آنالیز جامع مورینیو از خریدهای تیمهای انگلیسی: پپ وکلوپ، هرچه بازیکن خواستند، خریدند

آنالیز جامع مورینیو از خریدهای تیمهای انگلیسی: پپ وکلوپ، هرچه بازیکن خواستند، خریدند

سایت رسمی فوتبالی- ژوزه مورینیو سرمربی پرتغالی دنیای فوتبال در گفتگوی مفصلی با بین اسپورت به بررسی شرایط تیمهای مختلف در لیگ برتر، در دوران حضورش در منچستریونایتد پرداخت و به این نکته اشاره کرد که در طول آن دوران دو تیم منچسترسیتی و لیورپول سرمایه گذاری هنگفتی برای تقویت تیمهایشان انجام دادند که دریونایتد از این اعداد و ارقام خبری نبود.

این درحالی است که یونایتد در سالهای اخیر و زیر نظر مورینیو، برای خرید پوگبا 115 میلیون یورو پرداخت و 97 میلیون یورو هم برای جذب روملو لوکاکو هزینه کرد. اما حالا مورینیو اعلام کرده که در طول دوران حضورش دراولدترافورد از حمایت کافی برای انجام خریدهای مدنظرش دربازار برخوردار نبوده.

مورینیو درمورد منچسترسیتی گواردیولا گفت:« در فصل اول، گواردیولا با تیمش به قهرمانی نرسید و شرایط خیلی سخت بود. مردم توقع قهرمانی سیتی را داشتند. آنها از یک دوره قهرمانی با روبرتو مانچینی و مانوئل پلگرینی، تیمشان را در دستان گواردیولا می دیدند. برخی از بازیکنان این تیم دو بار قهرمانی را تجربه کرده بودند: سرخیو آگوئرو، کمپانی و خیلی های دیگر..در فصل دوم، پپ تصمیمات بزرگی گرفت ولی از این تصمیمات حمایت نشد. او زابالتا و سانیا را نمی خواست و الکساندر کولاروف و کلیشی را هم همینطور. در همان تابستان، او 4 مدافع تیمش را فروخت و 4 مدافع جدید خرید: کایل واکر، دانیلو، بنجامین مندی و یک نفر دیگر... زینچنکو یا دلف یا یکی دیگر (اسمش را یادم نمی آید). از او حسابی حمایت شد.»

آقای خاص درادامه صحبتهایش به سراغ لیورپول رفت:« بازی امشب لیورپول را ببینید. من داشتم باخودم فکر می کردم که قبل از روی کارآمدن یورگن (کلوپ) در لیورپول، چند تا از  این بازیکنان، در این باشگاه بودند؟ نه الیسون، نه فان دایک، نه رابرتسون، نه صلاح، نه فیرمینو، نه مانه، نه فابینیو، نه واینالدوم و نه نبی کیتا... این یک کار عمقی است که او در لیورپول انجام داده. یک روز داشتم راجع به نقش مدیریت و لیدری در ساختار باشگاه صحبت می کردم؛ اما فقط بحث لیدری نیست. این همه چیز است. حتی بحث ایده های فوتبالی مطرح است. پس اگر سرمربی هستی و اگر می خواهی توان بازیکنانی که درمسیر هویت فوتبالی تو حرکت می کنند، را دراختیار داشته باشی و از بین آنها انتخاب کنی و یا این ایده را دنبال می کنی که به نظرت بهترین مسیر برای قهرمانی دریک تورنمنت است، اینها همه یک بحث است و بحث دیگر این است که آیا این توان را داری که این کار را انجام دهی یا نه؟»

مورینیو همچنین به مقایسه دورانی پرداخت که هدایت چلسی را در دست گرفته بود و در هر دو فصل ابتدایی حضورش در آن باشگاه به جام قهرمانی رسیده بود وتاکید کرد که در آن دوره از نظر مالی حمایت خوبی از او انجام گرفته بود:« آبراموویچ بعد از خرید باشگاه چلسی عطش زیادی برای موفقیت داشت. آنها در آن زمان کارهای خوبی هم انجام داده بودند و قبل از رفتن من فصل را در رده دوم یا سوم به پایان برده بودند و با آقای رانیری به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کرده بودند. چلسی عطش زیادی برای قهرمانی و فتح جام داشت و دقیقا مثل لیورپول این فصل، آنها مستقیما بازار نقل و انتقالات را هدف گرفتند.»

او در ادامه دوباره به سراغ شرایط فعلی لیورپول رفت:« لیورپول یک دروازه بان می خواست..انتخاب آلیسون بود..و او خریداری شد. لیورپولی ها دقیقا به سراغ همان چیزهایی که نیاز  داشتند رفتند. ما هم در آن دوره در بازار نقل وانتقالات خیلی خوب ظاهر شدیم. آقای آبراموویچ، عاشق فوتبال و باشگاهش است و پیتر کنایون، مدیر اجرایی وقت باشگاه هم فوق العاده بود. من با ایده های شفافی به سراغشان رفتم و با هم کارها را انجام دادیم. وقتی من گفتم که برای بازی کردن درکنار جان تری، ریکاردو کاروالیو را می خواهم، خیلی ها گفتند:"ریکاردو کاروالیو کیست؟" ما مستقیما سراغ کاروالیو رفتیم و او را خریدیم. بعد از آن دنبال مهاجم بودیم؛ دیدیه دروگبای آفریقایی را از مارسی خریدیم. درآن زمان کسی دروگبا را نمی شناخت؛ ما مستقیما وسط هدف زدیم؛ قبل از آن پیترکنایون ساختارسازی خوبی داشت. پترچک، آرین روبن، کلود ماکه له له..تیم فوق العاده ای داشتیم و در طول دو سال خیلی راحت قهرمان لیگ برتر شدیم. یادم می آید که سرالکس فرگوسن می گفت که فرگوسن درآن زمان به من گفت که ما سطح لیگ برتر را آنقدر بالا برده ایم که او حس کرده که اگر میخواهد تا دوباره قهرمان لیگ برتر شود، باید سطح تیمش را بالا و بالاتر ببرد. پس ما در لیگ برتر سروصدای زیادی به پا کردیم و دوره ای فوق العاده را سپری کردیم.»

6363