شایعه بازیکنان غیرمجاز قطر و عربستان و پاسخ AFC

شایعه بازیکنان غیرمجاز قطر و عربستان و پاسخ AFC

به گزارش "ورزش سه"، همانطور که خبر مربوط به بازیکن غیرمجاز عربستان طی روزهای گذشته یکی از اخبار مهم جام ملت ها بوده، حالا دو بازیکن تیم ملی قطر هم با شایعاتی مشابه مواجه شده اند.


استفاده از حمدان الشمرانی توسط پیتزی در مسابقات جام ملت های آسیا (شمرانی در آخرین دیدار با تیم 23 ساله های عربستان کارت قرمز دریافت کرده بود) و دیدار برابر کره شمالی سبب شده، تا این تیم به احتمال فراوان در دوره بعدی مسابقات با محرومیت هایی مواجه شود.


حالا و پس از چند روز که از انتشار این خبر می گذرد، دو بازیکن تیم ملی قطر هم با شایعاتی مشابه و اینکه احتمال محرومیت آنها و تیم ملی قطر وجود دارد، روبرو شده اند.


گفته می شود معز علی و بسام راوی از لحاظ قانونی نمی توانند برای قطر بازی کنند و برای اثبات این حرف هم از قوانین AFC صحبت می شود؛ قانونی که از سال 2009 تصویب شده و می گوید اگر بازیکنی می خواهد برای کشوری بازی کند، یا باید متولد آن کشور باشد یا یکی از والدینش متولد آن کشور باشد؛ موضوعی که در مورد راوی و معز علی مصداق ندارد.


البته طبق قانون جدید، فیفا حالت سومی هم برای گرفتن پاسپورت یک کشور و بازی کردن برای آن تعریف کرده و آن این است که بازیکن مورد نظر وقتی به سن 18 سال می رسد، حداقل 5 سال در کشوری که می خواهد با لباس آن بازی کند، زندگی کرده باشد، که این مورد هم در مورد راوی و معز علی صدق نمی کند، چون یکی از آنها 22 ساله و دیگری 23 ساله است.


البته هنوز هیچ کشوری به صورت رسمی به این موضوع اعتراض نکرده و این صحبت ها فقط از طریق کارشناسان حقوقی مطرح شده است.

با به وجود آمدن این ابهامات، AFC پاسخی رسمی به آن داشته و اعلام کرده هیچ کشوری یا تیمی به صورت رسمی به این موضوع یعنی حضور دو بازیکن قطری و عربستانی معترض نشده.


کنفدراسیون آسیا همچنین تاکید کرده که تمامی بازیکنان حاضر در تورنمنت با قوانین حاکم بر این نهاد مورد بررسی قرار گرفته اند و سپس کارت آنها توسط AFC  صادر شده است.