گزارش ویژه؛ بررسی سوابق گزینه های احتمالی هدایت استقلال

گزارش ویژه؛ بررسی سوابق گزینه های احتمالی هدایت استقلال

وب سایت رسمی فوتبالی- پس از دور شدن استقلال از قهرمانی درلیگ برتر خبر برکناری شفر بیش از پیش به گوش می رسد. هرچند این خبر هنوز رسما تایید نشده اما در این بین حتی نام چند گزینه برای جانشینی پیرمرد آلمانی نیز مطرح شده است.

به گزارش فوتبالی، پس از شکست استقلال مقابل پدیده و کمرنگ شدن امیدهای قهرمانی در لیگ برتر، از گوشه و کنار زمزمه های برکناری وینفرد شفر به گوش می رسد. تاکنون خبر رسمی و دقیقی در این باره اعلام نشده و مدیران باشگاه نیز واکنشی نشان نداده اند اما حرف و حدیث بسیاری درباره جانشین احتمالی سرمربی آلمانی استقلال وجود دارد و حتی نام چند گزینه احتمالی در فضای مجازی مطرح شده است. نفراتی که بیشترین شایعه درباره حضور آنها روی نیمکت استقلال شنیده می شود زوران مامیچ، روبرتو دونادونی، الکس نوری و فیلیکس ماگات هستند که هر کدام اسامی شناخته شده ای برای فوتبال دوستان هستند. در این گزارش بر آن شدیم که سوابق مربیان نام برده را مورد بررسی قرار دهیم تا شاید با جانشین احتمالی وینفرد شفر بیشتر آشنا شویم!

زوران مامیچ

نامیست که هواداران استقلال در دو هفته اخیر زیاد آن را شنیده اند. همین هفته گذشته بود که استقلال در چارچوب رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الهلال رفت و پس از پیروزی در دیدار رفت، در بازی برگشت مغلوب شاگردان مامیچ شد و کارش برای صعود از گروه مرگ سخت تر و سخت تر شد اما مامیچ نیز حال و روز خوبی در الهلال ندارد و در آخرین خبرها اعلام شد که وی اخراج شده است اما نمی توان منکر کارنامه نسبتا خوب این سرمربی کروات شد. مامیچ در دوران بازیگری خودش در باشگاه های دینامو زاگرب، بوخوم، بایرلورکوزن و گروتر فورث توپ زده است. اما از زمانی که پا به دنیای مربیگری گذاشت تاکنون هدایت دینامو زاگرب کرواسی، النصر عربستان، العین و الهلال را برعهده داشته است. ماحصل حضور او به عنوان سرمربی دینامو زاگرب به شرح زیر است:
قهرمان لیگ کرواسی: ۱۴–۲۰۱۳، ۱۵–۲۰۱۴، ۱۶–۲۰۱۵
قهرمان جام‌حذفی کرواسی: ۱۵–۲۰۱۴، ۱۶–۲۰۱۵
وی همچنین با حضور در العین نیز عناوین زیر را کسب کرده است:
قهرمان لیگ امارات: ۱۸–۲۰۱۷
قهرمان جام‌حذفی امارات: ۱۸–۲۰۱۷
نایب قهرمان جام باشگاه‌های جهان: ۲۰۱۸

فیلیکس ماگات

سرمربی اهل باواریا که در دوران بازیگریش مدافع بوده است. وی پس از هلموت بنتهاس، یوپ هاینکس، فرانس بکن‌باوئر، ماتیاس سامر و توماس شاف، ششمین نفر در تاریخ بوندس ‌لیگا است که هم به عنوان بازیکن و هم مربی، قهرمان بوندسلیگا شده ‌است. او از سال 1992 مربیگری خود را آغاز کرد و با تیم برمرهافن قرارداد بست. با هم نگاهی مختصر بر کارنامه مربیگری ماگات خواهیم داشت:
 1996صعود به جام یوفا با هامبورگ
۱۹۹۶ صعود به بوندسلیگای ۱ با نورنبرگ
۱۹۹۹ نایب قهرمان جام حذفی آلمان با وردربرمن
۲۰۰۲ قهرمان جام UI- Cup با اشتوتگارت
۲۰۰۳ نایب قهرمان بوندسلیگا با اشتوتگارت
۲۰۰۴ قهرمان جام اتحادیه آلمان با بایرن مونیخ
۲۰۰۵ قهرمان بوندسلیگا با بایرن مونیخ
۲۰۰۵ قهرمان جام حذفی آلمان با بایرن مونیخ
۲۰۰۶ نایب قهرمان جام اتحادیه آلمان با بایرن مونیخ
۲۰۰۶ قهرمان بوندسلیگا با بایرن مونیخ
۲۰۰۶ قهرمان جام حذفی آلمان با بایرن مونیخ
۲۰۰۹ صعود به جام باشگاه‌های اروپا با وولفسبورگ
۲۰۰۹ قهرمان بوندسلیگا با وولفسبورگ
مربی سال آلمان: ۲۰۰۳، ۲۰۰۵
لیگ قهرمانان اروپا: قهرمان ۱۹۸۰ (با هامبورگ)
جام جهانی فوتبال: نائب قهرمان ۱۹۸۲ ؛ ۱۹۸۶
جام ملتهای اروپا: قهرمان ۱۹۸۰

روبرتو دونادونی

ستاره بی چون و چرای میلان و تیم ملی ایتالیا که چهره ای محبوب برای فوتبال دوستان است. حضور در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال 1996 آخرین حضور دونادونی برای تیم ملی ایتالیا در سن 33 سالگی بود. وی در رقابت های یورو 2008 سرمربی تیم ملی ایتالیا بود که پس از حذف مقابل اسپانیا برکنار شد و جای خودش را به مارچلو لیپی داد. او برخلاف دوران بازیگریش، هنوز نتوانسته عنوان شاخصی در مقام مربی به دست بیاورد.

الکساندر نوری

زاده آلمان اما ایرانی تبار که از تاریخ سوم مهر 1397 هدایت اینگول اشتات در بوندس لیگای B را برعهده گرفته است. او سابقه هدایت وردربرمن آلمان را نیز در کارنامه دارد و اولین سرمربی ایرانی شاغل در یکی از پنج لیگ معتبر جهان محسوب می شود. نوری در رده های مختلف تیم های ملی ایران نیز بازی کرده و در 28 بازی، 3 گل برای ایران به ثمر رسانده است. وی حتی توسط برانکو ایوانکوویچ به اردوی تیم ملی ایران دعوت شد اما مصدومیت، فرصت همراهی با تیم ملی را از او گرفت. لازم به ذکر است که به وی لقب پدیده مربیگری بوندس لیگا را داده بودند.

به نظر می رسد که شاید این گزینه های مطرح شده بتواند تا حدودی شعله خشم هواداران استقلال را کم کند. بر فرض مثال اگر این اسامی جز کاندیدای رهبری آبی پوشان پایتخت باشند با بررسی سوابق این مربیان می توان این نتیجه را گرفت که ظاهرا مدیران استقلال این بار عزم خود را برای استخدام یک مربی بزرگ و کارکشته جزم کرده اند و به دنبال گزینه های داخلی نیز نرفته اند. حال باید دید آیا وزارت ورزش که به گفته مسئولان با کمبود بودجه مواجه است به جذب مربی خارجی مورد نظر مدیران استقلال کمک می کند یا به دلیل مشکلات مادی در نهایت یک گزینه داخلی روی نیمکت استقلال خواهد نشست.

4344