گزارش ویژه/ ماجرای بی.ام.و گرفتن دو بازیکن استقلال چیست؟

گزارش ویژه/ ماجرای بی.ام.و گرفتن دو بازیکن استقلال چیست؟

وب سایت رسمی فوتبالی- این روزها و با توجه به بالا رفتن قیمت ماشین های خارجی، خبرهایی درباره انواع بنز و بی.ام.و زیر پای بازیکنان توجه ها را به خودش جلب می کند.

به گزارش سایت فوتبالی، امروز صبح در  برخی رسانه ها، خبرهایی در برخی رسانه ها درباره وریا غفوری و علی کریمی منتشر شد که بر اساس این خبرها، دو بازیکن استقلال فصل قبل به جای گرفتن پول نقد از باشگاه، بی.‌ام‌.و سری هفت گرفتند که در آن زمان ارزشی 1.2 میلیارد تومانی داشته است. البته قیمت این خودروها در حال حاضر سه برابر شده و مطمئنا این دو بازیکن سود خوبی بابت گرفتن بی.ام.و کرده اند که به دلیل تورم و شرایط اقتصادی مملکت بوده و البته اگر قیمت ها سه برابر نمی شد، بازیکنان هم سود سه برابری نمی کردند. اما چرا داستان بی.ام.و ها مطرح شده است؟

ملکی: من در جریان بی.ام.و ها نبودم!

در روزهای آخر نقل و انتقالات فصل قبل، وریا غفوری در آستانه جدایی قرار گرفته بود. علی کریمی هم مشخص نبود که استقلالی شود یا نه. تیام و جپاروف هم رفته بودند و سید مجید حسینی و امیدابراهیمی و امید نورافکن هم در حال جدا شدن بودند. وینفرد شفر بی خیال تر از هر سرمربی، در سوییس مشغول تفسیر جام جهانی برای بینندگان شبکه اس آر اف بود و به همین دلیل تمرینات آماده سازی استقلال دیرتر از همه تیم ها آغاز شده بود. نتیجه این اتفاق ها، شرکت نکردن استقلال در بازی سوپرجام و اعلام نتیجه سه بر صفر به سود پرسپولیس شد. تیام، جپاروف، حسینی، ابراهیمی و نورافکن از استقلال رفتند و از نظر بازیکنان ورودی در آن مقطع هم استقلال ستاره ای جذب نکرد. به همین دلیل باشگاه در فشاری شدیدی از طرف هواداران قرار گرفت. پولی هم نبود تا استقلال به غفوری و کریمی بپردازد. در نهایت با ابتکار افتخاری و پیگیری ملکی عضو هیات مدیره که با اسپانسر باشگاه لینک بود، باشگاه به وریا و کریمی پیشنهاد داد تا در ازای گرفتن بی.ام.و از اسپانسر آنها در استقلال بمانند. اتفاقی که افتاد و وریا و کریمی هر دو استقلال ماندند. البته خود ملکی عضو سابق هیات مدیره، این خبر را نه تایید می کند و نه تکذیب. اکبر عباسی‎ملکی عضو سابق اقتصادی هیات مدیره و شخصی که قرار بود در بحث درآمدزایی به باشگاه کمک کند درباره این موضوع به سایت فوتبالی گفت:« من فقط یک عضو هیات مدیره بودم و اصلا در جریان چنین چیزی نیستم. اسپانسر باشگاه هم یک شرکت نیمه دولتی بوده که پرداختی‎هایش به باشگاه بر اساس چک بوده نه چیز دیگری. به نظرم بهترین کسی که می‎تواند درباره این مساله توضیح دهد جناب افتخاری مدیرعامل سابق باشگاه است چون او مسئول عقد قرارداد با بازیکنان بوده است.» البته به نظر نمی رسد ملکی چندان از این ماجرا بی خبر باشد. این کارها در فوتبال ایران بی سابقه نیست. باشگاههای سایپا و ایران خودرو هم به بازیکنانشان در ازای پول قرارداد، بعضی وقتها محصولات کارخانه را به بازیکنانشان داده اند، می دهند و خواهند داد. پرسپولیس در دوران مدیریت سردار رویانیان هم به بازیکنانش خودروهای وارداتی می داد. خودروهایی که البته مثل خودروهای باشگاههای استقلال و سایپا و پیکان نبودند و باعث دردسر بازیکنان شدند چرا که سند نداشتند و انتقال قطعی آنها انجام نشده بود.

توقع هواداران استقلال از غفوری و کریمی

به این ماجرا، از یک بعد دیگر هم می‎توان نگاه کرد. وریا و کریمی دو بازیکنی هستند که پیشنهاد تمدید قرارداد از طرف باشگاه دریافت کرده‎اند و شاید انتظار باشگاه از این دو بازیکن، این باشد به خاطر سود خوبی که بابت افزایش عجیب قراردادشان در فصل گذشته داشته‎اند، امسال هوای باشگاه را داشته باشند و در سال بحران مالی باشگاهها، تخفیف خوبی به استقلال بدهند. البته این ماجرا بیشتر به شانس غفوری و کریمی و تورم و چند برابر شدن قیمت ها ربط دارد تا لطف باشگاه اما همین ماجرا می تواند در مذاکرات باشگاه با بازیکنان موثر باشد و باعث شود آنها هم مرام و معرفت بگذارند و به باشگاه تخفیف بدهند. این درحالی است که نه غفوری و نه کریمی هنوز به پیشنهاد باشگاه استقلال پاسخی نداده اند و همین هواداران دو تیم را نگران کرده است. آنها امروز هشتگ آزمون وفاداری به استقلال را راه انداخته اند تا بازیکنان را محک بزنند. همانطور که گفتیم ماجرای افزایش قرارداد آنها بیشتر از آنکه از زرنگی غفوری و کریمی باشد، به خاطر شرایط اقتصادی کشور و بالا رفتن قیمت ارز بوده است اما پاسخ ندادن کریمی و غفوری به پیشنهاد استقلال هم نشان می دهد که این دو بازیکن هنوز تصمیمشان را برای تمدید قرارداد نگرفته اند.

1984