جانشین توتی در رم پیدا شد ؛ ظهور زانیولو، امپراطور جدید جلوروسی

جانشین توتی در رم پیدا شد ؛ ظهور زانیولو، امپراطور جدید جلوروسی

سایت رسمی فوتبالی – با بازنشستگی فرانچسکو توتی در سال 2017 باشگاه رم، خیلی ها نگران آن بودند که آیا تا ده ها سال دیگر اسطوره دیگری در این باشگاه ظهور خواهد کرد یا خیر. دانیله ده روسی بازوبند کاپیتانی را از توتی گرفت و ادین ژکو مسئولیت گلزنی برای تیمش را عهده دار شد ولی هواداران حاضر در ورزشگاه الیمپیکو همواره امیدوار بودند تا اسطوره جدیدی در این باشگاه ظهور کند.

حالا به نظر می رسد که این انتظارات به سر آمده و نیکولو زانیولو (متولد توسکانای ایتالیا درسال 1999) می تواند توتی جدید جلوروسی باشد. این بازیکن 20 ساله در بازی سه شنبه شب رم مقابل پورتو در دور رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا دو گل برای تیمش به ثمر رساند تا برد 1-2 و ارزشمند رمی ها را در اروپا رقم بزند.

حالا رمی ها به ظهور اسطوره ای جدید در تیمشان دل بسته اند و تاریخ فوتبالی زانیولو گویای همه چیز هست. یک سال پیش او با پیراهن اینترمیلان در مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ جوانان مقابل اسپارتاک مسکو به میدان رفت ولی هرگز به تیم اصلی اینتر راه نیافت و پررنگ ترین نقشی که درطول دوره حضورش دراینتر درسری آ ایفا کرد، تماشای بازی اینترمیلان مقابل آتالانتا در روز 14 آوریل 2018 از روی نیمکت ذخیره ها بود.

اما مونچی، مدیر ورزشی رم با دیدن مهارتهای ذاتی این بازیکن جوان، به هر نحوی که بود توانست زانیولو را از چنگ اینتری ها در بیاورد. او دراین رابطه گفته:« سران اینتر نمی خواستند زانیولو را بفروشند؛ احمق که نیستند. ولی از سوی دیگر می خواستند ناینگولان را بخرند. به همین خاطر هم شد که مجبور شدند تا کوتاه بیایند و برای مال خود کردن ناینگولان، زانیولو را به رم بدهند.»

او که در رقابتهای اروپایی زیر19 سال در سال 2018 با ایتالیا نایب قهرمان اروپا شده بود، توسط روبرتو مانچینی به تیم ملی ایتالیا دعوت شد.آن هم درشرایطی که زانیولو هنوز در سری آ بازی نکرده بود! و همین نشانه ای دیگر از متفاوت بودن و خارق العاده بودن این بازیکن جوان به نظر می رسید.

در طول این مدت رمی ها حسابی برای رشد و پرورش زانیولو زمان گذاشتند و زانیولو در بازی با پورتو در لیگ قهرمانان اروپا نشان داد که چه بازیکن توانایی است. البته این اولین نمایش اروپایی زانیولو نبود و دی فرانچسکو در بازی تیمش در برنابئو مقابل رئال مادرید در روز 19 سپتامبر سال 2018 از بازیکن جوانش نیز استفاده کرد.

در آن بازی نه زانیولو که به عنوان بازیکن ذخیره (در دقیقه 54 روانه میدان شد) و نه رمی ها خوب نبودند و 0-3 مغلوب رئال شدند ولی این بازیکن جوان در بازی با پورتو با باز کردن دروازه ایکر کاسیاس، آن هم دوبار، خودش را ثابت کرد. حالا او جوان ترین بازیکن ایتالیایی تاریخ لیگ قهرمانان اروپاست که در سن 19 سال و 225روزگی توانسته در یک بازی لیگ قهرمانان اروپا، دو گل به ثمر برساند.

ستاره شماره 22 رم، درپایان این بازی به خبرنگاران گفت:« این رویای کودکی من بود که محقق شد و هرگز این شب را فراموش نمی کنم. به خاطر برد تیممان خوشحالم و حالا باید منتظر بازی برگشت و صعود به دور بعد باشیم.»

زانیولو در سری آ هم مهارتهای فوتبالی اش را به نمایش گذاشته. ده روز پیش او در بازی رم مقابل میلان موفق به گلزنی شد تا این بازی 1-1 به پایان برسد و درآن زمان او دومین بازیکن جوان تاریخ لقب گرفت که توانسته در سری آ سه گل با پیراهن رم به ثمر برساند (درسن 19 سال و 7 ماهگی) و رکورددار این حیطه، فرانچسکو توتی است که درسال 1995 و درسن 18 سال و 6 ماهگی موفق به این کار شده بود.

درپایان آن بازی، جنارو گتوزو در تمجید از زانیولو گفت:« فوق العاده است. زانیولو مرا یاد اوایل فوتبال توتی می اندازد.» و خود توتی هم در تمجید از این بازیکن جوان گفته بود:« زانیولو یک مهاجم مدرن است که فیزیک فوق العاده ای دارد و پای چپش با ظرافت تمام به توپ ضربه می زند.»

البته اوزبیو دی فرانچسکو سرمربی رم ترجیح می دهد تا در تعریف از شاگردش اغراق نکند:« درمورد توتی بهتر است صحبت نکنیم؛ اما زانیولو و توتی یک نکته مشترک دارند: هردویشان در زمین چمن کم حرف می زنند و همیشه توپ را می خواهند.»

ظهور زانیولو در فوتبال ایتالیا، روبرتو مانچینی سرمربی آتزوری را هم حسابی خوشحال کرده:«با پتانسیل ورزشی ای که در زانیولو می بینم، معتقدم که او می تواند مثل پوگبا درترکیب تیم ما کار کند.»

استفانو وچی، سرمربی سابق آکادمی فوتبال اینتر هم درتمجید از زانیولو گفته:« او توانایی تکنیکی و فیزیکی بالایی دارد. زانیولو بازیکن باکیفیتی است که شباهتهای زیادی به جرارد و لمپارد دارد. باید بیشتر به او باور داشت و درتمرینات حسابی او را پرورش داد.»

البته خود زانیولو می کوشد تا بیشتر شبیه اسطوره فوتبالی اش شود:« من همیشه از کاکا خوشم می آمده. می دانم که هنوز خیلی باید بهتر شوم و امیدوارم که روزی شبیه او شوم؛ چون کاکا همیشه الگوی من بوده.»

6363