عقبگرد دربی‌ها؛ تبدیل دربی شفر - برانکو به دربی پورحیدری - پروین

عقبگرد دربی‌ها؛ تبدیل دربی شفر - برانکو به دربی پورحیدری - پروین

وب سایت رسمی فوتبالی- پرسپولیس موفق شد دربی حساس صدر جدول را با تک گل احمد نوراللهی به نفع خود تمام کند. 

به گزارش فوتبالی، استقلال بار دیگر در مصاف با یک تیم بالا جدولی باخت تا مشخص شود قبای قهرمانی به این راحتی‌ها به تن شفر و شاگردانش نمی‌نشیند. از آن طرف پرسپولیس راه و رمز بردن زیرکانه را در لیگ ایران به خوبی از برانکو آموخته است. یک برد زیرکانه در دربی، اسب برانکو و شاگردانش را برای سومین قهرمانی زین کرد. از آن طرف اردوی آبی‌ها تحت تاثیر باخت در دربی و پنالتی از دست رفته فرشید اسماعیلی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد حواشی ایجاد شده در این مورد تا آستانه بازی بعدی استقلال نیز دست از سر این تیم برنخواهد داشت. اینجاست که مشخص می‌شود سه امتیاز دربی‌ها فراتر از سه امتیاز است و برددر دربی، امتیازی بیشتر از سه دارد و باخت تنها به معنای از دست دادن سه امتیاز نیست.

پرسپولیس در حالی دربی را برد که نمایش دلپذیری در فاز هجومی نداشت. تا قبل از گل نوراللهی، قرمزها بیشتر مقهور حرکات پا به توپ مثلث هجومی و آفریقایی استقلال بودند و پس از آن زدن یک گل از روی ارسال کرنر جریان بازی را به نفع شاگردان برانکو عوض کرد. پس از آن هم قرمزهای پایتخت با تبحری خاص برای حفظ نتیجه تلاش کردند و موفق به این کار نیز شدند. در نیمه دوم تمام برنامه برانکو در فاز هجومی محدود به حضور فیزیکی دو مهاجمش در زمین استقلال و حرکات پا به توپ ترابی و رفیعی برای جلو بردن توپ شد. اما نکته تاسف برانگیز برای استقلال این بود که شفر و کادر فنی استقلال نتوانستند راهی برای غلبه بر ضدتاکتیک برانکو پیدا کنند. در واقع همان بلایی که شفر در نیمه دوم دربی برگشت فصل قبل بر سر برانکو آورد این بار برانکو بر سر شفر پیاده کرد.

از بعد فنی دربی دیروز تقریبا حرف چندانی برای گفتن نداشت؛ درست شبیه اغلب دربی‌های تهران. انگار که باید پس از یک دوره دربی‌های مهیج و تاکتیکی، دوباره به عصر دربی‌های فیزیکی، کم گل و فقیر از لحاظ تاکتیکی برگردیم. هیجان و اهمیت دربی باعث شده تا برانکویی که خالق برد پرگل چهار بر دو پرسپولیس دربی بود در دربی‌های اخیر به طرز واضحی محافظه‌کار شود. برانکویی که بازی  دربی فرق چندانی برایش با بازی‌‌های دیگر نداشت و ابایی از بازی کردن با یک هافبک دفاعی آن هم از نوع حسین ماهینی‌اش نداشت و فرشاد احمدزاده را به دفاع چپ می‌برد، پس از شکست غافلگیرانه سه بر دو مقابل منصوریان تبدیل به یک مربی محافظه‌کار در دربی‌ها شد و پس از آن دربی دو برد، یک باخت و یک مساوی در دربی‌ها کسب کرده است.

چهار دربی‌ شفر- برانکو تا کنون سه گل به همراه داشته. دو گل پرسپولیس و یک گل استقلال. آماری ناخوشایند برای دربی‌هایی که هر دوطرف آن سرمربی خارجی دارند. دربی‌هایی که در آن یک طرف گل می‌زند و عقب می‌نشیند. خارجی‌ها نیز به سنت دربی‌های قدیمی برگشته‌اند. حاصل چهار تقابل برانکو-شفر چیزی جز بازگشت به دربی‌های سنتی نبوده است. دربی‌هایی که یک طرف با ضربات ایستگاهی گل می زند و برای دفاع از آن گل می‌جنگد و معمولا هم خبری از گل دوم نیست و تیم دیگر هم راهی جز ارسال‌های بلند برای گلزنی پیدا نمی‌کند. پاس‌های اشتباه آن هم نه در شرایط دشوار که در موقعیت‌های عادی، اتفاق تکرار شونده و حوصله سربر این دربی‌هاست. برای همین نتایج یک صفر و یک-یک به دفعات در دربی‌ها تکرار شده است. فعلا که شفر و برانکو به عنوان دو مربی خارجی به دوران پورحیدری-پروین بازگشته‌اند. تنها با این تفاوت که آن دو ایرانی معمولا روی چمن ناهموار آزادی بازی می‌کردند و این دو خارجی روی چمن مخملی آزادی.

گزارش از حجت شفیعی

۲۵۲۶