قاضی‌زاده هاشمی: مصاحبه عادل با اینفانتینو کاملا سفارشی بود!

قاضی‌زاده هاشمی: مصاحبه عادل با اینفانتینو کاملا سفارشی بود!

وبسایت رسمی فوتبالی- روزنامه گل گفت و گویی با سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس داشته است که در ادامه می خوانید.

به گزارش فوتبالی،  بحران مدیریتی در فدراسیون فوتبال پس از اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان به جایی رسید که مهدی تاج هر لحظه گمان می‌کرد باید ساختمان شیشه‌ای سئول را ترک کند. آن هم کسی که می‌خواست صفایی فراهانی ثانی برای فوتبال ایران باشد. رایزنی‌ها با وزارت ورزش و سازمان بازرسی و البته مجلس در نهایت به آنجایی انجامید که مجوز موقت برای ادامه کار مهدی تاج صادر شد تا مبادا به این بهانه شکست احتمالی در جام ملت‌ها بر گردن مجلس بیفتد. تنها کسی که پیگیر ماجرای عملکرد تاج در فدراسیون فوتبال و اجرای قانون درباره او بود، کسی نبود جز سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس. این نماینده سختگیر و قانونمدار از آنجایی که خودش علاقه‌مند به فوتبال بود، همچنان پیگیر این ماجراست. از شانس بد مهدی تاج، این نماینده مجلس قانون منع به کارگیری بازنشستگان را خودش انشاء کرده و از لیدرهای اجرای این قانون در مجلس به حساب می‌آید. حضور قاضی‌زاده هاشمی در جام ملت‌ها حرف و حدیث‌هایی را به وجود آورد که احتمالا او هم دیگر پیگیر این ماجرا نخواهد بود. همین مساله سبب شد تا با او درخصوص حضورش در امارات و همچنین اجرای این قانون برای رییس اصفهانی فدراسیون فوتبال صحبت کنیم.

شما در بحث قانون منع به کارگیری بازنشستگان به مساله فدراسیون فوتبال ورود کردید یا کلا به اتفاقات این رشته علاقه‌مند هستید؟

واقعیت این است که به فوتبال علاقه‌مند هستم و موضوعات فوتبال را پیگیری می‌کنم. فارغ از حضورم در کمیسیون فرهنگی مجلس، در بحث وزارت ورزش در جلسات تحقیق و تفحص حضور دارم. من دیدار ایران – ازبکستان و پرسپولیس کاشیما را از نزدیک دیدم و برای دیدن بازی‌های ایران در جام ملت‌ها هم با هزینه شخصی به امارات سفر کردم. حضور من در امارات ارتباطی به ماجرای منع به کارگیری بازنشستگان و ورزش در فدراسیون فوتبال ندارد. پس از آن شویی که آقایان با آوردن اینفانتینو به تهران راه اندختند تا به بهانه تعلیق از اجرای این قانون فرار کنند هم من به فوتبال و این حوزه علاقه‌مند بودم.

پس از دیدار پرسپولیس  کاشیما و اتفاقات این بازی بود که شما به این بحث به طور جدی ورود کردید و حتی به طور رسمی درخصوص ادامه کار تاج به صورت غیرقانونی در رسانه‌ها صحبت کردید.

بله، آقایان می‌خواستند اجرای این قانون را بهانه‌‌ای برای تعلیق قرار بدهند و اقدامات دیگری را انجام دادند که بگویند این قانون علیه فوتبال است. به دنبال این بودند تا اگر در جام ملت‌ها نتیجه نگیرند، آن را به پای مجلس، دولت و دیگر نهادها بگذارند. از آنجایی که من خودم طراح قانون منع به کارگیری بازنشستگان بودم، درواقع در عرصه جام ملت‌ها به امارات رفتم تا نشان دهم حضور ما یک حضور حمایتی است و هم اینکه بهانه‌ای به دست افراد نیفتد که اگر فرداروزی تیم ما نتیجه نگرفت، بهانه‌ای نشود که بگویند فدراسیون فوتبال را به حاشیه بردند یا فدراسیون فوتبال را دچار تزلزل مدیریتی کردند یا اینکه عدم حمایت از تیم ملی وجود دارد. این دلایل و بهانه‌هایی هست که به دنبالش بودند.

شما هنوز هم معتقدید که آوردن اینفانتینو به تهران و حرف کشیدن از او درخصوص تعلیق فوتبال در صورت کنار رفتن تاج یک ابزار بود تا بر مسند ریاست فدراسیون باقی بمانند.

