ژاوی: با هدایت بارسا یا کچل می شوم، یا موهایم سفید می شود

ژاوی: با هدایت بارسا یا کچل می شوم، یا موهایم سفید می شود

سایت رسمی فوتبالی- ژاوی ارناندز روز دوشنبه برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد؛ او به همین بهانه گفتگوی جذابی را با روزنامه اسپورت کاتالونیا انجام داد که دراینجا می توانید گزیده ای از آن را مطالعه کنید:

*فوتبال در قطر چطور دنبال می شود؟

درقطر در یک بازی مساوی کردیم و من خیلی عصبانی بودم ولی دیدم که هم تیمی هایم بیخیال و ریلکس هستند؛ سطح توقعات به نحو دیگری است ولی متوجه می شوی که چیزهای دیگری هم درزندگی وجود دارد. در قطر چشمهایم باز شد. الان بدون آنکه تنها تصمیم بگیرم، در قطر زندگی خواهیم کرد. همسرم به من می گوید:"اگر بتوانیم برای مدتی طولانی اینجا بمانیم، بهتر از بازگشت به اسپانیاست." درقطر به من همه چیز دادند؛ احترام زیادی برایم قائل هستند و حالا تیمی قوی را دراختیارم می گذارند. این فرصت خیلی خوبی است؛ چون من به تجربه نیاز دارم تا خودم را روی نیمکت مربیگری ببینم. مثلا شروع کار مربیگری در نیمکت تیم پایه ای بارسا، فشار بیشتری روی دوشم می گذاشت.

*دربارسا خیلی ها از تو توقع دارند و تو را به چشم گواردیولای جدید می بینند. این توقعات تو را نمی ترساند؟

این را می دانم و از این بابت نمی ترسم. من به عنوان بازیکن دربارسا بودم و کار ساده ای نبود و دربازگشت به این تیم هم کار ساده ای نخواهم داشت. می دانم چه توقعاتی وجود دارد. من تمام اخبار بارسا را دنبال می کنم و دریک نظرسنجی در روزنامه اسپورت، من یکی از گزینه های اصلی برای کاربران بودم ولی واقعا به کسب تجربه نیاز دارم. تلاش می کنم تا شروع خیلی خوبی داشته باشم و الان زمان خوبی برای حضور روی نیمکت بارسا نیست. من از صفر شروع کرده ام. تصور کنید که مدرک مهندسی تان را تازه گرفته باشید و یکباره ساخت تونل بزرگی را به شما بسپارند. نمی شود. باید تجربه کسب کرد که من هنوز این کار را نکرده ام.


*برنامه هایت چیست؟

قطری ها می خواهند که من تا جام جهانی اینجا بمانم و به هرنحوی به آ«ها کمک کنم. باید ببینیم چطور پیش خواهد رفت. من پنهان نمی کنم؛ هدف اصلی ام مربیگری دربارساست و فکر می کنم که می توانم از پس این کار بربیایم؛ چون سرمربیان بزرگی داشته ام

*یک رویای بزرگت به پایان رسید و درسن 39 سالگی چه چالشی روبه  آینده داری؟

الان دیگر رویای کودکی هایم را ندارم؛ بلکه هدفی برای خودم تعریف کرده ام وب ه خودم می گویم:« تو این شانس را داشتی که به این جایگاه برسی و با بهترین سرمربیان دنیا از فان خال و سائز و کاماچو گرفته تا آراگونس و گواردیولا و لوئیز انریکه کار کرده ای. در آکادمی بارسلونا رشد کرده ای و دیدگاه های مشخصی داری و حالا قصد دارم این دیدگاه ها را منتقل کنم. من به تیم فصل بعدم فکر می کنم که چطور باید تیم را بهتر کنم و از بازیکنان عملکرد بهتری بگیرم. در قطر با بازیکنانی که دراین لیگ حضور دارند، مثل این است که بخواهی یک اتومبیل فراری را برانی، بدون آنکه موتورش آماده باشد؛ اما آزمایش خواهم کرد. گواردیولا قطعا حالا مربی به مراتب بهتری نسبت به سال 2008 شده ولی درآن سال تمام جامها را فتح کرد. این یک پروسه است. می خواهم یک حامی باشم و نه یک دیکتاتور

*بعضی ها می گویند که تا زمانی که این کادر مدیریتی دربارساست، ژاوی به بارسلونا بازنخواهد گشت و برخی معتقدند که تا وقتی مسی بازی می کند، تو سرمربی بارسا نخواهی شد. نظر خودت چیست؟

نه. هردو حرف کاملا اشتباه است. من بارها گفته ام که دشمنی ندارم؛ با بارتومئو و مدیران بارسا رابطه ام بد نیست و از آنها متشکرم. اگر قرارداد مرا تمدید می کردند، پس چه زمانی باید از بارسا جدا می شدم؟ هیچ حرفی علیه آنها نزده ام. لئو هم که دوست من است و هیچ مشکلی با او ندارم. اگر قرار بود مربی بارسا شوم، اولین نفری که با او صحبت می کردم، لیونل مسی بود. او خیلی رک و صادق است و دوستی صمیمانه ای با او دارم و تمرین دادن مسی افتخار بزرگی است.


*با گواردیولا درارتباطی؟

بله معمولا برای هم پیغام می فرستیم. تابستان پارسال همدیگر را دیدیم و الان دوست دارم دوباره ببینمش. او بهترین سرمربی دنیاست. من درحال شروع دوران جدیدی هستم و تردیدهای زیادی دارم و می خواهم بنرامه ریزی کنم. پپ فردی است که ارتباطات زیادی با من دارد و به عنوان یک سرمربی فرد واقعا خاصی بود.

*بیشتر توضیح بده

گاهی وقتها دربین دو نیمه بازی وقتی در تونل رختکن بودیم، من و بوسکتس به هم می گفتیم:« ماشین، شرایطمان خوب نیست. باید بیشتر از جناحین حمله کنیم. فضاهای جناحین حالی است.» در رختکن می نشستیم و پپ شروع به حرف زدن می کرد و همان حرفها را به ما می گفت. با پپ درک متقابل زیادی داشتیم و از آراگونس مدیریت گروه را یاد گرفتم.

*بازگشتت به بارسلونا را تصور می کنی؟

اگر روزی سرمربی بارسا شوم، کاملا می دانم که تمام حرکاتم قضاوت خواهد شد. همه می خواهند در تیمی بزرگ باشند. شاید راحت تر این باشد که سرمربی تیم دسته دومی بشوی ولی من رقابت را دوست دارم و از چالشهای بزرگ لذت می برم. می دانم که چه خواهد شد؛ یا کچل می شوم و یا موهایم سفید می شود ولی همین است.

*دراین بارسا، قهرمانی دوگانه اصلا به چشم نمی آید.چطور باید این را درمان کرد؟

حذف بارسا در لیگ قهرمانان اروپا، خیلی دردناک بود. آنها تمام تمرکزشان را روی لیگ قهرمانان اروپا قرار داده بودند ولی همان اتفاق سال گذشته تکرار شد . حس تلخی بود وهمین باعث عصبانیت هواداران بارسا شد. در دوران گواردیولا هم دو بار در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف شدیم ولی درآن زمان احساسات نسبت به تیم متفاوت بود.من با والورده صحبت نکرده ام. چون نمی دانم که چطور تیم را هدایت می کنند یا چه ایده هایی دارند.

6363