کارشناسی نیمه نهایی جام حذفی از نگاه علی خسروی؛ ای کاش این بازی را نمی دیدم!

کارشناسی نیمه نهایی جام حذفی از نگاه علی خسروی؛ ای کاش این بازی را نمی دیدم!

وب سایت رسمی فوتبالی- بازی پر حادثه و پرحاشیه سپاهان برابر پرسپولیس در حالی به پایان رسید که در این دیدار  اتفاقات و صحنه های داوری کم نبود. علی خسروی کارشناس داوری در خصوص برخی از صحنه های حساس و شائبه برانگیز این دیدار توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش فوتبالی، علی خسروی در ابتدای این گفتگو با اشاره به تجلیل از ابراهیم میرزابیگی کارشناس داوری که در این دیدار آخرین کارشناسی و نظارت خود را انجام داد، به خبرنگار فوتبالی گفت: این مراسم و صحنه های آن باید بیشتر توسط دوربین های صدا و سیما پوشش داده می شد و برای تقدیر از این داور باتجربه زمان بیشتری درنظر گرفته می شد که به اعتقاد من بها ندادن به این موضوع، کم لطفی به جامعه داوری بود.

خسروی در خصوص صحنه های اولیه این دیدار تصریح کرد: تعبیه تبلیغات دور زمین اصلا مناسب نبود. یکی از این تابلوهای تبلیغاتی دقیقا موازی با خط مرکزی زمین روی پیست تعبیه شده بود که این مساله در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود. با توجه به فلزی بودن این تابلوها ممکن بود سلامت بازیکنان و داوران خط را به خطر بیاندازد.

وی ادامه داد: در دقیقه3 طبق عادت همیشگی شجاع خلیل زاده اعتراضاتش را آغاز کرد و سید جلال هم آن را ادامه داد. عادتی که در خیلی از بازی ها شاهد آن بودیم.

خسروی در مورد صحنه ای که منجر به گل مردود سپاهان شد، این گونه توضیح داد: در این صحنه 2 بازیکن سپاهان در آفساید بودند و رضا سخندان در این صحنه از تکنیک ببین و صبر کن استفاده کرد و به درستی پرچم زد و زاهدی فر هم به درستی نظر کمک داورش را تایید کرد. در مورد این صحنه نکته دیگری را باید بگویم که اصرار بی مورد گزارشگر بازی به درست بودن این گل بود. اصرار بی مورد گزارشگر روی این صحنه در حالی اتفاق افتاد که این گونه اظهارنظرها می تواند تنش زا و حاشیه ساز شود. گزارشگران باید توجیه شوند که به کار داوری کاری نداشته باشند .این در حالی بود که حتی با پایان نیمه اول هم بارها این صحنه نمایش داده شد و گزارشگر در مورد آن اظهارنظر داشت.

خسروی افزود: در دقیقه 37 زاهدی فر به درستی هند بازیکن سپاهان را اعلام کرد و متعاقب این صحنه مهدی کیانی به سمت داور حمله کرد و به او معترض شد. به اعتقاد من این گونه رفتار می توانست برای خاطیان کارت زرد داشته باشد. 

این کارشناس داوری در ادامه در خصوص اتفاقی که در دقیقه 39 رخ داد، این گونه گفت: در این صحنه شجاع خلیل زاده که در صحنه های داوری این دیدار نقش اول را بازی می کرد، با سیاوش یزدانی درگیری داشت و کارت زرد درستی گرفت. در مورد صحبت سیاوش یزدانی و لب خوانی اش که از طریق دوربین ها هم نشان داده شد، حرفی برای گفتن باقی نمی ماند! 

این کارشناس داوری در خصوص صحنه های دیگر داوری این بازی گفت: در مورد کارت زردی که داور روی نیمکت به گلر دوم پرسپولیس داد باید بگویم گه رفتار این دروازه بان کاملا غیرحرفه ای بود. در دقایقی از این بازی آنقدر جو بد شده بود که حضور 6 داور هم نمی توانست نیمکت ها را کنترل کند.

وی ادامه داد: در دقیقه 67 در صحنه ای که پرسپولیسی ها معتقد به پنالتی بودند به نظر من اتفاق خاصی رخ نداد. در این صحنه روی کرنر ارسالی به سمت دروازه سپاهان، مهدی کیانی در حالت درازکش بود و دستش باز بود اما در صحنه تلویزیونی ما دیدیم که توپ به سر و سینه او برخورد کرد و هندی رخ نداد.

خسروی در خصوص اخراج محمد ایرانپوریان در دقیقه 98 گفت: اعتراض های ادامه دار این بازیکن با تجربه برای من واقعا تعجب آور است. این رفتار از رفتار حرفه ای به دور است و نشان می دهد بازیکن با سابقه ای مثل محمد ایرانپوریان اصلا در این زمینه توجیه نشده است. 

خسروی اعتراض های کیروش استنلی را به داور عجیب دانست و به خبرنگار فوتبالی گفت: او به خاطر خطایی که انجام داد به درستی از سوی داور با کارت زرد جریمه شد اما پس این صحنه به سمت داور حمله کرد و می توانست بلافاصله کارت زرد دوم را هم گرفته و اخراج شود. در این صحنه رفتار امیر قلعه نویی سرمربی سپاهان رفتاری بود که به همه کمک کرد حاشیه ها بیشتر نشود.

او در مورد اخراج کیروش در اوایل وقت اضافه اول این بازی گفت: در این دیدار تماشاگران جنجالی به پا نکردند اما تیم ها و بازیکنان جنجال کردند که در یکی از این صحنه ها درگیری کیروش و سروش رفیعی موجب اخراج هر 2 بازیکن از سوی داور شد که تصمیم درستی بود.

خسروی در مورد صحنه شائبه برانگیز این دیدار در اواخر وقت های اضافه که منجر به اعلام پنالتی به سود سپاهان شد، تصریح کرد: در این صحنه چیز خاصی ندیدم و تصاویر تلویزیونی هم کمکی به ما نکرد. در این صحنه وحید کاظمی یکی از داوران پشت دروازه، خطای ربیع خواه روی سیاوش یزدانی را به داور اعلام کرد و داور هم نظر کمک خود را تایید کرد.

وی در رابطه با صحنه مشکوکی که در برخورد علی علیپور و سیاوش یزدانی در دقیقه 115 اتفاق افتاد ، اظهار داشت: 2 بازیکن اصطلاحا با هم بدن به بدن شدند و خطایی رخ نداد.
علی خسروی کارشناس داوری فوتبال ایران  در پایان به خبرنگار فوتبالی گفت: متاسفانه در این بازی اتفاق خوبی رخ نداد و من به عنوان یک داور و کارشناس داوری پشیمان شدم که این دیدار را تماشا کردم و صحنه های آن را کارشناسی کردم. واقعا از این همه جنجال و اتفاقات دور از جوانمردی در این دیدار متاسفم.

گفتگو: سمیه قدیری/ وب سایت فوتبالی