در آن سفری که رییس فیفا به تهران آمد و یک گفتگوی سفارشی به نفع آقایان توسط عادل فردوسی‌پور با اینفانتینو انجام پذیرفت. می‌دانید که آن فیلم را من منتشر کردم. فیلم گفتگوی عادل با اینفانتینو که 15 دقیقه بود، هفت دقیقه آن صحبت‌های رییس فیفا درباره منع به کارگیری بازنشستگان بود. این برای ما یک علامت سوال بزرگ بود. آن هم با توجه به اینکه رییس فیفا در سفرش به ایران با هیچ رسانه دیگری صحبت نکرده بود و ضمن اینکه اجازه هیچ کنفرانس رسانه‌ای دیگری را هم به رسانه‌های ایرانی نداده بودند. گفتگوی رییس فیفا کاملا یک گفتگوی سفارشی بود که از برنامه 90 هم پخش نشد چون کاملا جانبدارانه بود که کاملا علیه کانون پارلمان ایران بود. بحث قانون ما با دخالت دولت کاملا متفاوت است. قانون بر همه اجزا حاکم است. قانون حق عرضی کشور و در همه مرزهای کشور حاکم است. اولا این قانون فقط برای فوتبال نبود و برای فوتبال هم طراحی نشده بود بلکه برای کل بازنشستگان بود. این قانون برای اشخاص و کسانی که تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارند وضع شد.

شما در جریان نامه محرمانه کی‌روش به رییس فیفا درخصوص برکناری تاج به خاطر قانون پارلمان ایران بودید؟

من در این خصوص اطلاعی ندارم.

کمی بیشتر درباره حضور ناگهانی‌تان در جام ملت‌ها و عکس‌هایی که در مورد شما منتشر شد صحبت کنید.

حضور من ناگهانی نبود چون قبلا هم بازی‌های تیم ملی را از نزدیک دیده بودم. حضور ما از این باب بود که همه بدانند کل ایران خواهان حمایت از تیم ملی هستند. فلسفه این حضور همین مساله‌ای بود که عنوان کردم و تمامی هزینه این سفر را شخصا پرداخت کردم.

چون شنیدیم شما از آژانسی بلیت سفر به امارات را تهیه کرده‌اید که بلیت‌های فدراسیون فوتبال هم از همین آژانس تهیه می‌شود.

هماهنگی سفر ما با وزارت ورزش بود. اصلا فدراسیون فوتبالی در بین نبود و هزینه‌های سفر را خودم پرداخت کردم و فقط هماهنگی کارها با وزارت ورزش بود، به همین دلیل هم آقای خادم همراه ما بود. من شخصا پیگیر بودم که بازی‌های تیم ملی را از نزدیک در امارات ببینم.

گفته می‌شود مجوز 45 روزه تاج اول بهمن ماه به پایان رسیده است. آیا او اکنون به‌طور غیرقانونی رییس فدراسیون فوتبال است؟

اگر خاطرتان باشد قرار بود 17 یا 19 دی ماه مجمع فدراسیون برگزار شود که این مجمع برگزار نشد. با توجه به تغییر و تحولاتی که با اجرای این قانون در فدراسیون به وجود می‌آید، تنها بحث رییس فدراسیون نیست بلکه کمیته‌ها و هیات رییسه هم در فدراسیون فوتبال شامل این قانون می‌شوند. برخی از همین افراد در فدراسیون فوتبال رسما اعلام کردند که ما دیگر نیستیم و برخی هم اذعان نکردند. در هر حالت باید برای جایگزینی آنها انتخابات برگزار شود که این مساله نیازمند برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده است. از آنجایی که بحث انتخابات و جایگزینی افراد است، طبعا باید یک نماینده از AFC در این مجمع عمومی فوق‌العاده حضور داشته باشد. من از این عزیزان می‌خواهم که این مجمع را هرچه سریع‌تر خودشان برگزار کنند که البته بحث اصلی برگزاری این مجمع هم دارای یک الزام است و آن هم بحث روسای بازنشسته هیات‌های فوتبال است که اکثریت مجمع را هیات‌های فوتبال تشکیل می‌دهند.

شما آماری از تعداد روسای بازنشسته این هیات‌ها دارید؟

طبق آماری که ما از روسای هیات‌های فوتبال سراسر کشور به دست آوردیم 18 نفر از روسای هیات‌ها شامل این قانون می‌شوند. این تنها درباره فوتبال است و در سایر رشته‌های ورزشی دیگر هم این افراد بازنشسته وجود دارند. بحثی که ما با معاونت قوانین مجلس داشتیم، به وزارت ورزش اعلام شده که باید مقدمه آن مجمع عمومی فوق‌العاده از هیات‌های ورزشی آغاز شود. برخی‌ها مدعی شدند که این هیات‌ها NGO یعنی نهاد عمومی غیردولتی هستند. در صورتی که هیات‌ها براساس قوانین و مقررات اساسنامه فدراسیون‌ها جزیی از فدراسیون هستند و اصولا در اساسنامه هیات‌ها ذکر شده که آنها از قوانین اداری و مالی فدراسیون‌ها تبعیت می‌کنند. وقتی هیات‌ها زیرمجموعه فدراسیون هستند نمی‌توانیم بگوییم که یک نهاد خصوصی و غیردولتی محسوب می‌شوند. چنین مساله‌ای صحت ندارد. خود فدراسیون‌ها هم نهادهای غیردولتی هستند و هم کمک‌بگیر از دولت! حتی اگر این کمک یک ریال باشد. حالا فدراسیون فوتبال ما که طبق گفته خانم فرامرزی معاون وزیر ورزش 27 میلیارد تومان فقط امسال کمک گرفته است.

