دست پرورده گواردیولا، آماده پذیرایی از سولاری و شاگردانش در آمستردام

دست پرورده گواردیولا، آماده پذیرایی از سولاری و شاگردانش در آمستردام

سایت رسمی فوتبالی – اریک تن هاگ (متولد سال 1970 درهلند) مردی است که مسئولیت محقق کردن رویاهای هواداران آژاکس آمستردام را برعهده دارد. سرمربی آژاکس آمستردام امشب باید تیمش را در مقابل رئال مادرید، قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا هدایت کند. یک سرمربی مدرن، تهاجمی و پرورش یافته در آکادمی فوتبال هلند که البته سبک کاری اش تاحدودی تاثیرگرفته از اسپانیاست.

در فصل 14-2013، تن هاگ، هدایت بایرن بی را در دست داشت و در آن زمان پپ گواردیولا سرمربی تیم اصلی بایرن مونیخ بود. سرمربی فعلی آژاکس در زمان حضورش در مونیخ درسهای زیادی از پپ گواردیولا گرفت و نکاتی کلیدی در مورد سبک فوتبال گواردیولا را از او آموخته. فلسفه ای که اگرچه سنت باشگاه آژاکس است ولی توسط گواردیولا رشد و پرورش داده شد و در طول این مدت تن هاگ سعی کرده تا آن را به بازیکنانش در آژاکس بیاموزد. او براین باور است که فوتبال علاوه بر تماشایی بودن، باید کاربردی باشد. 

تن هاگ در صحبتهایی دراین رابطه گفته:« من چیزهای خیلی زیادی از گواردیولا یاد گرفته ام. فلسفه فوتبالی او حیاتی و مملو از احساسات است. کاری که او در بارسا، بایرن و حالا در سیتی انجام داد، ارائه بازیهای تهاجمی و جذاب است که درعین حال جامهای زیادی را نیز به همراه می آورد. من سعی کردم تا همین ساختار را در آژاکس نیز پیاده کنم.»

واقعیت این است که نتایج کسب شده توسط تن هاگ در آژآکس هم حق را به او می دهند؛ او بعد از سالها توانسته تا دوباره آژاکس را به جمع تیمهای بزرگ اروپایی بازگرداند. آخرین باری که آژآکس آمستردام توانسته بود تا با صعود از مرحله گروهی به دور یک هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا برسد به فصل 6-2005 برمی گشت. ولی حالا این اتفاق مجددا توسط تیم تن هاگ رقم خورده و تیم او با ارائه فوتبالی شاد، پرهیجان و تماشایی، آن هم با اتکا به بازیکنان پایه ای آژاکس رویاهای زیادی را برای موفقیت دراروپا در سر می پروراند.

اکثر بازیکنان تن هاگ در آژاکس بازیکنانی خانگی هستند و البته این سرمربی جوان هرگز دست از تحسین از رئال نیز برنداشته:« از نظر من رئال مادرید همیشه یکی از بهترین باشگاه های دنیا بوده و آنها در سالهای اخیر جامهای زیادی را فتح کرده اند. ما سعی می کنیم تا فاصله مان را با آنها کم کنیم.»

او در هفته های اخیر با دقت فراوانی تمام جزئیات کاری رئالی ها را مرور کرده است:« آنها نسبت به زمانی که قرعه کشی مرحله یک هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا انجام شد، خیلی بهتر شده اند. رئال در بازی های اخیرش مقابل بارسلونا و اتلتیکو فوق العاده کار کرد.»

شاگرد سابق گواردیولا ولی امیدهای زیادی دارد تا امشب در آمستردام بتواند کار را برای رئالی ها سخت کرده و با کسب یک نتیجه مطلوب راه را برای صعود آژاکس به دور بعدی رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا هموار کند.

6363