اختصاصی/ بررسی عملکرد سه نماینده ایران در آسیا از نگاه جلال چراغپور

اختصاصی/ بررسی عملکرد سه نماینده ایران در آسیا از نگاه جلال چراغپور

وب سایت رسمی فوتبالی- کارشناس فوتبال کشورمان عملکرد سه نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش فوتبالی، جلال چراغپور کارشناس فوتبال ایران بعد از گذشت دو بازی از مرحله گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در گفت و گو با فوتبالی به تحلیل عملکرد سه نماینده فوتبال ایران در آسیا پرداخت که در ادامه می خوانیم.

استقلال : در "تاکتیکی ترین گروه" یا "گروه پیچیده استراتژیک"  قاعدتا باید بازی های خانگی به تیم ها کمک کند که در جدول خود را بالا بکشند و زمانی که بازی مساوی می شود یک مساوی استراتژیک است و در واقع یک فرصت خوب است که از دست می رود. استقلال در سه نقطه اساسی تیمش تحول اساسی انجام داده و تکنسین های خوبی را جذب کرده است. با وجود اینکه کمی سنشان بالا است اما کلاس فیزیکی و فنیشان مرغوب است. اینجا می توان به یک نکته از لیگ خودمان نیز پی برد آن هم این است که در لیگ ما یک بازیکن 36،37 ساله نیز می تواند در سطح کیفی بالایی ظاهر شود. این سه مهره خارجی استقلال واقعا خوب هستند و سه نقش متفاوت دارند که مشخص است آقای شفر خوب دسته بندی کرده و در سه نقطه مهم از آنها استفاده می کند. از نیمه زمین به جلو از این سه بازیکن بیشتر استفاده می شود و بیشتر تلاش می کنند که خودشان آن توپ را تا مقابل دروازه هدایت کنند شاید دلیل این است که بازیکنان ایرانی اغلب فرصت سوزی بیشتری انجام می دهند. 

واقعیتی که وجود دارد این است که آوردن بازیکنان با کیفیت مدتهاست در تیم های عربی انجام می شود پس مقداری از ما در این مورد جلوتر هستند البته که اکنون شرایط بهتر شده و دیگر باخت های با 5،6 گل برایمان پیش نمی آید. نکته مهم این است که ما باید کیفیت GAME را درست کنیم. ما با آوردن این بازیکنان کیفیت PLAY را بالا برده ایم هرچند که در بعضی مواقع همین چند مهره گیم های دو الی سه نفره ای انجام می دهند اما این مهم با بازیکنان ایرانی خیلی به ندرت به چشم می خورد. تعداد گیم های استقلال اکنون خیلی خوب و زیاد است آن هم به دلیل فوتبال زیربنایی آلمانی شفر است که خودش ذاتا گیمر است. من فکر می کنم استقلال به مراتب می تواند با همین روال کیفیت خودش را بالاتر ببرد کما اینکه در لیگ برتر می بینیم بازی هایش را اغلب با اختلاف دو یا سه گل می برد. شاید یکی از دلالیل عملکرد خوبش در لیگ ایران همین بازی های آسیایی باشد که گیم های خوبی را انجام می دهد و باعث می شود در بازی های ساده تر مانند لیگ داخلی بتواند روان تر و با کیفیت تر ظاهر شود.

پرسپولیس: این تیم گونه ای از فوتبال را تعریف می کند که 50 درصد فوتبال آزاد و خلاقانه است مانند اینکه ترابی آزاد است خلاقیت کند اما در مسیری که برانکو می خواهد. گاهی اوقات این آزادی بیش از حد به نقشه تیمی لطمه می زند و تیم پلن پرسپولیس روان نیست چرا که آنها برای انجام تصمیمات فردی بسیار آزاد هستند. از لحاظ کیفیت نوع بازی کردن امروز خوب بودند و حتی اگر کمی در ضربه های انتهایی و فینیشینگ دقت می کردند می توانستند دو الی سه گل بزنند. آنها ضربه های در چارچوب و حضور در هجده قدم خوبی داشتند و فوتبال همه جانبه و همه جهتی بود. بیرانوند عملکرد خیلی خوبی داشت و به جز گل دقایق آخر، اگر ضربه های در چارچوب کیفیت بهتری داشت پرسپولیس برنده میشد. من فکر می کنم اگر منشا نوک بود شاید خیلی از موقعیت هایشان گل می شد.

ذوب آهن: این تیم گل بسیار کلاسیکی دریافت کرد و این مشکلی بود که در خطوط دفاعی است البته این مشکل فقط مربوط به ذوب آهن نیست. اگر تیم حریف بتواند در لابه لای خطوط دفاعی  ما دو پاس رد و بدل کند حتما از دفاع ما عبور خواهند کرد چرا که بازیکن های ما بسیار بی حوصله دفاع می کنند و وقتی دریبل می خورند و جا می مانند دیگه جبران فاصله برایشان بسیار سخت است. بازیکنان حریف با آخرین سرعت می روند و فرارشان کلاسیک نیست و همین منجر به خطا می شود و به همین دلیل تعداد کاشته هایی که حریفان از ما می گیرند بسیار زیاد است. ما روی دفاع کار نمی کنیم و دفاع فنی نمی کنیم.

باید بدانیم که دفاع فن است و حمله خلاقیت. اگر کتاب های فوتبال را ببینید متوجه می شوید که 5 جلد کتاب برای دفاع اما شاید نهایتا یک جزوه برای حمله باشد. ما در این قسمت اشکال داریم. مظاهری در دریافت گل عکس العمل خوبی نشان نداد. اما چیزی که مهم بود ممارست منصوریان لب خط بود که انگیزه و روحیه اش را حفظ کرد. به هرحال یک تیم ایرانی هنوز در جدول باقی مانده و شرایط خوبی دارد و مورد بعدی این است که منصوریان مربی جوانی است و ضربه زیادی خورده است. امیدوارم که بتوانند نتیجه بگیرند و آبروی فوتبال ایران را حفظ کنند.

۲۵۲۶