ایران پنج - یمن صفر / تیم خوب، شروع خوب

ایران پنج - یمن صفر / تیم خوب، شروع خوب

وب سایت رسمی فوتبالی- بالاخره انتظارات به سر رسید و یوزهای ایرانی جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ را با قدرت آغاز کردند. شاگردان کارلوس کی روش در اولین پیکار خود موفق شدند تیم تازه وارد یمن را با شکست پنج بر صفر روبرو کنند و برای تمام مدعیان یک خط و نشان اساسی بکشند.

در این پیکار کی روش ، رامین رضاییان را به ووریا ترجیح داد و مهدی ترابی را به کریم انصاری‌فرد. همچنین روزبه چشمی از ترکیب دفاع و هافبک تیم بیرون ماند تا مجید حسینی و پورعلی گنجی زوج میانی باشند و امید ابراهیمی تک هافبک دفاعی تیم ملی. حاج صفی و امیری هم جناح چپ را راه انداختند و زوج حمله هم طارمی و آزمون بودند. ضمن اینکه پس از مدت ها اشکان دژآگه مورد اعتماد قرار گرفت و هافبک-هجومی تیم بود.

بازی با عطش بازیکنان ایران برای گلزنی آغاز شد، هرچند که یک دقیقه پیش از گل اول تیم ملی، شانس آوردیم که ضدحمله یمنی ها تبدیل به گل نشد.

در ادامه و در همان ۲۵ دقیقه ابتدایی بازی با ۳ گل پیش افتادیم تا شیرازه یمنی ها از هم پاشیده شود.

در نیمه دوم هم تعویض های کی روش شروع شد. هنوز مشخص نیست چرا مجید حسینی در شروع نیمه دوم جایش را به پژمان منتظری داد، هرچند که تک موقعیت خطرناک یمنی ها در نیمه اول روی سهل انگاری حسینی ایجاد شد. 

تعویض دوم سامان قدوس بود که اتفاقا دقایقی بعد از ورودش زیباترین گل بازی را زد.

و بالاخره کریم انصاری‌فرد که به جای طارمی وارد زمین شد و بد هم کار نکرد.

در مجموع شروع ایران در این بازیها مقتدرانه و هیجان انگیز بود.


جام ملت‌های آسیا - امارات 2019 ؛ گروه D

تیم ملی ایران - تیم ملی یمن

دوشنبه 17 دی ماه 1397، ساعت 19:30

ورزشگاه بن‌زاید شهر ابوظبی امارات 

 تیم داوری؛ داور: ریوجی ساتو(ژاپن)؛ کمک‌ها: هیروشی یامائوچی و جان میهارا؛ داور چهارم: پاراکراما هماسونگا(سریلانکا)/ کمک داوران پشت دروازه: جومپِی ایدا و هیرویوکی کیمورا(ژاپن) 

کارت: 

کارت زرد: رامین رضاییان(۳۸) از ایران

عبدالواسع المطری(77) از یمن

احمد الحیفی(81) از یمن

مدیر عبدربه(84) از یمن


ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، مجید حسینی ( ۴۶- پژمان منتظری)، احسان حاج صفی، رامین رضاییان، مهدی طارمی (۷۰- کریم انصاری‌فرد)، امید ابراهیمی، اشکان دژاگه، وحید امیری ( ۶۰- سامان قدوس)، مهدی ترابی و سردار آزمون

سرمربی: کارلوس کی روش

ترکیب یمن: سعود السوادی، محمد فواد (۵۸- عمار حمصان)، محمد بارویس، علا‌الدین مهدی، مدیر عبدربه، احمد الحیفی، احمد السروری، وحید محمد ( ۶۴- احمد سعید)، عماد منصور، عبدالواسع المطری و علاء الصاصی. 

سرمربی: یان کوسیان 


گل ها:

گل اول ایران دقیقه 12 مهدی طارمی:

مانند دو دقیقه قبل باز هم پاسکاری کوتاه بازیکنان ایران در زمین حریف باعث شد تا پاس ترابی در پشت محوطه جریمه یمن به سردار آزمون برسد. در ادامه سردار با شوتی محکم دروازه حریف را نشانه گرفت که این بار سعود السوادی نتوانست توپ را به کناره ها دفع کند. مهدی طارمی جلوتر از مدافع حریف از ریباند بهترین بهره را برد و با بغل پایی دقیق و زمینی گل اول خود و تیم ملی را وارد دروازه حریف کرد.

گل دوم ایران دقیقه ۲۳ سعود السوادی ( گل به خودی): 

شوت سردار در حالتی مشکوک به سر و صورت مدافع یمن برخورد کرد و داور اعتقادی به پنالتی نداشت، همین توپ پشت محوطه جریمه یمن به دست مدافع حریف خورد تا ضربه ایستگاهی برای ایران بدست بیاید. کاپیتان تیم ملی پُشت توپ ایستاد و استادانه به توپ ضربه زد تا با اشتباه سنگربان حریف گل دوم ایران وارد دروزاه یمنی ها شود. اشکان در ادامه شادی گلش را با مسعود شجاعی که روی نیمکت نشسته بود تقسیم کرد.

