برای اولین بار در تاریخ: 4 تیم ازیک کشور در فینال لیگ قهرمانان اروپا ولیگ اروپا

برای اولین بار در تاریخ: 4 تیم ازیک کشور در فینال لیگ قهرمانان اروپا ولیگ اروپا

سایت رسمی فوتبالی- در یک دهه اخیر به ناکامی های پی در پی تیمهای انگلیسی در رقابتهای معتبر اروپایی عادت کرده بودیم. آخرین باری که تیمی انگلیسی موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا شده بود، چلسی بود که در سال 2012 این جام را فتح کرد و لیورپول هم دیگر تیم افتخارآفرین انگلیسی بود که فصل گذشته تا بازی فینال پیش رفت و نهایتا در فینال مغلوب رئال مادرید شد.

به گزارش فوتبالی، فوتبال انگلیس فاصله زیادی از سطح الیت فوتبال اروپا گرفته بود و درطول این یک دهه، این تیمهای اسپانیایی بودند که بر مسند قدرت اروپا نشسته بودند.؛ در پنج دوره اخیر لیگ قهرمانان اروپا، یا رئال مادرید جام را مال خود کرده و یا بارسلونا (4 قهرمانی برای رئال و یک قهرمانی برای بارسا) و همین سلطه باعث شده بود تا تیمهای انگلیسی پاپس بکشند.

اما به نظر می رسد که حالافوتبال انگلیس مجددا به اقتدارش بازگشته و فینال این فصل لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه واندا متروپولیتانوی شهر مادرید یک فینال تمام انگلیسی میان دوتیم لیورپول و تاتنهام خواهد بود؛ اتفاق مشابهی هم در فینال لیگ اروپا درشهر باکو رخ خواهد داد؛ دو تیم انگلیسی چلسی و آرسنال برای فتح جام باهم رقابت خواهندکرد.


چلسی درضربات پنالتی، بلیط فینال را کسب کرد و توپچی ها والنسیا را شکست دادند و به فینال رفتند تا به سلطه اسپانیایی ها در دومین تورنمنت معتبر اروپایی پایان دهند؛ چرا که در 5 سال اخیر سه بار سویا و یک بار هم اتلتیکومادرید موفق به قهرمانی درلیگ اروپا شده بودند ودرسال 2017 هم این جام به یونایتد رسید.

این اولین بار درطول تاریخ است که فینالیستهای لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا، همگی از یک کشور هستند که نشان از اقتدار فوتبال انگلیس و لیگ این کشور دارد.

تاتنهام و لیورپول در یک دهه اخیر دررقابتهای لیگ برتر حرفی برای گفتن نداشتند و آخرین قهرمانی لیورپول در لیگ برتر به سال 1990 برمی گردد وتاتنهام هم آخرین قهرمانی اش درلیگ انگلیس را در سال 1961 جشن گرفته بود. دررقابتهای این فصل لیگ برتر هم شاگردان پپ گواردیولا در یک کورس نفس گیر با لیورپول در یک قدمی فتح جام قهرمانی هستند.

لیگ برتر انگلیس دوباره به اقتدارش بازگشته و یادآور دوران طلایی فوتبال انگلیس دربین سالهای 2004 تا 2009 است؛ زمانی که انگلیسی ها شش فینال و دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کردند؛ هرچند که دوران طلایی فوتبال انگلیس بین سالهای 1977 تا 1984 رقم خورده بود که آنها از 8 جام اروپایی، 7 جام را فتح کرده بودند.

قدرت اقتصادی باشگاه های انگلیسی (هزینه 1000 میلیون یورویی درهرفصل از فصل 15-2014 به بعد و درآمد خوبشان از حق پخش تلویزیونی و به خدمت گرفتن سرمربیان موفق خارجی مثل گواردیولا، کلوپ و پوچتینو) باعث شده تا آنها مجددا بتوانند به قلل فوتبال اروپا بازگردند. این درحالی است که لیگ انگلیس نه در سال 2013 و نه درسال 2015 حتی یک نماینده هم درمرحله یک چهارم پایانی لیگ قهرمانان اروپا نداشت. 


اما این فصل اوضاع به نحو دیگری بود و 4تیم انگلیسی در جمع 8 تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا جای داشتند و صعود چلسی و ارسنال به یک چهارم پایانی لیگ اروپا، بدین معنا بود که شش تیم انگلیسی برای اولین بار بعد از سال 1971 به مراحل پایانی لیگهای معتبر اروپایی برسند. 

لیگ برتر دوباره بر مسند قدرت قرار گرفته و در فصول آتی شاهد قدرتنمایی بیشتر باشگاه های انگلیسی خواهیم بود.

6363