مقابل آرسنال در فینال لیگ اروپا، بالاخره او را به اولین جام مهم دنیای مربیگری اش رساند. البته این فصل برای ساری و تیمش فصلی پرفراز و نشیب بود.او فصل را با رکوردشکنی (اولین سرمربی ای که در اولین فصل حضورش درتیمی انگلیسی توانسته بود تا در 12 بازی ابتدایی بدون شکست باقی بماند) آغاز کرد و بعد تیم او دچار افت شد؛ باخت 0-4 مقابل بورنموث بدترین باغخت چلسی در 23 سال اخیر بود.

بعد از آن هم چلسی 2-6 مغلوب سیتی شد تا آنها سومین تیمی شوند که دراوایل سال 2019 بیشترین گل را دریک بازی در کل قاره اروپا دریافت کرده اند؛ پس از آن باخت در ضربات پنالتی در فینال جام اتحادیه مقابل سیتی و جنجال آفرینی کپا آریزابالاگا از راه رسید و البته این اولین وتنها جنجال کادر فنی چلسی دراین فصل نبود: در بازی با یونایتد، یکی از دستیاران ساری با مورینیو درگیر شده بود. 


این موفقیت درشرایطی رقم خورد که بعد ازحاشیه ها و نتایج ضعیف با چلسی، ساری در آستانه برکناری بود. اما او به لطف بازگشت تیمش به روزهای اوج، در فاز پایانی فصل درسمتش ابقا شد. آنها با کسب جایگاه سوم لیگ برتر، سهمیه حضور دررقابتهای فصل بعد لیگ قهرمانان اروپا را کسب کردند و درنهایت هم فصل را با قهرمانی درلیگ اروپا به پایان بردند.

مشتریانی که به دنبال ساری هستند

طبیعتا حالا تیمهای زیادی به دنبال به خدمت گرفتن این سرمربی ایتالیایی هستند؛ یوونتوس یکی از سرسخت ترین آنهاست ورئیس بینکونری برای دیدار با ساری وتماشای بازی فینال لیگ اروپابه باکو رفته بود و بعد از اخراج الگری، نام ساری به عنوان گزینه اصلی جایگزینی او درتورین مطرح است.

لیسانس اقتصاد و تجارت 

ساری لیسانس اقتصاد و تجارت دارد و بعدها در رشته آمار هم تحصیل کرده و شاید این تحصیلات به نحوی دردنیای مربیگری به کمکش آمده باشد. خود ساری دراین باره گفته:« من در موسسات بزرگی دربخش مالی کار می کردم. در لندن، آلمان، سوئیس و لوگزامبورگ و تجربه کار دربانک به من کمک کرد تا بتوانم بهتر به سازماندهی و تصمیم گیری بپردازم.»

کنار گذاشتن کار بانک به خاطر هدایت تیمی دسته پنجمی

او تا فصل 1-2000 کارمند بانک بود و درآن زمان ساری هدایت تیم دسته پنجمی سانسووینو را در دست گرفت و همانجا بود که توانست تواناییهایش را ثابت کند:« ما به هدف از پیش تعیین کشده رسیدیم و درک کردم که اگر روی دنیای مربیگری سرمایه گذاری کنم، می توانم روزی نتایجش را ببینم. التبه کار آسانی نبود ولی خانواده ام از من حمایت کردند.»

البته مسیر رسیدن به موفقیت برای ساری، کوتاه نبود؛ او که حتی فوتبالیست آماتور هم نبوده، در29 سال، 19 تیم مختلف را هدایت کرد: ستیا، فائلسه، کاوریلیا، آنتلا، والدما، تگولتو، سانسووینو، سانجیوانسه، پسکارا، آرزو، آولینو، هلاس ورونا، پروجا، گروستو، آلساندریا، سورنتو، امپولی، ناپولی و نهایتا چلسی


آغاز مربیگری درسری آ در سن 55 سالگی!

ساری در فصل 6-2005 مربیگری در سری بی را آغاز کرد ولی حضورش در سری آ در فصل 4-2013 وروی نیمکت امپولی بود. او اولین فصل حضورش درسری آ را در 55 سالگی با امپولی تجربه کرد و تیمش، پدیده کالچو لقب گرفت. اما با این وجود کمترین دستمزد را دربین سرمربیان حاضر در لیگ سری آ ایتالیا داشت.

ناپولی ساری، تیم جذاب ایتالیا

ساری برخلاف سرمربیان پیش از خودش در ناپولی (ماتزاری وبنیتس) با ناپولی جامی کسب نکرد ولی فوتبال مالکانه او حسابی دل هواداران فوتبال ایتالیا را برد. او در سه فصل حضورش در ناپولی برای تیمش سهمیه حضوردرلیگ قهرمانان اروپا گرفت و در فصل 8-2017، تیمش نفس به نفس با یوونتوس برای قهرمانی در سری آ می جنگید

ساری یک سیگاری حرفه ای

مائوریسیو ساری شخصیت خاصی دارد. او یک سیگاری حرفه ای است و حتی در باشگاه بزرگی مثل چلسی هم معمولا لباسهای اسپورت می پوشد. ساری عاشق مطالعه است و کتابهای ادبی زیادی می خواند. نویسندگان مورد علاقه او بوکوفسکی و ماریو وارگاس یوسا هستند.

عاشق استراتژی

ساری دردوران حضورش روی نیمکت مربیگری سانسووینو، لقب Mr.33 را به خود اختصاص داد و دلیلش هم علاقه و شیفتگی او به مسائل تاکتیکی است.  ساری دراین باره گفته:« می توانم 13 ساعت در طول روز درمورد مسائل تاکتیکی مطالعه کنم» و در باشگاه پسکارا او ازساعت 8 صبح تا 10 شب به کار می پرداخت.

6363