گل سوم ایران دقیقه ۲۵ مهدی طارمی:

توپ در جناح راست به رامین رضاییان رسید و تا این بازیکن خوش استیل با ارسالی دقیق و از فاصله ای دور توپ را روی پیشانی مهدی طارمی بیندازد. مهدی هم نسبت به این ارسال کم لطفی نکرد و با چرخش زیبای گردن و ضربه دقیق سر، توپ را در میان نگاه مدافعان و سنگربان حریف به قعر دروازه فرستاد تا گل دوم خودش و سوم ایران را بزند.

گل چهارم ایران دقیقه ۵۳ سردار آزمون:

کرنر دژآگه را ترابی در تیرک اول قطع کرد که سعد السوادی با شیرجه نه چندان موفق نتوانست به خوبی دفع کند. در ادامه توپ بعد از برخورد به بدن طارمی، در داخل محوطه شش قدم مقابل پای سردار آزمون افتاد و او با ضربه بغل پا گل چهارم تیم ایران را به ثمر رساند؛ در این صحنه علاءالدین نعمان از پشت خط دروازه توپ را برگشت داد ولی کمک داور پشت دروازه اعلام کرد توپ از خط دروازه عبور کرده است.

گل پنجم ایران دقیقه ۷۸ سامان قدوس:

عجب گلی زد سامان قدوس!! خطایی که سمت چپ زمین و در کنار خط کرنر روی مهدی ترابی اعلام شده بود را اشکان دژاگه روی تیرک اول ارسال کرد؛ در ادامه ضربه سر پورعلی‌گنجی به پشت محوطه جریمه رسید تا سامان قدوس با شوت روی پای و ضربه ای چَکُشی و تماشایی، توپ را به تور دروازه یمن بچسباند. بدون شک این زیباترین گل بازی بود.


دقایق حساس:

دقیقه 2: اولین حرکت هجومی بازی را تیم ملی ایران انجام داد. وحید امیری از سمت چپ گریخت و سانتر مناسبی را روی دروازه یمن ریخت اما سنگربان این تیم با بیشترین تلاش و پَرِش توانست توپ را مال خود کند.

دقیقه 8: احمد السروری کنج محوطه جریمه ایران صاحب توپ شد و در یک لحظه مدافعان راست و مرکزی ایران را غافلگیر کرد. شوت سرکش این بازیکن از بالای دروازه بیرانوند به خارج رفت.

دقیقه 10: پاسکاری تکضرب بازیکنان تیم ملی توپ را به مهدی طارمی رساند. مهدی هم از پشت خط محوطه جریمه با کات داخل پا ضربه محکم و زمینی به سمت دروازه یمن زد. شیرجه سعود السوادی توپ را به کرنر فرستاد.

دقیقه 11: کرنر را اشکان دژآگه زد اما پاس اشتباه احسان حاج صفی، ضدحمله خطرناکی را برای یمنی ها ترتیب داد. در حالیکه توپ در حال خارج شدن از خط عرضی زمین بود، سید مجید حسینی با اشتباهی سهل انگارانه، توپ را در اختیار مهاجم حریف قرار داد و پاس عرضی مطری به دیگر مهاجم یمنی ها رسید و در نهایت بیرانوند خوش شانس بود که توپ روی پای مهاجم حریف جفت و جور نشد و ضربه الصاصی به اوت رفت.

دقیقه ۳۵: تکل به موقع اشکان در نیمه زمین حریف توپ را به امید ابراهیمی رساند. امید در حالیکه می توانست با ارسال پاس عمقی طارمی را در موقعیت بهتری قرار دهد، اقدام به شوتزنی کرد تا ضربه زمینی و محکمش با دفع گُلر حریف به کرنر برود.

نیمه دوم:

دقیقه ۴۸: باز هم ارسال زیبای رامین رضاییان و این بار ضربه سر پرقدرت سردار آزمون به توپ را گلر یمنی به زحمت دفع کرد. توپ با تاثیر مختصر و مفید ترابی در ریباند به طارمی رسید اما تکل به موقع مدافع یمن مانع باز شدن دروازه تیمشان شد.

دقیقه ۵۴: ارسال خوب حاج‌صفی و ضربه سر آزمون را سعد السوادی دوباره با واکنش خوب خود دفع کرد.

دقیقه 63: ارسال خطرناک حاج‌صفی از سمت چپ زمین با عبور از مقابل پای طارمی به اوت رفت.

دقیقه 70: پاس در عمق مهدی طارمی موقعیت گل بسیار خوبی برای آزمون فراهم آورد  ولی تعلل سردار و پاس او را محمد عبدربه راهی کرنر کرد

دقیقه ۷۵: ضربه ایستگاهی را سامان قدوس محکم نواخت اما توپ دفع شد. با این حال سردار آزمون خودش را به توپ رساند و با ضربه ای دقیق توپ را به سمت دروازه شلیک کرد. در این صحنه سردار بدشانس بود که توپش به تیر افقی برخورد کرد.

دقیقه ۲+۹۰: شوت استثنایی مهدی ترابی از فاصله نزدیک به سی متر به زیبایی نواخته شد. توپ زوزه کشان به تیر افقی دروازه برخورد کرد تا یمنی ها از شش تایی شدن قِسِر دربروند.


2526