بارسا از سال 2003 سرمربی اخراج نکرده؛ فلسفه بارسلونا، ناجی والورده

بارسا از سال 2003 سرمربی اخراج نکرده؛ فلسفه بارسلونا، ناجی والورده

سایت رسمی فوتبالی- جوزپ ماریا بارتومئو، رئیس باشگاه بارسلونا اخیرا اعلام کرده که ارنستو والورده از سمتش برکنار نخواهد شد و قصد دارد تا تیمش را برای فصل آینده با این سرمربی اسپانیایی روانه میدان کند.

به گزارش فوتبالی، آخرین باری که باشگاه بارسلونا سرمربی اش را اخراج کرده بود، به سال 2003 برمی گردد. البته این بدان معنا نیست که تمامی سرمربیان بارسا به خواسته خودشان و درشرایطی ایده آل تیم را ترک کرده اند. برخی از سرمربیان بارسا از سال 2003 به بعد، در شرایطی بحرانی، تصمیم به ترک نوکمپ گرفته اند و عده ای دیگر با اتمام مهلت قراردادشان از بارسا جدا شده اند.دراینجا قصد داریم تا سرنوشت تک تک سرمربیان بارسلونا، بعد از آخرین سرمربی ای که از سمتش برکنار شد ، یعنی لوئیس فان خال را بررسی کنیم:

لوئیس فان خال 

اوایل سال 2003 بود که فان خال هلندی از سمتش برکنار شد. او در آن زمان دومین دوره حضورش روی نیمکت مربیگری نوکمپ را تجربه می کرد ولی دردوره دوم نتوانست موفقیتهایی که در دوره اول حضورش در بارسا کسب کرده بود را تکرار کند ودرنتیجه برکنار شد و او آخرین سرمربی بارساست که طعم اخراج را چشیده.


 

رادومیر آنتیچ

آنتیچ جانشین فان خال در نوکمپ شد و توانست تیمش را به رقابتهای اروپایی برساند و به همین خاطر اعتماد روسای باشگاه اسپانیایی را جلب کرد. درآن زمان و درتابستان 2003 خوان لاپورتا ریاست باشگاه را در دست گرفت و قصد داشت تا فرانک ریکارد را به عنوان سرمربی تیم برگزیند و همین شد که آنتیچ مجبور به ترک نوکمپ گردید.


فرانک ریکارد

این سرمربی هلندی بین سالهای 2003 تا 2008 هدایت بارسا را در دست داشت و توانست آبی اناری ها را به روزهای خوب بازگرداند. البته آخرین فصل حضور او دربارسا فصل خوبی نبود ولی با این وجود او اخراج نشد. لاپورتا ترجیح داد که تا پایان فصل صبر کند و با اتمام مهلت قرارداد ریکارد، دیگر قرارداد این سرمربی هلندی را تمدید نکرد


پپ گواردیولا

یکی از بهترین سرمربیان تاریخ باشگاه کاتالان، صاحب سرنوشت خودش بود. گواردیولا از سال 2008 تا 2012 هدایت بارسا را در دست داشت و درنهایت خودش تصمیم گرفت که جدایی اش از بارسا را در چه زمانی رقم بزند. او با اتمام قراردادش با بارسا، این تیم را ترک کرد و به رغم تلاشهای مدیران باشگاه برای تمدید قرارداداو، پپ نوکمپ را ترک کرد


تیتو ویلانووا

بعد از جدایی گواردیولا، تیتو ویلانووا، دستیار گواردیولا هدایت تیم کاتالان را در دست گرفت ولی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان حتی نتوانست یک فصل کامل سرمربی تیم باشد. جدی تر شدن بیماری تیتو باعث شد تا او شخصا هدایت تیم را رها کند و درنهایت سرطان به قیمت جان او تمام شد


تاتا مارتینو

این سرمربی آرژانتینی کار سختی برای هدایت تیم موفق گواردیولا و تیتو داشت. او یک فصل سرمربی بارسا بود و این شانس را داشت که فصل را با قهرمانی سه گانه به پایان ببرد ولی درنهایت موفق نشد تا جامی با بارسا کسب کند. در حالی که هنوز یک سال دیگر از قرارداد او با بارسا باقی مانده بود، تاتا شخصا تصمیم به جدایی از تیم کاتالان گرفت


لوئیز انریکه

او از نظر فتح قهرمانی سه گانه و سبک هدایت بارسا شباهتهای زیادی با پپ گواردیولا داشت. هدایت تیم را در دست گرفت ولی با اتمام قراردادش با بارسا از این تیم جدا شد. او هم مثل گواردیولا پیشنهادی رسمی برای تمدید قراردادش با بارسلونا دریافت کرد ولی آن را امضا نکرد و تیم کاتالان را ترک کرد.


ارنستو والورده

حالا و به رغم تمام ناکامی های یک ماهه اخیر، مدیران بارسا تصمیم گرفته اند تا والورده را برکنار نکنند. این درحالی است که تا یک ماه پیش بارسا شانس قهرمانی سه گانه را داشت ولی ناکامی مقابل لیورپول درنیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا و باخت به والنسیا در فینال جام حذفی باعث شد تا آنها فصل را با تنها یک جام به پایان ببرند. 

اگرچه مدیران بارسا فعلا به اخراج والورده فکر نمی کنند ولی درصورتی که این سرمربی اسپانیایی استعفا بدهد، این روند 16 ساله (اخراج نشدن یک سرمربی از بارسا) همچنان ادامه خواهد یافت. هرچند که رسانه های اسپانیایی در گزارشهایشان اعلام کرده اند که والورده هم به استعفا فکر نمی کند.

6363