شفر: هیچ چیز برای استقلال غیرممکن نیست

شفر: هیچ چیز برای استقلال غیرممکن نیست

وب سایت رسمی فوتبالی- مرد محبوب آلمانی آبی ها درباره صعود استقلال در آسیا می گوید ناامید نیستیم چون برای استقلال غیر ممکن وجود ندارد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از روزنامه وطن امروز، تیم فوتبال استقلال توانست در روزهای پایانی سال ۹۷ با رسیدن به رده دوم جدول لیگ برتر، هدیه خوبی به هوادارانش بدهد و حالا با روحیه و انگیزه بالا خود را آماده داربی پایتخت می‌کند. صحبت های متفاوت وینفرد شفر مرد شماره یک نیمکت استقلال را با هم می خوانیم.

استقلال نسبت به ابتدای فصل خیلی تیم بهتری شده تا جایی که به جمع مدعیان لیگ اضافه شده و حالا شانس زیادی برای قهرمانی دارد؛ از تحول شکل گرفته در تیم بگویید.
تیم ما در ابتدای فصل نسبت به سال گذشته تغییراتی زیاد داشت. یک تیم تقریباً جدیدی داشتیم و طبیعی است که با یک تیم جدید نتیجه گرفتن از روز اول کمی سخت است. ما خیلی سخت تمرین و کار کردیم و جلسات آنالیز داشتیم تا رفته‌رفته تیم ما هماهنگ شد، بازیکنان همدیگر را شناختند و کارهای تاکتیکی را بهتر اجرا کردند و به همین دلیل توانستیم بهتر نتیجه بگیریم.

گرو و نویمایر عملکرد خوبی نداشتند؛ اگر به اول فصل بازگردیم، باز هم این دو بازیکن را انتخاب می‌کنید؟
درباره گذشته نمی‌توان الان صحبت کرد. گرو و نویمایر هر دو بازیکنان خوبی بودند اما نتوانستند در تیم ما جا بیفتند. نیم‌فصل اول تیم ما جدید بود و بازیکنان خیلی با هم هماهنگ نبودند و به همین دلیل کار هم برای گرو و هم برای نویمایر سخت شد اما حالا شرایط تیم خیلی بهتر شده و شاید اگر چنین شرایطی داشتیم و این دو بازیکن اضافه می‌شدند، عملکردشان متفاوت بود و می‌توانستند خیلی بهتر باشند.

داربی را پیش رو داریم. شما در 3 داربی تجربه نشستن روی نیمکت استقلال را دارید که حاصل آن یک برد، یک باخت و یک مساوی بوده است؛ فکر می‌کنید چهارمین داربی شما با چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد؟ هواداران استقلال از شما عیدی می‌خواهند. نظر شما چیست؟
امیدواریم در سال جدید بتوانیم هواداران‌مان را خوشحال کنیم. همان‌طور که شما گفتید موفقیت در داربی می تواند یک عیدی خوب برای آنها باشد اما داربی از جنبه‌های مختلف حساسیت‌های خاصی دارد و من به خوبی این حساسیت‌ها را می‌دانم. از اهمیتی که هواداران دو تیم برای این بازی قائل هستند اطلاع کامل دارم، به ویژه اینکه استقلال و پرسپولیس هر دو در بالای جدول قرار دارند و این بر اهمیت مسابقه می‌افزاید. امیدواریم بتوانیم در داربی نتایج خوبی بگیریم و هواداران‌مان را خوشحال کنیم.

داربی بزرگ ایران برای شما چه حس و حالی دارد؟
داربی ایران یکی از بزرگ‌ترین مسابقات باشگاهی در ایران و شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین بازی باشگاهی در آسیاست. می‌دانم همه از روزها قبل شاید از یک هفته قبل درباره داربی صحبت می‌کنند و می‌دانم تا چه حد برای هواداران این بازی مهم است و هر کدام از 2 تیم برنده شوند، آنها خیلی خوشحال می‌شوند و من امیدوارم هواداران ما باشند که بعد از داربی امسال خوشحال می‌‌شوند. امیدوارم هم داخل زمین و هم خارج از زمین هیچ مشکلی برای هیچ کسی پیش نیاید. این بسیار مهم است که هم بازیکنان 2 تیم و هم هواداران بدون هیچ مشکلی و با سلامت بتوانند ورزشگاه را ترک کنند. این مهم است که هواداران مثل داربی گذشته به ورزشگاه بیایند، بازی را ببینند، تیم‌شان را تشویق کنند، از یک بازی خوب لذت ببرند و بدون هیچ مشکلی به خانه‌شان بازگردند.

