رفیعی: احتمال شکسته شدن رای سوپر جام در cas وجود دارد

رفیعی: احتمال شکسته شدن رای سوپر جام در cas وجود دارد

وبسایت رسمی فوتبالی- دادگاه رسیدگی به پرونده شکایت باشگاه استقلال در مورد سوپر جام روز جمعه برگزار شد.

به گزارش فوتبالی، جلسه رسیدگی به پرونده شکایت باشگاه استقلال در مورد سوپر جام، روز جمعه در محل دادگاه عالی ورزش ( cas ) در لوزان سوییس برگزار شد. خبرنگارفوتبالی در این باره دقایقی با دکترغلامرضا رفیعی کارشناس حقوق ورزشی صحبت کرد که مشروح آن را در ادامه می خوانید.


*به نظر شما رفتن پروند سوپر جام به محل دادگاه عالی ورزش ( cas )در حالی که فدراسیون فوتبال کمیته انضباطی و استیناف دارد کار درستی بود؟

تصمیم به جایی بود که توسط استقلال گرفته شد. آنها به رای اعلام شده اعتراض داشتند و برای رسیدن به حق خود شکایت خود را ازدادگاه عالی ورزش ( cas )پیگیری کردند. سال گذشته فدراسیون فوتبال ایران این قانون را تصویب کرد تا اگر باشگاه یا بازیکنی رای صادر شده کمیته انضباطی و استیناف را  عادلانه نداند از طریق دادگاه عالی ورزش ( cas )   شکایت خود را پیگیری کند.


*با شرایط  گرانی ارز و هزینه ها‌ی سنگین سفر به سوییس به نظر شما تمام پرونده های اینگونه باید به محل دادگاه عالی ورزش ( cas )کشیده شود؟

رسیدگی به احکام قطعی مراجع فوتبالی کشورها در صلاحیت دادگاه عالی ورزش ( cas )است. وقتی کمیته انضباطی واستیناف رای را صادر می کنند، تیم یا شخص ظرف مدت21 روز این حق را دارد تا از طریق  ( cas )شکایت مجدد را انجام دهند. در 95درصد شکایت هایی که به دادگاه عالی ورزش می رود اصلا نیازی به حضور طرفین نیست و قاضی با لایحه دفاعیه که دریافت کرده رای خود خود را صادر و اعلام می کند. به نظر من باشگاه استقلال، پرسپولیس و سازمان لیگ برای کاهش هزینه‌ها باید این جلسه را با حضور وکیل های خود در دوبی یا ابوظبی برگزار می کردند.


*نظر شما به عنوان کارشناس حقوق ورزشی در خصوص تصمیم سازمان لیگ در فاصله 3 روز تا برگزاری سوپر جام چیست. استقلالی ها می گویند به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نامه زده اند تا زمان بازی تغییر کند اما سازمان لیگ در فاصله سه روز تا انجام بازی، دیدار سوپر جام را کان لم یکن کرده و آنها را بازنده اعلام کرده اند.  نظر شما در مورد تصمیم سازمان لیگ چیست؟

یک اصل در حقوق ورزشی وجود دارد، آن هم مشخص شدن نتیجه بازی در مستطیل سبزاست. باشگاه استقلال به دلیل برپایی اردوی ترکیه درخواست تغییر زمان بازی را داشته است اما سازمان لیگ بازی را لغو و نتیجه سه بر صفر را اعلام کرد. شاید استقلال در سه روزی که فرصت داشت برای بازی در سوپر راهی تهران می‌شد و برابر پرسپولیس به میدان می‌رفت.


*پیش بینی شما درباره رای دادگاه عالی ورزش ( cas )چیست؟

به اعتقاد من این احتمال وجود دارد که دادگاه عالی ورزش ( cas )رای صادر شده از سوی کمیته انضباطی و استیناف را بشکند و این نکته می تواند آثار خوبی در بخش حقوقی فوتبال ما داشته باشد.



9697