اتفاقا می‌خواستیم از شما بپرسیم که فدراسیون فوتبال از وزارت ورزش 27 میلیارد به اضافه چهار و نیم میلیارد دلار به عنوان کمک به تیم ملی بودجه گرفته است.

ما ملاحظات زیادی را برای فدراسیون فوتبال در نظر گرفتیم اما از این پس به طور جدی مسایل را پیگیری می‌کنیم. وزارت ورزش در سه بحث می‌تواند اقدام کند؛ اگر فدراسیون می‌گوید خصوصی هستیم، دولت حق کمک کردن به فدراسیون را حتی یک ریال ندارد. دوم اینکه هیچ استادیوم دولتی را نباید در اختیارشان قرار دهند. پول‌های AFC و فیفا اصلا وارد کشور نشده که آقایان می‌خواهند مالیاتش را بپردازند! مگر پول جام جهانی را آورده‌اند که مالیاتش را بدهند؟! ما وزیر را بابت این کمک به فدراسیون فوتبال بازخواست خواهیم کرد. وزیر ورزش باید بابت این کمک‌ها؛ چه به صورت مادی و امکاناتی باید به مجلس پاسخگو باشد. چطور 13 فدراسیون دیگر دچار تغییر و تحولات به واسطه اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان شدند و فدراسیون‌های جهانی آنها به قانون داخلی ما احترام گذاشتند، تنها یک فدراسیون است که با بقیه فرق دارد؟!

در امارات شما درخصوص این مسایل با مهدی تاج صحبتی نداشتید یا او از شما بابت مصاحبه‌‌های‌تان گله‌ای نکرد؟

در دیدار ایران- ژاپن که آقای تاج حاضر نبودند اما در حاشیه بازی ایران- چین به آقای تاج گفتم بهتر است این قانون را خودتان اجرا کنید تا اینکه ابزارهای نظارتی این قانون را اجرا کنند چون اگر این قانون را اجرا نکنید، عنوان مجرمانه دارد. هر فرد ایرانی می‌تواند علیه شما به دلیل استفاده از امکانات دولتی اعلام جرم کند. خود تاج هم پس از صحبت‌های من پذیرفت که این کار به صورت مسالمت‌آمیز انجام شود. البته ما باید این صحبت‌ها را در صحنه و به صورت عملی ملاحظه کنیم. به جد از وزارت ورزش و مجموعه فدراسیون خواستیم تا این قانون، پیش از آنکه نهادهای نظارتی ورود کنند، انجام پذیرد که بازهم تاکید می‌کنم که مقدمه این کار تغییر و جابه‌جایی روسای هیات‌های بازنشسته فوتبال هستند. البته خبر دارم که مقاومت‌های زیادی در رده فدراسیون و هیات‌های استان‌ها برای اجرای این قانون صورت پذیرفته است. اما همه باید احترام بگذارند و قانون را اجرا کنند و این همه دنبال حاشیه نروند.

مثل آقای طالقانی و اصفهانیان که علیه این قانون و صحبت‌های شما موضع تندی گرفتند!

آنها حق ندارند علیه قانون صحبت کنند! قانون بر همه حاکم است. کسی بالاتر از سفارتخانه‌های خارجی در ایران داریم یا نداریم؟ وقتی سفارتخانه‌های خارجی در ایران قوانین جمهوری اسلامی ایران را اجرا می‌کنند، دیگر دلیلی ندارد این افراد خودشان را بالاتر از قانون بدانند. ما بر این مساله قائل هستیم که برگزاری مجمع فوق‌العاده یک روند دموکراتیک داشته باشد. اگر خارج از مجمع، هر اتفاقی رخ دهد دوباره بحث تعلیق پیش گرفته می‌شود. اگر از این قانون تبعیت نشود، خودشان می‌دانند با دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه! آنها اگر این قانون را اجرا نکنند، یک جرم شخصی و فردی را مرتکب شده‌اند و ربطی به فدراسیون فوتبال پیدا نمی‌کند.

این مسایلی که شما عنوان می‌کنید، از نظر قانونی درست است. اما با توجه به راپورت‌هایی که به فیفا می‌دهند، خطر تعلیق بازهم هم فوتبال ایران را تهدید می‌کند!

درخصوص این مساله وزارت ورزش باید به جد مقابل این قضیه بایستد. ما از بخش بین‌الملل وزارت ورزش می‌خواهیم به طور جدی قوانین داخلی ما را برای فیفا و AFC روشن کند و قوانین را توضیح و تحلیل کنند. ما به صورت کتبی این مساله را از وزارت ورزش خواسته‌ایم که با آقای صالحی امیری و سلطانی‌فر جلسه هم داشته‌ایم. البته جدا از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، رسانه‌ها هم باید به این موضوع ورود کرده و پیگیر باشند. بازهم می‌گویم که اگر از این قانون تبعیت نکنند، دچار پیگیرد کیفری خواهند شد!