استقلال در آسیا شرایط خوبی ندارد؛ فکر می‌کنید نتایج بد 2 بازی قبلی، در بازی‌های بعدی جبران شود؟
من همواره به موفقیت تیمم ایمان دارم. من سرمربی استقلال هستم و اگر من امیدوار و خوشبین نباشم چه کسی می‌تواند باشد؟ ما یک باخت و یک مساوی مقابل الدحیل و العین داشتیم. سال گذشته هم همین شرایط را داشتیم و گروه بسیار سختی داشتیم، ضمن اینکه فکر می‌کنم امسال الدحیل و الهلال نسبت به فصل گذشته تیم‌های قوی‌تری شده‌اند ولی ما استقلال هستیم با یک روحیه تیمی و کار گروهی خیلی خوب به همراه هواداران فوق‌العاده‌ای که پشت تیم هستند و ما را حمایت می‌کنند و همیشه دعای‌شان همراه ما است.

شفر باز هم می‌تواند استقلال را از گروه مرگ به مرحله حذفی برساند؟
من به کار نشدنی در فوتبال اعتقاد ندارم. هیچ چیز برای استقلال غیرممکن نیست.

هواداران استقلال قهرمانی لیگ را می‌خواهند؛ به این خواسته می‌رسند؟
قهرمانی در پایان فصل کاملاً ممکن است اما کار سختی است و حریفان خیلی خوبی داریم. الان 5-4 تیم برای قهرمانی در لیگ می‌جنگند و همه منتظر این هستند که حریفان‌شان امتیاز از دست بدهند تا بالاتر از آنها در جدول قرار بگیرند و خودشان بازی‌های‌شان را ببرند. به نظر من قهرمانی در این فصل برای استقلال ممکن و شدنی است. ما شانس خوبی داریم ولی باید برای رسیدن به قهرمانی تمام اعضای تیم و باشگاه خیلی سخت بجنگیم و تلاش کنیم. هیچ چیز دور از دسترس نیست.

به نظر می‌رسد فشردگی بازی‌های لیگ به ضرر دو تیم استقلال و پرسپولیس که در لیگ قهرمانان حضور دارند است و به نفع دو تیم مدعی دیگر لیگ که در آسیا حضور ندارند.موافقید؟
ما الان هر4-3 روز یکبار در لیگ قهرمانان و لیگ خودمان بازی داریم. باید برویم برای برگزاری یک بازی در خارج از ایران و بعد برگردیم به ایران و در شهرستان بازی کنیم و دوباره به تهران برگردیم. مدام در رفت و آمد و پرواز به شهر و کشور دیگر هستیم و همین باعث خستگی مضاعف بازیکنان می‌شود و کار برای استقلال و پرسپولیس که در لیگ قهرمانان حضور دارند و در کورس قهرمانی لیگ هستند، خیلی سخت‌تر از دیگر تیم‌های مدعی لیگ که در لیگ قهرمانان نیستند است. فشار زیادی به بازیکنان و تیم می‌آید اما باز هم می‌گویم برای استقلال هیچ چیز غیرممکن نیست.

نظرتان درباره هواداران استقلال چیست؟
هواداران استقلال بهترین هستند. در این ۵۰ سالی که من در فوتبال هستم در هیچ تیمی و در هیچ کشوری مثل هواداران استقلال ندیده‌ام و همه تلاشم برای خوشحال کردن آنهاست.

از بحث فنی فوتبال کمی فاصله بگیریم؛ شلوغ‌ترین و آرام‌ترین بازیکنان تیم‌تان کدام‌ها هستند؟
[می خندد و با شوخی جای ساکت ترین و شلوغ ها را عوض می کند و می گوید:] ساکت‌ترین و کم حرف‌ترین بازیکنان تیمم روزبه چشمی و داریوش شجاعیان
هستند و شلوغ‌ترین و پر سروصداترین بازیکن محمد دانشگر است!

خوشمزه‌ترین غذای ایرانی که خورده‌اید کدام است؟
فکر می‌کنم «خورشت فسنجان». بهترین‌ غذایی که در شمال ایران خورده‌ام «جوجه کباب» و در جنوب ایران «ماهی» بهترین غذا بوده است.

زندگی کردن در ایران سخت نیست؟
زندگی در ایران بسیار خوب است و خیلی خوشحال و راضی‌ام. مردم خیلی خوب و مهربانی اینجا هستند که خیلی کمک می‌کنند. مردم ایران بسیار خونگرم هستند.

اگر پیامی درباره نوروز برای مردم ایران دارید، می‌شنویم.
عید نوروز را تبریک می‌گویم. بهترین آرزوها را برای مردم ایران و به ویژه هواداران استقلال دارم و پیامم برای آنها این است که خواهش می‌کنم همچنان پشت تیم محبوب‌شان بمانند. استقلال را کمک کنند. ما به آنها احتیاج داریم.

4344