اوربو: از یک داور محترم، تبدیل به احمق ترین چهره فوتبال دنیا شدم

اوربو: از یک داور محترم، تبدیل به احمق ترین چهره فوتبال دنیا شدم

سایت رسمی فوتبالی- تام هنینگ اوربو، داور نروژی دنیای فوتبال در گفتگو با مجله پاننکا، به یادآوری یکی از تلخ ترین خاطرات دوران داوری اش پرداخته. او که  ده سال پیش قضاوت بازی جنجالی بارسلونا- چلسی در دور برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 9-2008 را برعهده داشت، حالا خاطرات داوری اش را مرور کرده است.

در آن بازی که  به خاطر قضاوت پراشتباه اوربو به یاد مانده است، بارسا توانست به فینال لیگ قهرمانان اروپا درسال 2009 راه بیابد و تیم گواردیولا در پایان آن فصل اولین سه گانه تاریخ بارسا را فتح کرد. اوربو درمورد آن بازی گفته:« کاش در آن بازی تکنولوژی وار وجود داشت. در پایان نیمه اول، من و دستیارانم حس می کردیم که کنترل بازی را در دست داریم. در پایان بازی، دیگر این حس را نداشتم. وقتی به رختکن رفتم، با خودم فکر می کردم:" خب، تام هنینگ، این بهترین شب داوری تو نبوده."»

اگرچه که در جریان بازی، او هرگز خودش را نباخت اما اعتراضات پی درپی بازیکنان چلسی، باعث شده بود تا او به نحوه قضاوتش شک کند. بعد از تصمیماتی جنجالی، از جمله سوت نزدن خطای هند ساموئل اتوئو در محوطه جریمه حریف و زمانی که بازیکنان چلسی او را محاصره کرده بودند، او دچار تردید شده بود:« در آن لحظات دائما به خودم می گفتم:"آرامشت را حفظ کن..هیزم آتش را بیشتر نکن." حس می کردم که در درونم آب می جوشانند. در داخل رختکن بود که متوجه شدم که چقدر همه چیز جنجالی بوده. در فاصله دو ساعت، از یک داور محترم تبدیل به احمق ترین چهره فوتبال دنیا شده بودم.»


بلافاصله بعد از آنکه اوضاع حاد شد، نیروهای امنیتی وارد عمل شدند تا این داور نروژی را از ورزشگاه بیرون ببرند:« برای ما نیروهای اسکورت پلیس گذاشتند تا اینکه سوار بر هواپیما شدیم و به خانه بازگشتیم.» ولی با بازگشت او به نروژ هم قائله پایان نیافت و او و خانواده اش بارها تهدید به مرگ شدند:« آنهایی که دراین بازی پیروز نشده بودند، حس ناامیدی می کردند.  برخی ها واقعا می خواستند من و خانواده ام را بکشند.»

او درمورد عواقب آن بازی پربحث و حاشیه گفت:« بعد از آن به جام جهانی 2010 نرفتم. من و اعضای تیمم می دانستیم که اگر دراستمفورد بریج قضاوت خوبی داشته باشیم، شانس زیادی برای قضاوت در جام جهانی خواهیم داشت ولی درنهایت به جام جهانی نرفتیم و فکر می کنم این طبیعی است که شانس قضاوت مادر جام جهانی از بین برود.»

دراین میان واکنش مقامات یوفا هم جالب بود:« درابتدا می خواستند درپایان بازی، تحقیقات وبازرسی هایی انجام بدهند. نمی خواستند که گزارشهای منتشره در رسانه ها شرایط را بدتر کند. ولی شاید بهتر بود که من می توانستم تمام آنچه در آن لحظات حس می کردم را برزبان بیاورم.»

6363